Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
4. As léste opmerking noch wat oer de kombinaasje dy't yn it plan
foarstien wurdt fan grutskalige rekreative sportive ynstel-
üngs en wentebou. Wat op it Kalverdijkje net koe, moar nef-
fens it rapport yn Ljouwert-Süd wol kinne. In konsekwinte line
yn it kolleezjetinken is der net te Ontdekken, tinke wy.
Ta beslüt woe ik noch sizze dat wy der noch hieltyd fanüt geane
dat fuotbalferiening Blauw Wit in plak fine sil yn de sportakkom-
modaasje yn Ljouwert-Süd.
Mevrouw Van Ulzen: Gedachtig aan professor Elzinga, die stelt dat
het allemaal leuker moet worden, bedacht ik me dat ik vanavond
niet allemaal hoef te herhalen, wat anderen wel doen, wat we alle
maal in de commissie gezegd hebben. Dat sla ik over dus. En voor
diegenen die wat pessimistisch zijn over het bouwen en de econo
mie: er is toch een noodzaak tot bouwen en die wordt aangegeven
door onder andere prognoses ten aanzien van de woningvraag, ver
kleining van huishoudens, vervroegd zelfstandig wonen en nieuwe
samenwoningvormenEr is ook vraag naar wooneenheden van een ander
type dan het traditionele.
Voor het overige willen wij zeggen dat Cartago natuurlijk verwoest
moet worden, er moet een derde brug komen, hoogspanningsmasten
moeten onder de grond en wij houden noch van moeras noch van gele
Lis en malaria willen we ook niet.
Bovendien wil ik toch vragen aan de wethouder of zij nu een defi
nitief antwoord zou kunnen geven hoe zij denkt de problemen met de
bereikbaarheid ten aanzien van Leeuwarden op te lossen.
Mevrouw Inberg: Vorige week ben ik op een landelijke congres van
het openbaar vervoer geweest in Amersfoort. Wat daar toch heel
duidelijk naar voren kwam was dat de Vinexwijken een ramp bleken
qua bereikbaarheid. In het hele land heeft iedereen dezelfde fout
gemaakt, er is geen goede aansluiting op het openbaar vervoer en
de langzaam verkeersvoorzieningen, en dat zijn dan de voetgangers
voorzieningen en de fietsvoorzieningen, zijn gewoon slecht en ie
dereen zit bij voorbaat in de auto. De wethouder heeft de vorige
keer in de commissie daarop gezegd dat ik toch vooral het mobili
teitsplan nog eens moest nalezen, want daar stond heel goed in
verwoord hoe wij het met Leeuwarden-Zuid zouden doen, want de D66-
fractie heeft steeds gezegd dat nog niet aan die voorwaarde van
bereikbaarheid bij Leeuwarden Zuid is voldaan. Ik heb het mobili
teitsplan nog weer eens opgehaald en het staat er inderdaad heel
mooi in "Landelijk moeten wij de wijk profileren, het is een goede
fietsafstand naar de stad, aanwezigheid van hoogwaardige openbaar
vervoer, de aanwezigheid van een voorstadstation in relatie tot de
Zuiderzeelijn, korte en veilige looproutes en de gehele wijk als
30 km uurzone"
Dat laatste, dat neem ik aan, want in de rest van de stad zijn we
daar ook druk mee bezig. Voor wat betreft de korte loop- en fiets-
afstanden, daarover wordt in het mobiliteitsplan gezegd dat het
gezien de fysieke omgeving niet waarschijnlijk is dat nieuwe
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
fietsverbindingen over het Van Harinxmakanaal op korte termijn
aangelegd kunnen worden. Wel zal het een wens blijven omdat daar
mee de aanhechting aan de stad wordt versterkt.
Een punt wat ook meerdere partijen benadrukt hebben is dat we de
verbinding met de oude stad moeten versterken. De plannen uit het
mobiliteitsplan zijn inderdaad goede voornemens, maar ze worden
niet uitgewerkt en daar zit voor ons de moeilijkheid.
U weet dat wij over de Zuiderzeelijn diverse malen onze twijfels
over het voorgestelde tracé en de miljoenen die we bij de magneet-
zweefbaan moeten leggen, hebben neergelegd en dat wij veel liever
zouden willen dat Leeuwarden zich sterk maakt voor een aansluiting
via de Westergozone-Afsluitdijk en dan veel meer gaat lobbyen voor
goede voorzieningen, goede uitgebreide spoorlijnen op de bestaande
netten verder en daar ook een uitwerking naar deze Vinexwijk, want
die zou daar qua criteria helemaal voor in aanmerking komen. Wij
vinden dat een veel sterker verhaal. Tot nu toe is daar niet echt
op ingegaan. Wij hopen wel dat er - gezien de voornemens van me
vrouw Netelenbos - toch andere uitgangspunten naar voren komen.
Bovendien is ook in het mobiliteitsplan neergelegd dat wij het
GVVP en het verkeersdebat moeten verwerken in het hele idee over
bereikbaarheid van Leeuwarden-Zuid. Het gemeentelijk verkeer en
vervoerplan is weer uitgesteld, wij vragen daar al een paar jaar
om, het verkeersdebat is uitgesteld en het grote plan van Riek
Bakker moet wat dat betreft alle punten samenvatten. Nou, dat kan
natuurlijk niet. We gaan nu met de ontwikkeling van Leeuwarden-
Zuid aan de gang en dan moet je aan de eerste voorwaarde hebben
voldaan, namelijk dat het bereikbaar is, en zeker voor de kwetsba
re verkeersgroepen
Daarnaast is de economische voorwaarde voor de luxueuze huizenbouw
een beetje weggevallen, omdat het wat onzekere tijden gaan worden
en iedereen terugvalt op versobering. Dat kan langer of korter
duren, maar de dip gaat eraan komen. Dan kiezen wij er in deze
toch voor om die twee redenen: en om voorzichtig te zijn en voor
uit te lopen op die dip, niet naar een luxueuze wijk te gaan die
ver van de stad af gebouwd wordt en ten tweede om de verkeersbe-
reikbaarheid kiezen wij voor het aangroeimodelWij hopen dat u
wat dat betreft nog eens zou willen nadenken over het aangroeimo
del via het Goutumer Nieuwland. Dan heb je ook de aansluiting via
de Hendrik Algraweg en dan kun je daar nog een hele goede aanslui
ting maken naar de oude stad. Ik zou daarop eerst het antwoord van
de wethouder willen afwachten.
Mevrouw Dolstra: Het is de bedoeling dat binnen 30 jaar Leeuwarden
uitgroeit tot een stad met zo'n 125.000 inwoners. Dat zijn er zo'n
35.000 a 40.000 meer als nu. Om dat plan te realiseren moet je
visie hebben. Dat betekent dus ook dat je bepaalde dingen moet
durven. Je moet durven groeien. Er wordt hier al een paar keer
gezegd Me economie wordt wat minder'Ik denk dat gezien de winst
die de makelaars, projectontwikkelaars en stedenbouwkundigen afge
lopen jaar gemaakt hebben, een beetje minder winst de plannen niet
hoeft af te remmen. We zitten natuurlijk zometeen wel met een par-