Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001
Het openbaar vervoer maakt net als het parkeren en ook het
fietsbeleid en het autobeleid deel uit van het GVVP. Maar van
deze kwesties, die zo specifiek samenhangen met dat stadsgewes
telijk openbaar vervoer, zullen de uitkomsten min of meer tege
lijk komen met de uitkomsten van het GVVP. Dus met het moment
waarop besluiten voorgelegd zullen worden in het kader van het
GVVP, zijn ook die uitkomsten van het onderzoek bekend, dat we
samen met de provincie willen verrichten. Dan kunnen die zaken
ook aan elkaar gekoppeld worden.
(Mevrouw Inberg: Het gaat ook om het betrekken van het ver
keer sdebat erbij. We hebben een heel duur verkeersdebat opgezet
en de uitkomsten daarvan, hoe dat verder behandeld wordt, staat
wat ons betreft, hebben wij het idee, op losse schroevenDaar
vroeg ik ook naar.)
In ieder geval is het zo dat nu vanavond het besluit is genomen
om over te gaan tot de ontwikkeling van die stadsvisie. Alle
insprekers zullen ook bericht krijgen over de reden van het
uitstel. Dus dat niet in het najaar de afronding van die dis
cussie plaatsvindt en daar ook niet de besluitvorming plaats
vindt in het kader van het GVVP, maar dat dat verschoven wordt
naar volgend voorjaar. Tegelijkertijd zullen we ook aangeven
dat een aantal korte termijnmaatregelen, die min of meer los
van besluiten in het kader van die stadsvisie genomen moeten
worden, op kortere termijn genomen kunnen worden. Die zullen
ook aan de commissie en de raad worden voorgelegd en die zullen
ook bekend worden gemaakt via o.a. de Huis en Huis pagina Aan
de Grote Klok. Alle insprekers krijgen bericht over dat uitstel
en iedereen wordt opnieuw benaderd op het moment dat ook die
uitkomsten, zoals die tijdens die ontwikkeling van die stadsvi
sie naar voren komen, dan zullen al die mensen opnieuw daarbij
betrokken worden. Nu kan het zijn dat je dat exclusief doet in
het kader van het GVVP of het kan zijn dat je dat doet in het
kader van ontwikkeling van die stadsvisie. Maar dan moeten we
gewoon dat doen wat het meest voor de hand liggend is.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 12a.
De Voorzitter: Aan de orde is Tusken Moark en Ie, de toelichting op
de start projectplan procedure le fase bestemmingsplan.
De heer Sluiter: Het leek er inderdaad even op alsof er een voor
schot genomen werd op de delegatie van de artikel 19 procedure naar
het college, daar is het eerder in de commissie dit jaar over
gegaan. Die discussie is verdaagd tot verder in dit jaar, het najaar
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001
zal hij teruggekomen. Zoals het er nu ligt, gaat het volgens de
regels, zoals ze nu nog gelden. De raad neemt over die vrijstel
lingsprocedure nu een besluit. De PvdA-fractie stemt in met het
voorstel, zoals het er nu ligt, ook gezien de normale gang van zaken
via de commissie en de advisering van de commissie op 7 november
as
De heer Kalsbeek: Ik had gedacht dat dit soort dingen eerst door de
commissie moesten, dat is blijkbaar niet gebeurd.
Ik ben er niet zo'n voorstander van dat er een versnelde vrijstel
lingsprocedure komt. Ik zie de noodzaak daar ook niet van in. Daar
mag de wethouder mij nog van overtuigen.
Mevrouw Uiterwijk Winkel: Het is ondertussen wel duidelijk dat de
meerderheid van de raad voor bebouwing van de Bullepolder is, onze
fractie behoort bij een raadsminderheid die tegen bebouwing van de
Bullepolder is. We hebben er dan ook geen enkel belang bij om een
versnelde procedure en/of een mandaat aan B&W te geven. Immers ook
bij dit plan ontbreekt de integrale stadsvisie. De PAL/GroenLinks-
fractie zou er zelfs voor willen pleiten om te wachten met enige
andere activiteiten in de Bullepolder, tot er een integrale visie
ligt
Mevrouw Inberg: Op de mededelingenlijst staat dat het plan Moark en
Ie een lange en zorgvuldige procedure heeft doorlopen, zoals wij
allemaal weten, stond er bijDe D66-fractie is het daar zeker niet
mee eens. De beginfout is gemaakt dat er een koppeling is gemaakt
tussen de aankoop van die gronden en dat tegelijkertijd de raad
daarbij beslissing moest nemen in een besloten commissie, want
aankoop van onroerend goed gaat altijd in een besloten commissie, om
de bestemming woningbouw daarop te doen. Dat heeft zich in de hele
procedure gewroken. Leden van de raad zwommen veel te vroeg in de
fuik van het zich al te vroeg vastleggen op woningbouw in dat
gebied. Daarna volgden uiteraard de voorgeschreven inspraakprocedu
res en diverse informatieavonden. Maar iedere burger wist natuurlijk
wel dat de politieke stemming in feite al had plaatsgevonden en dat
het moeilijk zou worden de partijen een ander standpunt te laten
innemen, als je je al in zo'n vroeg stadium hebt vastgelegd, want
partijen lijden liever geen gezichtsverlies. Nu lijkt weer hetzelfde
te gebeuren. Eerst de partijen zich laten vastleggen, want wij
hebben via een memo voorgesteld gekregen om in aanvulling op de
raadsagenda een procedure te volgen, waarin de raadsleden zich eerst
vastleggen op delegeren van het besluit aan het college en dan nog
de gebruikelijke procedure van inspraak. Dat is weer hetzelfde punt,
dan kunnen mensen dus straks nog inspreken in de commissie terwijl
ze al weten dat de meerderheid van de raadsleden zich heeft vastge
legd op het delegeren van het besluit. Dat weegt nu des te zwaarder,
omdat het een punt betreft dat gevoelig ligt in de gemeente. Daar