Blad 34 IJS Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 De Kamer heeft genoegen genomen met een toezegging van praktische aard, meer niet. Ik vind dan ook dat de reacties, die richting Leeuwarden gaan, feitelijk op dit punt richting Tweede Kamer behoren te gaan. Strikt geredeneerd is het zelfs zo dat er geen wettelijk recht voor gewetensbezwaren is opgenomen in de wet voor openstelling van het huwelijk voor personen van gelijk geslacht. In beginsel is voor een beroep op gewe tensbezwaren vereist dat dit wettelijk geregeld is. En dat is in andere gevallen wel het geval, hier niet. Dus in fei te, wettelijk geen ruimte voor gewetensbezwaren. De ruimte die de staatssecretaris heeft geboden slaat dan ook op de overgangssituatie om in sommige gemeenten, die in problemen kunnen raken, te helpen. Maar dat is niet het geval in Leeuwarden Resumerend 1. De wet geeft in feite geen ruimte aan gemeenten om zelf in te vullen hoe om te gaan met gewetensbezwaren, maar de staatssecretaris heeft praktische oplossing geboden voor de overgangssituatie. Dat wordt bevestigd door de VNG en in de beantwoording dit weekend van de vragen van de SGP. 2. De gemeenteraad van Leeuwarden heeft een duidelijk be leid: dat de BABSsen alle bij het ambt behorende wette lijke taken behoren uit te voeren. Er is ruimte voor gewetensbezwaren gedurende de resterende periode van de benoeming, als overgangsperiode. Daarna geen nieuwe be noeming 2. De ambtelijke status Nu wordt het wat formeler, maar het is wel van essentiële aard, omdat juist de juristen hier naar kijken. Ook hier zitten principiële aspecten aan, die niet zo onder de aan dacht komen. We spreken hier niet over een ambtenaar van de burgerlijke stand, ook niet over een ambtenaar met zijn eigen rechtspo sitie, zoals omschreven in de Ambtenarenwet. We spreken hier over de Buitengewoon Ambtenaar, die niet in vaste dienst is, maar die wel een speciale benoeming heeft, door BenW benoemd voor een periode van maximaal vijf jaar. Deze ambtenaar wordt betaald per verrichting, dat wil zeg gen hij/zij krijgt een vergoeding per te sluiten huwelijk of partnerschap. Er is geen sprake van een contract, ook niet van ontslag of voortijdige beëindiging van het con tract, er is sprake van eventueel niet opnieuw benoemen. Dat maakt juridisch groot verschil, dat staat ook in de be antwoording van de SGP-vragen. Minister Van Boxtel, wat vandaag allemaal in de krant staat, had daar in zijn reac tie gister in Den Haag n.a.v. de beantwoording van de vra gen van de SGP ook vanuit moeten gaan, hij spreekt namelijk Blad 3-5 If3 Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 over ontslag, daar is hier geen sprake van. Ik zie hem mor gen, dus ik zal daar op wijzen. In 1983 is een rapport verschenen dat ging over de ambte naar met gewetensbezwaren. Toen werd gesteld - waarom noem ik dat rapport van 20 jaar geleden, denkt u, omdat het daarna verankerd is in de rechtspositie - dat een ambtenaar die gewetensbezwaren heeft, in principe ontslag krijgt. Maar, niet zomaar natuurlijk, door hem of haar na een zorg vuldige procedure bijvoorbeeld een andere werkplek te ge ven. Ik noem u een voorbeeld. De bode die assisteert bij de huwelijksvoltrekking en bezwaar zou hebben tegen het slui ten van een huwelijk van partners van gelijk geslacht, doet aan werkweigeringMet hem of haar moet dan na een lange procedure of ontslag volgen of werk elders worden gevonden. Daar is helemaal geen misverstand over, zo is dat geregeld. Maar hier gaat het over een Buitengewoon Ambtenaar, die geen vast dienstverband heeft, maar die, zoals ik zei, be noemd wordt door BenW. Het principiële hieraan is het volgende: de trouwambtenaar registreert, sluit het huwelijk of partnerschap, hij/zij doet dat uit naam van de overheid, vanuit de wet, mevrouw Uiterwijk Winkel wees daarop. Dus, deze ambtelijke hoeda nigheid heeft een bijzondere eigenschap, namelijk trouw aan de wet te zijn. De Buitengewoon Ambtenaar heeft dat ook ge zworen bij de rechter, alvorens hij/zij de taak begint. Voor de aanstaande bruidsparen staat daar de vertegenwoor diger van de overheid, in dit geval de gemeente Leeuwarden, die bevoegd is huwelijken te sluiten. Het huwelijk dat zij sluiten, heeft alleen betrekking op het, uiteraard, burger lijk huwelijk, zoals dat in de Napoleontische tijd is vast gesteld. Dus: de buitengewoon ambtenaar is bij voorbaat neutraal, omdat het om een ambtsvervulling gaat. Er is dus verschil tussen deze ambtsvervulling en de persoonlijke overtuiging Nu zegt het dagblad Trouw, sommigen hebben dat in ander verband ook geciteerd, dat Leeuwarden zich verschanst ach ter een mechanische opvatting over de taak van de ambte naar. Je zou bijna uit die woorden, die ik net sprak, dat ook kunnen concluderen. Zo is het gelukkig niet. Zoals u weet staat er een team van trouwambtenaren dat de hele sa menleving weerspiegelt, waaronder ook anderen van protes tants christelijke huize, om het daar even bij te houden. En neutraal betekent niet kil, of mechanisch. Natuurlijk zijn de opvattingen over het sluiten van het burgerlijk hu welijk de laatste tijd drastisch veranderd en is er sprake van de persoonlijke benadering, en dat gebeurt ook, en dat is prima. Toch is de wetgever duidelijk: trouw aan de wet, zeker voor buitengewoon ambtenaren van de Burgerlijkst Stand. Voor nieuw intredende ambtenaren is er geen ruimte voor eigen opvattingen die de taak belemmeren. Zij leggen namelijk de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 90