Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
leveren. In feite wordt hier een wissel op de toekomst
getrokken met mogelijk een wat ongedekte cheque. Hier
ligt misschien wel het grootste risico.
De economie. We hebben een aantal vette jaren achter de
rug, en het komt wel eens voor, dat na vette jaren mage
re jaren komen. Houden we daar al rekening mee, zo vra
gen wij ons af.
De algemene reserve. Deze reserve bevindt zich op het
niveau van de bestuursafspraakMaar ook hier een ietwat
vertekend beeld. Ik noem een aantal zaken, bijvoorbeeld
achterstallig onderhoud. In een tijd van hoogconjunctuur
is het noodzakelijk het achterstallig onderhoud weg te
werken. Deels gebeurt dat. Maar dat zou nog meer moeten
gebeuren, vinden wijIk kom daar zo meteen bij nieuw
beleid op terug. Voorzitter, de CDA-fractie houdt zich
in deze collegeperiode aan de afspraak omtrent de hoogte
van de algemene reserve. Die hoogte is uiteraard arbi
trair. Op dit moment stellen we vast dat het bedrag een
statisch karakter heeft. De CDA-fractie wil eigenlijk
toe naar een andere systematiek, niet het hanteren van
een vast bedrag, maar een minimumreserve dat fluctueert
met een bepaalde bandbreedte en direct gekoppeld is aan
een aantal indicatoren waar onder de risico's. Hiermede
kan worden voorkomen dat er wordt gestoeid over de vraag
of het bedrag 15, 20 of 25 miljoen moet zijn en wordt
het vraagstuk in technische zin genuanceerder benaderd.
Graag een antwoord van de wethouder hieromtrent en waar
schijnlijk, zo redeneren wij, is het een onderwerp om in
een volgend bestuursprogramma eens op te nemen.
Conclusie dus van het voorgaande: De financiële positie is
nog steeds positief. Maar op langere termijn hebben we zor
gen
Dan kom ik bij een paar opmerkingen over het verkeer:
Als je als verkeersdeelnemer door de stad rijdt en veelvul
dig geconfronteerd wordt door stoplichten, dan valt het op
dat men name fietsers zich niks aan trekken van een rood
stoplicht. Men fietst gewoon door en trekt zich ogenschijn
lijk nergens iets van aan.
Toch gebeuren er relatief weinig ongelukken bij die gevaar
lijke kruispunten.
Een nadere beschouwing van één en ander leert dat het bijna
ook niet mogelijk is zich aan de regels te houden. Het
duurt soms vreselijk lang voordat fietsers aan de beurt
zijn. Ook zijn sommige stoplichten kennelijk zo afgesteld
dat het gemotoriseerd verkeer te allen tijde eerst en vaker
aan de beurt is. Ook zie je dat verkeersregelinstallaties
zo zijn afgesteld dat ze geen rekening houden met afgeslo
ten spoorbomen. Dat leidt er toe, hoewel het natuurlijk
niet is toegestaan, dat fietsers massaal oversteken bij ro
de licht. Levensgevaarlijk. En we denken dat het vrij mak
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
kelijk moet zijn om hier iets aan te doen, met name op het
kruispunt bij het Zuiderplein. Gaarne een reactie hierom
trent van de wethouder.
Zo ongeveer een jaar geleden heeft onze fractie vragen ge
steld en voorstellen gedaan omtrent het betaald parkeren in
de stad met name in gebieden met een blauwe zone.
Het ging over een systeem om er voor te zorgen dat bezoe
kers in die gebieden middels een bonnensysteem konden par
keren in de nabijheid van hun familie en/of kennissen.
Daarna is hierover gesproken in de Commissie Stadsontwikke
ling. De commissie reageerde positief en de toenmalig wet
houder zegde toe dit ambtelijk nader te onderzoeken en met
een definitief voorstel te komen.
Tot op heden, en ook na navraag, hebben we hierover echter
niets meer vernomen.
Vandaar een kleine motie ter herinnering, en die motie
luidt
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001,
behandelende de perspectiefnota 2002 - 2005,
overwegende
dat het college de toezegging omtrent het CDA ini
tiatiefvoorstel aangaande het parkeren in gebieden
met een blauwe zone gestand zou moeten doen,
dat het college één en ander maal heeft toegezegd
met een uitgewerkt voorstel te komen in de commis
sie stadsontwikkeling,
besluit
het college op te dragen in de commissievergadering
van (begin) oktober 2001 met een uitgewerkt voorstel
te komen aan de hand van het initiatiefvoorstel van
de CDA-fractie;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is mede ondertekend door:
de heer Hoogeveen namens de D66-fractie, mevrouw Uiterwijk
Winkel namens de PAL/GroenLinks-fractie, de heer Stoker na
mens de CU-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie,
de heer Boorsma namens de SP-fractie en de heer Van Mourik
namens de VVD-fractie.
Voorzitter, een aantal opmerkingen over het Lokaal Sociaal
Beleid. Het vernieuwende welzijnsbeleid.
Wij hebben de indruk dat het niet helemaal meer duidelijk
is wat nu precies bedoeld wordt wanneer we het hebben over
Lokaal Sociaal Beleid. Het lijkt soms op Haarlemmer Olie.
Een middel voor alle kwalen.
We vragen ons af hoe het zit met het besluitvormingstra
ject. Wij hebben de indruk dat er hier en daar vooruit ge-