Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 gezegd dat als je op een volwaardige manier mee wilt doen in onze samenleving, dan draag je de verantwoordelijkheid. Daar hebben wij nu afspraken over gemaakt en die zijn nu vastgelegd in een conve nant, waarin is helder gemaakt wie is waar verantwoordelijk voor, helder gemaakt van wat hun adviesrol is en helder gemaakt dat er verantwoording wordt afgelegd over subsidies waar overheidsgeld mee gemoeid is en over afspraken en dat dat een gebruikelijke ma nier is om in Nederland met elkaar om te gaan. Dat willen ze. Ik denk als je dat met elkaar afspreekt, vastlegt in een convenant met een handtekening eronder, dat je dan ook moet zeggen: wij zul len gaan draaien en eens kijken hoe het gaat. Ze daarmee dan ook de volledige de kans geven om zich te gaan waarmaken. Ik begrijp wel dat dit soort opmerkingen, terwijl ze niet zo bedoeld zijn, verkeerd vallen en ik zou ook willen vragen dat niet te doen. Nog even naar de heer van Olffen, regelmatig informeren is natuur lijk terecht. Verantwoording moet afgelegd worden. Wij zitten daar als gemeente, en ik heb ze daar alle steun bij aangeboden, vrij dicht tegenaan, al was het alleen maar om het feit dat zij zelf aangeven, dat het traject dat zij doorlopen moeilijk voor hen is. Zij zitten met allemaal verschillende clubs bij elkaar en zullen regelmatig best wel eens problemen tegenkomen, ze hebben gevraagd of wij bereid zijn hen dan nog even te ondersteunen. Daar hebben wij ja tegen gezegd en dat geldt ook voor het heel dicht tegen ze aan gaan zitten, als het gaat om verantwoording afleggen over fi nanciële stukken, begroting, al dat soort zaken. Die gaan wij niet voor ze maken, maar wij gaan wel naast ze zitten en zeggen of het in orde is ja of nee. Op hun eigen verzoek, omdat zij zelf ook aangeven dat zij daar niet veel ervaring mee hebben. Overigens is er prima ondersteuning van het HWL, ook daarop. De commissie regelmatig informeren is geen enkel probleem. Dan mevrouw Inberg. Het gaat inderdaad om een adviesrol, omdat Kleurrijk Beraad voor ons ook - en dat hebben wij in het beleids kader afgesproken - een platform is van mensen die met ons kunnen discussiëren over participatie, meer dan integratie, omdat zij daar ook deskundigheid in hebben en we hen daar ook nauw bij moe ten betrekken en gezegd hebben ook van activiteiten die plaatsvin den willen we graag dat jullie adviseren. Dus ik denk dat we daar ook mee moeten experimenteren, hoe dat gaat. Toetreden nieuwe groepen. De lijn bij Kleurrijk Beraad is dat in principe iedere nieuwe groep bij Kleurrijk Beraad kan aansluiten zonder enige voorwaarde vooraf, op één ding na, het moeten demo cratisch ingestelde groepen zijn, zoals zij dat zelf zeggen. Dat staat los van godsdienst, dat heeft er niks mee te maken, maar het moeten geen groepen zijn die instemmen met de doelstellingen, zo als ze die met de gemeente verwoord hebben, over het pand en de doelstellingen, zoals de gemeente die met Kleurrijk Beraad heeft, moet overeenstemming over zijn. Dus als er groepen zijn die totaal tegenovergestelde doelen zouden hebben, is er een reden om te pra ten. Ik denk dat de houding wat dat betreft correct is, dat de Blad 79 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 intenties daarover correct zijn en als ons signalen bereiken dat het tegenovergestelde het geval is, dan gaan we daar met hen over praten Verder heeft u gezegd: wat dat betreft is het beter dat het een vereniging, zelfs een stichting zou zijn. Dat is een formele dis cussie. Van een vereniging zijn mensen lid en ook niet iedereen. Als het dan gaat om nieuwe groepen maakt het wat mij betreft daar in niet zo heel veel uit. Ik denk dat, maar ik heb dat niet met ze besproken moet ik eerlijk zeggen, het voor hen ook niet een heel principieel punt is, of het een stichting is of een vereniging, dus we kunnen daar best nog eens later over praten. Maar als u praat over representativiteit en de garantie hebben dat iedereen ook vrij mag aansluiten, dan denk ik niet dat dit het best instru ment is om daar nou hard op in te zetten, daarmee dek je het niet af, bedoel ik maar. Ik denk dat je het moet hebben van de afspra ken die je met ze maakt, de lijn die ze daar zelf in afspreken en als je signalen opvangt, dat ook onmiddellijk ter discussie stel len Dan heeft u gezegd: Kleurrijk Beraad zitten inmiddels twee vrouwen in, dat is eigenlijk nog weinig. Ik moet u zeggen, toen wij de discussie begonnen zaten er nog helemaal geen vrouwen in. Ik ben er redelijk trots op dat er inmiddels twee vrouwen in het bestuur van Kleurrijk Beraad zitten. Ik hoop dat het zich nog verder uit breidt, maar ik vind het eerste begin op zichzelf wel bemoedigend. Dus ik draai het wat dat betreft wat om. De subsidieaanvraag, het adviesrecht van Kleurrijk Beraad geldt het voltallige bestuur. Ik ga ervan uit dat het voltallige bestuur ook adviseert over geen onderscheid tussen algemeen bestuur en dagelijks bestuur. Dan de heer Stoker. Hij heeft consequent, ook in de commissie, aangekondigd dat het informatiecentrum niet tijdelijk moet zijn, maar structureel. Ik heb gezegd, als je nu een aantal activiteiten gaat organiseren, of dat nou dat intermediaire project is of het informatiecentrum, dan moet je je niet voor de eeuwigheid vastleg gen, dan moet je gewoon een aantal jaren gaan werken en over vijf jaar eens opnieuw kijken. Als we dan tot de conclusie komen dat het nog even hard nodig is als nu, dan moet je het vooral doorzet ten. Maar wellicht verandert er in vijf jaar ook het één en ander. Dus laten we over vijf jaar opnieuw bediscussiëren of het goed gewerkt heeft en of je er mee door wilt gaan en hoe je er mee door wilt gaan. In die zin heb ik niet de neiging om dat soort zaken voor eeuwig vast te leggen en vooral wat flexibel te blijven in hoe het zich ontwikkelt en daarop te reageren. Verder ben ik het met een aantal opmerkingen, die mensen gemaakt hebben, eens. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 40