Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
gewezen op het feit dat die snelheid - die wij graag zouden willen
maken en dat we dat niet helemaal te kunnen realiseren op dit mo
ment - zeker ook te maken heeft met de financiële bijdrage vanuit
het Rijk. Remkes heeft in dat verband ook toegezegd dat als het
gaat om de tweede fase ISV, hij ook nadrukkelijker zal kijken naar
de inverdieneffecten en met name de verschillen tussen inverdien
effecten van een gemeente als Leeuwarden en bijvoorbeeld de ge
meenten in het westen van het land. Want daar zitten hele grote
verschillen tussen.
Hij heeft ook nog een opmerking gemaakt - en dat hebben velen ge
daan - over de infrastructuur. Ik wou daar eigenlijk wat kort over
zijn, want daar is in de commissie heel uitgebreid over gesproken.
Ik heb toen ook toegezegd dat wij op de ontsluiting van het ge
bied, zowel als het gaat om de haak, de verlegging van de Overijs
selsestraatweg, de ontsluiting van die Overijsselsestraatweg, om
verkeer tussen verschillende delen van de wijk goed mogelijk te
maken, de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit Leeuwarden-Zuid
en de ontsluiting middels openbaar vervoer (hoogwaardige openbaar
vervoersvoorziening), maar ook de inzet van stadsbussen in het
stadsdeel, we daar op terugkomen met een masterplan voor het ver
keer in Leeuwarden-Zuid. Dat zullen wij ook zeker doen, maar het
lijkt me niet verstandig om nog eens te herhalen wat in die com
missie daarover is gezegd.
Misschien wel nog even over die brug, de derde brug over het Van
HarinxmakanaalToen dat in de commissie werd opgemerkt was het in
de trant van 'uw voorganger heeft daar een harde toezegging op
gedaan'Ik weet niet of dat zo is, maar stel dat dat wel zo is,
dan nog ben ik wat gematigder in het oordeel over de noodzaak van
een derde brug. Ik denk dat het op zich heel goed zou zijn als die
derde brug er zou komen, maar rekening houdend met de aanleg van
die Haak, die als een nieuwe verdeelweg zal werken voor Leeuwar
den, zou het wel eens zo kunnen zijn dat een derde invalsweg, een
westelijke invalsweg naar met name ook de bedrijventerreinen en
het gebied waar de werkgelegenheid zich in Leeuwarden concen
treert, veel noodzakelijker zou kunnen zijn dan die derde brug.
Want het zal - en dat zal zeker in het kader van het GVVP ook heel
duidelijk worden - blijken dat we hele duidelijke keuzes moeten
maken. En dan zal allicht ook weer die derde brug aan de orde ko
men, maar ook de andere prioriteiten en de andere keuzes. Dus wat
dat betreft zal ik in ieder geval vanavond op dat punt geen toe
zeggingen doen.
Als het gaat om de fietsbruggen is het wel zo dat daar op dit mo
ment wat positiever op gereageerd kan worden. Daar is ook overleg
over met de provincie en die staat daar ook, laat ik het maar zo
zeggen, gematigd positief tegenover. We zitten zeker aan de oost
kant van de Overijsselseweg natuurlijk in een bebouwd gebied, dus
daar zal het ook wel wat lastig zijn om gelijk die fietsbruggen te
realiseren, maar ze zijn absoluut niet uit het oog verloren. Het
gesprek daarover is in ieder geval ook gaande met de provincie.
Dat wat betreft de infrastructuur.
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
Dan kijk ik even wat er nog ligt aan vragen, waar ik nu nog even
op in moet gaan.
Er is een opmerking gemaakt door de heer De Jong van de NLP-
fractie over de sportvoorzieningen in Leeuwarden-Zuid. Daar merkt
hij op wat in het Kalverdijkje niet tot stand komt, kennelijk wel
in Leeuwarden-Zuid kan. Zoals het voor een heleboel voorzieningen
geldt, geldt dat ook voor die sportvoorzieningen, die zijn inder
daad in het ontwikkelingsplan genoemd. Als je het hebt over een
compleet nieuw stadsdeel is het ook voor de hand liggend, en dat
sluit ook aan bij de uitgangspunten in de nota Sport, dat in de
verschillende stadsdelen voldoende sportvoorzieningen zijn gecre-
eerd. De omvang daarvan, laat staan de aard daarvan, kunnen we
uiteraard op dit moment nog geen uitspraken over doen. Maar dat
daar in dat gebied ook sportvoorzieningen gerealiseerd worden,
lijkt mij ook voor de hand liggend, gelet op de omvang het gebied.
Ik ga niet in op de Zuiderzeelijn, volgens mij is dat onderwerp
vanavond ook niet aan de orde. Of de voorzitter zou daar nog een
reactie op moeten geven, maar dat wacht ik even af.
Het verkeersdebat is uitgesteld, dat klopt. Maar ik denk dat we
daar, ik heb dat ook uitgelegd in de commissie, heel goede redenen
voor hebben; namelijk de ontwikkeling van die stadsvisie. Daar
heeft de raad een besluit over genomen, gelukkig een positief be
sluit. Maar dat betekent wel wil je de contouren van zo'n GVVP
daarin volwaardig deel moet laten nemen, dan zul je dus die be
sluitvorming nog een tijdje uit moeten stellen.
Vervolgens, daar moet ik nog wel even op reageren, geeft mevrouw
Inberg alsnog de voorkeur de ontwikkeling te starten in het Goutu-
mer Nieuwland en niet in Goutum-Zuid. Dat koppelt ze aan de econo
misch slechtere tijden, de dip die eraan zou komen of die al be
gonnen is, de voorzichtigheid die wat dat betreft in acht genomen
zou moeten worden, maar zeker ook als het gaat om de bereikbaar
heid. Ik heb in de commissie gezegd (en die argumenten zijn ook in
de reactienota meegenomen) dat het gaat om een samenballing van
een aantal argumenten dat er voor pleit om toch in Goutum-Zuid te
beginnen. Dat ga ik niet herhalen. Als u het heeft over de econo
misch slechtere tijden, waarin we beland zouden zijn dan wel bin
nenkort zullen belanden, dan is voor mij ook de vraag waarom dat
een argument zou zijn om in het Goutumer Nieuwland te beginnen.
Want het gaat sowieso om een plangebied waar vooral gebouwd zal
worden voor doelgroepen die op dit moment nog ondervertegenwoor
digd zijn in Leeuwarden en dan hebben we het over de midden en de
hogere inkomensgroepen, daarvoor wordt gebouwd in het hele plange
bied, dus ook in het Goutumer Nieuwland.
Mevrouw Inberg zegt dat als het gaat om die bereikbaarheid het ook
verstandiger zou zijn om om die reden in het Goutumer Nieuwland te
beginnen, want dan zou we via een ontsluiting op de Algraweg de
bereikbaarheid naar de binnenstand gegarandeerd kunnen worden. U
weet dat juist na de aanleg van de Haak de Algraweg afgesloten zal
moeten worden, vanwege de problemen die zich daar voordoen. Dus