Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
overheid zullen we ons aan de wet moeten houden en onze taken in
deze vervullen.
De motie van de PvcLA-fractie zal dan ook onze instemming niet
krij gen
Mevrouw Mol: Voorzitter, de vorige programmaraad is opgestapt om
dat ze zich niet serieus genomen voelde door UPC en de beperkte
invloed van de programmaraad op het aanbod. Uit de stukken blijkt
dat gemeenten de verplichting hebben binnen drie maanden een nieu
we programmaraad te benoemen. We zijn daar dus al laat mee. Een
werkgroep van de betrokken gemeenten heeft contact gehad met UPC.
Maar de wens om meer invloed uit te oefenen, door de programmaraad
om te vormen tot een consumentenraad, werd door UPC van de hand
gewezen. Het is dus van belang, vinden wij, om wel een nieuw pro
grammaraad in te stellen. Maar dan ook een programmaraad waarbij
men meer invloed kan hebben, anders is deze raad slechts een
schijnvertoning
De overwegingen van de motie kunnen we onderschrijven. Alleen wat
zijn de consequenties daarvan? Kan de instelling van een raad daar
op wachten? En kunnen we zo de druk opvoeren die zo snel mogelijk
de gewenste invloed geeft?
Ik wil graag in eerste instantie weten wat het college hiervan
vindt, voordat ik een definitieve reactie op de motie geef.
De heer Brok (weth.): Centraal wordt gesteld door verschillende
sprekers: kunnen we wachten op de uitkomst van de discussie over
het landelijke protocol, zoals dat aanstaande zou zijn. Dat is
natuurlijk een keuze die u zelf maakt. Aan de ene kant hebt u de
wettelijke bepaling, waar de heer Stoker terecht naar verwijst,
waar je je aan hebt te houden en waar we door het commissariaat
van de media op gewezen zijn. Waarom het college ook zegt: laten
we nu, in samenwerking met die acht andere gemeenten, ook die stap
maken, de wervingsprocedure opstarten en op korte termijn invul
ling geven aan wat de wet van ons verlangt en vraagtDat is argu
ment nummer 1. Als tussentijds blijkt dat er sprake is van een
nieuw landelijk protocol, waarin suggesties staan van taakverrui-
ming van zo'n programmaraad en waarin ook UPC zich uitgenodigd
voelt omdat zo in te kleuren, waar het college overigens een groot
voorstander van is, laat dat gezegd zijn, dan kun je alsnog de
zaak waar advies over gegeven wordt bijstellen en dat ook met de
dan zittende programmaraad bespreken. Er is dan geen enkel pro
bleem waarvan het college zegt: daar zouden we tegenaan kunnen
lopen, mocht zich dat voordoen.
Tweede reden om nu al met de programmaraad los te gaan is dat dit
heel 2001 al loopt, die samenwerking ook met die acht gemeenten
onder dit format. Als daar nu weer één van de negen afstand van
neemt, lijkt me dat ook geen goed signaal naar de andere gemeenten
toe
Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001
Derde argument is dat we de afgelopen tijd overspoeld zijn met
telefoontjes en brieven van mensen die in de breedte absoluut on
tevreden zijn over het servicepakket, zoals dat verleend wordt
door UPC. Het feit dat u vanavond zo breed vanuit de raad aandacht
geeft aan dit punt, is daar ook een signaal bij. Want ook u bent
overstelpt met veel telefoontjes en brieven over UPC. Dat zou er
bij het college voor pleiten om haast te maken met de procedure.
Waar de heer van de Brug terecht naar verwijst. De invloed is tot
aan de komst van zo'n protocol aardig beperkt. Maar het is nog
altijd zo, dat je beter een half ei kunt hebben dan een lege dop.
Dan nog een aantal opmerkingen.
Mevrouw Van Ulzen zegt het toelatingsbeleid grenst aan het waan
zinnige, je kunt nog eerder bij de hofhouding terechtkomen dan in
de programmaraad van UPC. Ik denk dat het aantal sollicitanten
evenredig aan elkaar is, want we zijn overstelpt met brieven van
mensen die dolgraag in de programmeringsraad willen zitten, dus er
is volop keus.
De eisen waar de heer Roekiman naar verwijst, er is een balans
gevonden tussen wat al datgene wat die gemeenten graag willen. En
als het hier en daar niet even consequent is, dan zullen we er bij
de feitelijke selectie en keuze rekening mee houden dat daar een
uitgebalanceerd en goed voostel komt, dat in ieder geval voor ie
dereen herkenbaar is.
Mevrouw Inberg van de D66-fractie pleit er nogmaals voor om dat
jaarverslag terug te laten komen in de commissie, om ook in de
toekomst kennis te kunnen nemen van de nieuwe programmaraad. Ik
heb dat eerder toegezegd en dat lijkt me zelfs heel erg goed. Dat
u via de commissie Welzijn van dat stuk kennis kunt nemen.
De heer Van Olffen: Ik wil toch nog wel even reageren, want ik
begrijp iets niet. Er is geen een fractie geweest, die heeft ge
zegd dat die programmaraad goed functioneert. Iedereen is ontevre
den en vervolgens willen we weer kandidaten zoeken voor iets wat
totaal niet functioneert en waarvan de kabelbeheerder in het ver
leden heeft aangegeven zich niks aan te trekken van zo'n program
maraad. Ik vind dat verlakkerij. De omstandigheden waarin een
nieuwe programmaraad wordt benoemd, daarvoor moet je eerst werven,
mijnheer Van de Brug. Dan moet je het instellen, want als je gaat
instellen, moet je eerst werven. Vandaar dat we het zo gebracht
hebben. Onder dezelfde omstandigheden waar een vorige raad puur om
frustratie is afgetreden sturen wij die mensen met dezelfde ballon
het riet in. Als je heel cynisch zou denken, kan je ook nog zeggen
dat UPC, als er een nieuw protocol komt waarin die nieuwe raad,
eventueel met meer taken zou worden omschreven, kan zeggen: maar
deze raad is nog ingesteld onder het oude systeem, wij hoeven dat
protocol nu nog niet uit te voeren.
(De heer Stoker: Maar u wilt zo graag net als vroeger nog heel
veel invloed hebben, dan had uw partij niet met de verkoop van die
aandelen Telekabel in moeten stemmen.