Blad 62
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
van de programmaraad moet om die reden worden verruimd. Mijn erva
ring is dat de programmaraad onvoldoende invloed heeft en dat de
mogelijkheden beperkt zijn. Tevens zijn er onvoldoende financiële
middelen beschikbaar om bijvoorbeeld een tevredenheidsonderzoek te
verrichten. Het risico is groot dat er aanbodgericht in plaats van
vraaggericht wordt geprogrammeerd.
Voorzitter, het is een gemiste kans dat UPC de wens om de invloed
van de programmaraad uit te breiden, heeft afgewezen. Er is net
aangegeven dat er op landelijk niveau gewerkt wordt aan een proto
col met de bedoeling de rol en inhoud van de programmaraad opnieuw
te formuleren. Mijn fractie gaat er vanuit, of heeft de hoop, dat
hierdoor een verbetering tot stand komt voor de programmaraad. UPC
kan dan niet anders dan de invloed van de programmaraad verruimen.
Al met al ziet mijn fractie niet in waarom er gewacht moet worden
met de wervingsprocedure. We willen de motie van de PvdA-fractie
niet steunen. Dit zou namelijk betekenen dat je helemaal niets
hebt en dat gaat mijn fractie wel te ver.
Een ander belangrijk punt is de werving van nieuwe leden voor de
programmaraad. Op pagina 3 van de raadsbrief wordt het samenstel
len van de programmaraad duidelijk beschreven. In de programmaraad
moeten leden vertegenwoordigd zijn uit maatschappelijk werk wel
zijn, de ouderenzorg, sport recreatie, werkgevers en werknemers,
kunst cultuur, onderwijs, hervormingswerk, uit het godsdienstige
leven, maar ook minderheden. Voorzitter en het gaat om het laats
te. Want als ik kijk naar de procedure op pagina 4 in de raads
brief, dan staat daar iets tegenstrijdigs in. Namelijk dat vrouwen
en leden van etnische groepen voorrang genieten bij het ontbreken
van consensus en bij gelijke geschiktheid. Dit klinkt aardig, maar
voor wat betreft de etnische groepen is dit niet de juiste benade
ring. Zojuist heb ik aangegeven dat bij het samenstellen van de
programmaraad in principale de leden van de minderheden vertegen
woordigd moeten zijn. Dat wil zeggen, dat bij de wervingsprocedure
leden van de minderheidsgroepen gericht benaderd moeten worden.
Dat zinnetje genoemd op pagina 4 in de procedure lijkt mij overbo
dig en tegenstrijdig met elkaar.
Mevrouw Inberg: Andere fracties hebben ook al gezegd dat er in de
commissie al uitgebreid gesproken is over de onvrede die er is met
de invloed van de programmaraad. De vorige programmaraad is uit
frustratie opgestapt en wil je opnieuw een programmaraad installe
ren, dan moet je die inderdaad mogelijkheden tot beïnvloeding ge
ven. Daar hebben we in de commissie ook mee geworsteld. Onze in
vloed is ook niet zo enorm groot, hebben we begrepen. Maar waar de
UPC wel gevoelig voor is, is de publiciteit. Wat dat betreft heb
ben we in de commissie gevraagd, geef de mogelijkheden om de re
sultaten van de programmaraad openbaar te maken en kenbaar te ma
ken en laten we dan een jaarverslag uitgebreid in een commissie
bespreken. De wethouder heeft toegezegd daar nog naar te kijken.
Ik wacht het antwoord af.
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
Wij zitten met hetzelfde probleem als de PAL/GroenLinks-fractie
stelde, als je de motie van de PvdA-fractie volgt, dan heb je he
lemaal geen programmaraad. We vinden het wel sympathiek dat de
heer Van Olffen het voorstelt, want het is hetzelfde handvat. Je
wilt de programmaraad sanctiemogelijkheden geven en daarmee de
druk opvoeren. Wij zoeken het in eerste instantie via het openbaar
maken en van het publiciteitszoeken van een jaarverslag en dat
bespreken
Wij zijn ook ontevreden over hoe de klanten behandeld worden. De
kwestie rondom Omrop Fryslan staat ook nog iedereen nauw in het
geheugen. Als je bewust voor Jerry Springer wilt kiezen, moet je
daar de mogelijkheden voor hebben. Dat moet via een programmaraad
geregeld kunnen worden.
We wachten het antwoord van de wethouder eerst even af.
De heer Van der Burg: Voorzitter, ik vind dit eigenlijk een motie
die tamelijk slordig is opgesteld. We behandelen namelijk het
voorstel tot de wervingsprocedure van de programmaraad. En wij
zullen besluiten het instellen van een nieuwe programmaraad op te
schorten. Het voorstel gaat eigenlijk over de wervingsprocedure,
hoe die moet gebeuren. Dat vind ik al een beetje slordig. En dan
de overwegingen. We moeten hier besluiten over de wervingsprocedu
re, daar gaat het over en dat is een wettelijke verplichting. Die
moet binnen drie maanden ingesteld zijn. En in maart/mei hebben de
mensen al opgezegd van de programmaraad en we hebben nog geen
nieuw programmaraad. Als we zo door blijven gaan en geen nieuwe
programmaraad krijgen dan zie ik het duister in en dat zou ik heel
graag terug willen hebben. De invloed van de programmaraad is te
beperkt, mede gelet op de nieuwe ontwikkelingen. Dat klopt ook
niet
Verder wordt er landelijk gewerkt aan een nieuw protocol, maar is
dat dan een wettelijk protocol? En hoelang duurt dat? Een nieuwe
wet duurt meestal een jaar. Dus ik kan deze motie onmogelijk steu
nen
De heer Stoker: Het is niet best gesteld met dit gebeuren. UPC wil
wat betreft de programmaraad niet verder gaan dan het wettelijk
vereiste. Wanneer deze raad meer wil, dan had ze destijds niet
moeten besluiten tot verkoop van de aandelen Telekabel. Wij hebben
toen duidelijk naar voren gebracht dat dit uiteraard gevolgen voor
de zeggenschap zou hebben en we hebben ons afgevraagd of dat maat
schappelijk gezien een gewenste situatie was. Ons antwoord was:
nee, dit is belangrijk genoeg om een redelijke mate van zeggen
schap na te streven. De rijksoverheid heeft nu ook door dat hier
een wezenlijk probleem ligt, wanneer het gaat over invloed. Er
wordt gewerkt aan een protocol. Dat zien we met belangstelling
tegemoet. Het is ons inziens onjuist om hierop te gaan zitten
wachten en geen nieuwe programmaraad in te stellen. Want waar heb
ben we het hier over? Over een wettelijke verplichting en als