Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
landschap zoveel mogelijk zal respecteren en integreren in de ver
dere ontwikkeling van de plannen. Een punt dat ook voor onze frac
tie van belang is. In het gebied gaan woningen, huizen voor het
hogere segment, verrijzen om het woningaanbod in Leeuwarden meer
in evenwicht te brengen. Sinds mei stagneert de economische groei
echter en de laatste maand zijn de geruchten sterk geworden dat
kooplust op de huizenmarkt minder is geworden. Ondanks die signa
len zijn wij van mening dat, ondanks dat het nu wat minder gaat
met de economie, wij onze ambities en daardoor onze concurrentie
positie met andere gemeenten niet op de tocht mogen zetten. Het
project Leeuwarden-Zuid wordt door een PPS-constructie met momen
teel vier participanten uitgevoerd. De vraag van mijn fractie in
de commissie was of er nog de mogelijkheid is voor nog een parti
cipant. Wij denken hierbij aan een sociale projectontwikkelaar,
zoals de gefuseerde woningbouwverenigingen. Deze maken uiteraard
ook winst, maar met dit verschil dat ze het niet in eigen zak ste
ken, maar het weer investeren in onze gemeenschap. Voor dergelijke
participanten valt heel veel te zeggen. De wethouder heeft toege
zegd dit punt mee te nemen in het verdere overleg met betrekking
tot Leeuwarden-Zuid.
In de commissie heeft de wethouder nog een klein voorbehoud ge
maakt over de start op deze locatie. Mochten zich er problemen
voordoen, dan wordt voor een locatie meer naar het Oosten
Drachtsterweg) gekozen. Hoe hoog schat de wethouder de kansen dat
er voor een aansluiting op Zuiderburen wordt gekozen?
De Haak om Leeuwarden. We zijn het er over eens dat de Haak er
moet komen, echter de minister ziet wel de noodzaak van deze weg
in, maar vooralsnog wil ze de Haak niet naar voren schuiven op
haar politieke agenda. We kunnen beginnen, maar de financiële ri
sico's zijn niet te overzien. Het laat zich dus aanzien dat de
Haak zeker niet op middellange termijn gerealiseerd kan worden.
Ondertussen is het tijdens de spits erg lastig om vanuit het Zui
den de stad in te komen of uit te gaan. Er kunnen geen spijkers
met koppen geslagen worden, want het is weer wachten op diverse
plannen, zoals de integrale regio- en stadsvisie en het integraal
GVVP. De bereikbaarheid van de stad is heel belangrijk, de Over-
ijsselseweg levert nu al te veel verkeersdruk richting binnenstad.
De openstelling van de Verlengde Schrans zal niets oplossen aan
dit probleem, want het breekpunt is het Zuiderplein. We hebben dit
in de commissie nogmaals verwoord: er zal een derde brug bij moe
ten komen voor de afwikkeling van het woon- en werkverkeer, ter
hoogte van de spoorviaduct. Alleen deze maatregel zal ons inziens
de druk op het Zuiderplein doen afnemen. Een relatief eenvoudige
oplossing door middel van een groot transfer ter hoogte van de
Werpsterhoek met een zeer frequente dienstregeling van de stads
bussen tijdens de spits in diverse richtingen, zoals bijvoorbeeld
Binnenstad-Oost, Tesselschadestraatde ring Oost en West, zou ons
inziens op korte termijn al veel goede diensten bewijzen.
Een andere nog simpeler maatregel is om het fietsen makkelijker te
maken: kortere wachttijden bij stoplichten voor fietsers is alleen
een kwestie van stoplichten afstellen in het voordeel van de fiet
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
sersBij de overgang op het Zuiderplein is het voor hordes fiet
sers, waaronder veel kinderen, meestal erg lang wachten geblazen,
helemaal als je de pech hebt dat de spoorbomen ook nog eens dicht
gaan. PAL/GroenLinks is voorstander van ontwikkelingen van fiets-
snelwegen in Leeuwarden, helemaal geen wachttijden meer bij stop
lichten, maar dat houdt al snel bruggen of tunnels in, het liefst
ook overdekt of in elk geval voorzien van windschermen. Het zijn
allemaal voorstellen, die wij graag meegenomen willen hebben in
het GVVP, dat we hopelijk op zo kort mogelijke termijn tegemoet
kunnen zien.
De hear De Jong: Foarsitter, yn ferskate gearkomsten ha we hjir
wiidweidich by stilstien. Ik woe it net mear hawwe oer it begjin
by Techum, OKL-2, de knoopkes en earbied dy't der wêze moat foar
de aide kultuerhistoaryske lanskiplike eleminten, de öfstan ta
Goutum ensfh. Ik woe my beheine ta in tal opmerkings. Dit ütstel
hat trouwens yn grutte lijnen üs ynstimming wol.
1. Mei dizze enoarme ütwreiding hawwe we ek lyk enoarme risiko's,
net allinnich mei de oanlis fan de ynfrastruktuerbenammen it
ferlizzen fan de Oeriselskestrjitwei en de Heak om Ljouwert,
dy't noch hieltyd net echt wis is, mar ek wat de grüneksploi-
taasje oanbelanget. Kin de wethalder no mear fertelle oer de
fasearring en dêryn meinaam de meast resinte üntjouwings op it
mêd fan de grünoankeap?
2. Sa as jo witte binne wy net entüsjast oer ien fan de saneamde
stadslandschappen in de natte natuur'Ek al sizze saakkundi-
gen dat it wol tafalle sil mei it Ongedierte en de stekbisten,
wy halde us twifels.
3. De Oeriselsestrjirwei sil in nije stedsas wurde, in 50-km dyk
mei fiif krüspunten mei ferkearsljochten
Mei yn it ramt fan de utgongspunten fan buro Bakker Snelle
ferbinings mei it sintrum' en ek yn it ljocht fan de opmer
kings fan de kommisje fan oerlis dy't kongestygefoelige krüs
punten eins foarkomme wol, pleitsje ik nochris foar in stedsas
mei gjin of minder ferkearsljochtenYn de besteande stêd wur
de se wer't it mar kin ferfongen en hjir yn de nije sitewaasje
sille wy se wer mei boskjes oanlizze. Ik wit dat saakkundigen,
dat blykte ek yn de kommisje, alderlei beswieren hawwe tsjin
rotondes, fiadukten, ensfh. om stêdeboukundige redens en de
kosten fansels. Mar ik bin bang dat wy op termyn hjir dochs
wer spyt fan krije sille. De wethalder ferwiisde yn de kommis
je nei it nij te ferskinen masterplan Verkeer en Vervoer,
wêr't dizze diskusje nochris op'e nij yn fierd wurde sil en
dêr sjoch ik dan nei ut.
Ek sjoch ik temjitte yn it masterplan wat der oerbleaun is fan
it idee fan aid wethalder Den Oudsten oer in dyk lans de
spoarline mei in ekstra brêge oer it Van Harinxmakanaal, dêr't
mefrou Uiterwijk Winkel it ek oer hie. Dit idee is alhiel fer-
dwün yn de stikken. De wethalder seach wat nuver yn de kommis
je doe't guon kommisjeleden mei dit plan op'e lappen kamen. It
wie blykber wat nijs.