Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001
kantie is het conceptbericht gemaakt en ter accordering gegaan
naar diens meerdere. Daar is het even blijven liggen, omdat er
nog aantal dingen aangepast moesten worden. Vervolgens is het
ter plaatsing in de eerste week van juli aangeboden aan de sec
tor Communicatie. Ik heb niet kunnen vaststellen of dat net
voor of dat net na de behandeling van Perspectief is gebeurd.
Ook hier een gewone menselijke fout. Al kun je hierbij wel aan
tekenen dat het college verzuimd heeft toe te zien dat snel pu
blicatie plaats vond. Niemand binnen de ambtelijke dienst vindt
het normaal dat dit zo lang heeft geduurd en het is zeker niet
afhankelijk geweest van de planning van Huis aan Huis. Uw be
richt moet bij de afdeling Communicatie binnen zijn op de vrij
dag voor de woensdag wanneer Huis aan Huis verschijnt. We heb
ben een goed ambtenarenkorps, dat begrijpt hoe de politiek
functioneert, dat ook begrijpt dat raadsleden alleen goed kun
nen functioneren als die ambtenaar hun eerlijk en open alle in
formatie geeft, die zij voor een besturende en controlerende
arbeid nodig hebben. Dat heb ik ook mogen ondervinden de afge
lopen dagen. Dat laatste hadden we van collegeleden zeker ook
mogen verwachten. We begrijpen niet waarom u niet vanaf het be
gin open en eerlijk vermeld heeft hoe het gegaan is. Ik heb
geen enkele reden te twijfelen aan datgene wat mij ambtelijk is
medegedeeld.
Ik vind het bijzonder spijtig, dat meen ik oprecht, dat wethou
der De Haan dit haar tot haar politieke verantwoordelijkheid
moet rekenen. Ik heb geen enkele reden om aan de goede inten
ties van wethouder De Haan te twijfelen. Maar ik moet wel vast
stellen dat we door de manier van aanpak, de halve en gezochte
waarheden, de geloofwaardigheid van haar en indien het college
haar steunt, de geloofwaardigheid in het college, ernstig is
aangetast. Het kan immers niet zo zijn dat ik steeds zelf in
het stadskantoor op onderzoek moet uitgaan naar hoe het werke
lijk is gegaan, al ben ik binnen het stadskantoor nog zo vrien
delijk ontvangen en te woord gestaan.
Heeft het zin de wethouder of het college naar huis te sturen?
Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: nee, wie moet er dan het
college vormen. Wie is in de korte periode die ons nog rest ca
pabel, geschikt en beschikbaar voor het wethouderschap? Indien
mijn fractie mocht besluiten een motie van wantrouwen te steu
nen lijken me daar meer dan voldoende argumenten voor. Mocht
mijn fractie dat niet doen dan is dat alleen, omdat er geen al
ternatief is.
De heer Stoker: Wij hebben het over het probleem dat OZB-2 is
gaan heten. In de wereld van de film zie je wel dat een film,
die het goed doet, een vervolg krijgt. Jaws 1, 2 en 3, Rocky 8
of 9. Nu vond ik het probleem rond de OZB-1 echt niet zo gewel
dig dat ik zat te wachten op OZB-2. Daar zat niemand op te
wachten, denk ik. In mijn optiek zal het gemeentebestuur, dat
is ook uw raad, ervoor moeten zorgen dat er volgend geen OZB-3
of 4 gaat komen. Dat vraagt om goed bestuur, om goede maatrege
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001
len, kortom in mijn optiek iets anders dan we rond OZB-1 en 2
hebben moeten vaststellen.
Is deze kwestie rond OZB-2 nu echt niets anders dan geneuzel om
een afrondingskwestie, een kwestie van slechts enkele belas
tingcenten? Ja, het is echt wat anders. Want of het nu gaat om
een risico van f 20.000,- of f 120.000,-, het gaat hier vooral
om het feit dat er aan de gemeenteraad belangrijke informatie
is onthouden, die van belang was en is voor goede besluitvor
ming. Of dat nu gebeurd is onder grote werkdruk of om het eigen
imago niet verder te beschadigen of anderszins, het blijft vol
komen fout. Het college geeft dat ook volmondig toe. Maar ik
vind dat het meer is. Het is gewoon slecht bestuur. Ik vind het
een situatie die onacceptabel is. Het is mede aan de raad om er
voor te zorgen dat dit zich niet zal herhalen. Bij OZB-1 is men
in dit opzicht duidelijk geweest. Men heeft in meerderheid al
thans geen afkeuring uitgesproken over het niet en/of onjuist
informeren van de raad. In mijn ogen is herhaling dan ook niet
uit te sluiten, wanneer je ten tweede male kiest voor een der
gelijke softe opstelling. Zet je daarvoor dus de poort wijd
open voor een herhaling? Het college stelt een verbetertraject
voor. Maar er wordt met geen woord gerept over mogelijke perso
nele consequenties en/of verbeteringen in die zin. Is dit echt
het college dat onlangs niet schroomde om een bijzondere trouw
ambtenaar met te begrijpen gewetensbezwaren geen contractver
lenging te bieden? Met andere woorden in te grijpen in de per
sonele sfeer? Men is dus nogal selectief bezig. Het niet infor
meren van de raad acht ik onacceptabel en dat feit zou je niet,
omdat het je politiek beter uitkomt, moeten relativeren. In de
commissie heb ik opgemerkt dat van ezels tenminste nog gezegd
wordt dat ze zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten. Het
is nu aan u raad om publiekelijk te laten zien hoe dat staat
met deze gemeenteraad. Ik dien dan ook de volgende motie in:
"De raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 10 september 2001;
overwegende
dat de raad niet tijdig naar behoren is geïnformeerd om
trent de wettelijk voorgeschreven tariefslimiet voor de
OZB-tarieven;
besluit
haar afkeuring daarover uit te spreken;
en gaat over tot de orde dag."
De motie is ondertekend door de heer Stoker namens de Christen-
Unie-fractie
De heer Van Mourik: Vanavond nemen wij voor het laatst een be
slissing over de OZB-tarieven van 2001, september 2001 is het
nu. Een besluitvorming in drie etappes, waarbij in eerste in
stantie de gevolgen van verkeerde aannames ten aanzien van de
inkomsten zijn gerepareerd en waarbij we nu de juridische im-