Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 van de programmaraad moet om die reden worden verruimd. Mijn erva ring is dat de programmaraad onvoldoende invloed heeft en dat de mogelijkheden beperkt zijn. Tevens zijn er onvoldoende financiële middelen beschikbaar om bijvoorbeeld een tevredenheidsonderzoek te verrichten. Het risico is groot dat er aanbodgericht in plaats van vraaggericht wordt geprogrammeerd. Voorzitter, het is een gemiste kans dat UPC de wens om de invloed van de programmaraad uit te breiden, heeft afgewezen. Er is net aangegeven dat er op landelijk niveau gewerkt wordt aan een proto col met de bedoeling de rol en inhoud van de programmaraad opnieuw te formuleren. Mijn fractie gaat er vanuit, of heeft de hoop, dat hierdoor een verbetering tot stand komt voor de programmaraad. UPC kan dan niet anders dan de invloed van de programmaraad verruimen. Al met al ziet mijn fractie niet in waarom er gewacht moet worden met de wervingsprocedure. We willen de motie van de PvdA-fractie niet steunen. Dit zou namelijk betekenen dat je helemaal niets hebt en dat gaat mijn fractie wel te ver. Een ander belangrijk punt is de werving van nieuwe leden voor de programmaraad. Op pagina 3 van de raadsbrief wordt het samenstel len van de programmaraad duidelijk beschreven. In de programmaraad moeten leden vertegenwoordigd zijn uit maatschappelijk werk wel zijn, de ouderenzorg, sport recreatie, werkgevers en werknemers, kunst cultuur, onderwijs, hervormingswerk, uit het godsdienstige leven, maar ook minderheden. Voorzitter en het gaat om het laats te. Want als ik kijk naar de procedure op pagina 4 in de raads brief, dan staat daar iets tegenstrijdigs in. Namelijk dat vrouwen en leden van etnische groepen voorrang genieten bij het ontbreken van consensus en bij gelijke geschiktheid. Dit klinkt aardig, maar voor wat betreft de etnische groepen is dit niet de juiste benade ring. Zojuist heb ik aangegeven dat bij het samenstellen van de programmaraad in principale de leden van de minderheden vertegen woordigd moeten zijn. Dat wil zeggen, dat bij de wervingsprocedure leden van de minderheidsgroepen gericht benaderd moeten worden. Dat zinnetje genoemd op pagina 4 in de procedure lijkt mij overbo dig en tegenstrijdig met elkaar. Mevrouw Inberg: Andere fracties hebben ook al gezegd dat er in de commissie al uitgebreid gesproken is over de onvrede die er is met de invloed van de programmaraad. De vorige programmaraad is uit frustratie opgestapt en wil je opnieuw een programmaraad installe ren, dan moet je die inderdaad mogelijkheden tot beïnvloeding ge ven. Daar hebben we in de commissie ook mee geworsteld. Onze in vloed is ook niet zo enorm groot, hebben we begrepen. Maar waar de UPC wel gevoelig voor is, is de publiciteit. Wat dat betreft heb ben we in de commissie gevraagd, geef de mogelijkheden om de re sultaten van de programmaraad openbaar te maken en kenbaar te ma ken en laten we dan een jaarverslag uitgebreid in een commissie bespreken. De wethouder heeft toegezegd daar nog naar te kijken. Ik wacht het antwoord af. Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 Wij zitten met hetzelfde probleem als de PAL/GroenLinks-fractie stelde, als je de motie van de PvdA-fractie volgt, dan heb je he lemaal geen programmaraad. We vinden het wel sympathiek dat de heer Van Olffen het voorstelt, want het is hetzelfde handvat. Je wilt de programmaraad sanctiemogelijkheden geven en daarmee de druk opvoeren. Wij zoeken het in eerste instantie via het openbaar maken en van het publiciteitszoeken van een jaarverslag en dat bespreken Wij zijn ook ontevreden over hoe de klanten behandeld worden. De kwestie rondom Omrop Fryslan staat ook nog iedereen nauw in het geheugen. Als je bewust voor Jerry Springer wilt kiezen, moet je daar de mogelijkheden voor hebben. Dat moet via een programmaraad geregeld kunnen worden. We wachten het antwoord van de wethouder eerst even af. De heer Van der Burg: Voorzitter, ik vind dit eigenlijk een motie die tamelijk slordig is opgesteld. We behandelen namelijk het voorstel tot de wervingsprocedure van de programmaraad. En wij zullen besluiten het instellen van een nieuwe programmaraad op te schorten. Het voorstel gaat eigenlijk over de wervingsprocedure, hoe die moet gebeuren. Dat vind ik al een beetje slordig. En dan de overwegingen. We moeten hier besluiten over de wervingsprocedu re, daar gaat het over en dat is een wettelijke verplichting. Die moet binnen drie maanden ingesteld zijn. En in maart/mei hebben de mensen al opgezegd van de programmaraad en we hebben nog geen nieuw programmaraad. Als we zo door blijven gaan en geen nieuwe programmaraad krijgen dan zie ik het duister in en dat zou ik heel graag terug willen hebben. De invloed van de programmaraad is te beperkt, mede gelet op de nieuwe ontwikkelingen. Dat klopt ook niet Verder wordt er landelijk gewerkt aan een nieuw protocol, maar is dat dan een wettelijk protocol? En hoelang duurt dat? Een nieuwe wet duurt meestal een jaar. Dus ik kan deze motie onmogelijk steu nen De heer Stoker: Het is niet best gesteld met dit gebeuren. UPC wil wat betreft de programmaraad niet verder gaan dan het wettelijk vereiste. Wanneer deze raad meer wil, dan had ze destijds niet moeten besluiten tot verkoop van de aandelen Telekabel. Wij hebben toen duidelijk naar voren gebracht dat dit uiteraard gevolgen voor de zeggenschap zou hebben en we hebben ons afgevraagd of dat maat schappelijk gezien een gewenste situatie was. Ons antwoord was: nee, dit is belangrijk genoeg om een redelijke mate van zeggen schap na te streven. De rijksoverheid heeft nu ook door dat hier een wezenlijk probleem ligt, wanneer het gaat over invloed. Er wordt gewerkt aan een protocol. Dat zien we met belangstelling tegemoet. Het is ons inziens onjuist om hierop te gaan zitten wachten en geen nieuwe programmaraad in te stellen. Want waar heb ben we het hier over? Over een wettelijke verplichting en als

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 32