Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 allerlei afspraken te maken. In plaats daarvan stellen we voor in de komende maanden (ook in de aanloop naar de verkiezingen) met elkaar in gesprek te gaan over hoe het beter kan. De CDA-fractie is van mening dat die discussie breder moet worden getrokken en dat daar ook de uitwerking van de dualisering van het gemeentelijk stelsel bij moet worden betrokken. Er zou dan ook voorwerk kunnen worden gedaan ten behoeve van een bestuursprogramma dat de komende periode moet worden gemaakt. Voorzitter, wat de CDA-fractie betreft komen we op zeer korte termijn bij elkaar om dit punt te bespreken. Wat er nu gebeurd is stelt het vertrouwen behoorlijk op de proef. Als je dat constateert moet je niet wachten tot er weer iets gebeurt, maar meteen aanpakken. We kunnen dan meteen ook de al veel besproken bestuurscultuur van de gemeente Leeuwarden op de agenda plaatsen. Het moet ons als raad van de gemeente Leeuwarden er alles aan gelegen zijn te bewijzen dat we in staat zijn op een heldere en evenwichtige wijze de stad te besturen. Een bestuurscultuur zonder achterkamertjesoverleg, maar helder en transparant. De heer Van Mourik (VVD, 5 zetels) In de brief aan onze raad schetst u een beeld waar de VVD-fractie zich voor een groot gedeelte in kan herkennen. We hebben nu een publiek debat over het afscheid van onze burgemeester, terwijl aanvankelijk niet de bedoeling was. Uiteraard denk je dan terug aan wat er de afgelopen twee tot drie jaar is gebeurd. Ik denk dat het overgrote deel van ons als gemeenteraad nooit mee heeft gedaan aan het afbladderen van onze burgemeester. Naar buiten toe werd ze door ons niet afgevallen en dat is heel lang door heel veel mensen volgehouden, terwijl de vragen en vraagtekens toch al redelijk snel kwamen. Ik denk dat dit een belangrijke reden is geweest voor de ontstane commotie toen het afscheid zo abrupt naar buiten kwam en in een raadsvergadering van 8 minuten werd afgehandeld Wat ik er van geleerd heb is dat er blijkbaar eerst een semi openbaar afbladderingproces nodig is, voordat er draagvlak ontstaat voor een dergelijke pijnlijke beslissing. Want dat wij pijnlijk terug zijn gefloten, terwijl we met 38 mensen het idee hadden aan een volwassen oplossing te werken, is wel duidelijk. Een geaccepteerde aanpak uit het bedrijfsleven werkt niet in het openbaar bestuur bij een publieke functie. Op het moment dat zo direct en absoluut het einde van onze loyaliteit naar buiten kwam, zijn we keihard aangepakt en aangesproken. Wat wel voorop staat is dat we onze verantwoordelijkheid hebben genomen. Er is een probleem gesignaleerd en er is gewerkt aan een oplossing Probleem is een heel hard woord. Dat realiseer ik me volledig en soms is het ook niet altijd terecht. Aanvankelijk is er sprake van kleine misverstanden, nooit echt een probleem, altijd charmant en Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 soms zelfs sprankelend. Het lost zich altijd op, of mensen houden zich stil. Er zijn door de vorige sprekers hele grote voorbeelden genoemd, ik wil een paar kleine voorbeelden noemen. Een toespraak voor het Kleurrijk Podium, die zich met toneel bezighoudt. Tijdens de toespraak blijkt dat onze burgemeester denkt dat het om een kleurwedstrijd voor kinderen gaat. Een toespraak, tijdens een bijeenkomst over mensen die misschien wel willen herintreden, terwijl de toespraak gaat over fase IV uitkeringsgerechtigden, een hele andere groep op de arbeidsmarkt dan waarvoor deze bijeenkomst was bedoeld. Het na telefonisch overleg melden dat Cambuur gepromoveerd is naar de Eredivisie, terwijl ze toch nog steeds in de Totodivisie bivakkeren Welkom in Weert zeggen tegen een grote groep Russen die op bezoek in Leeuwarden komt. Het zijn onschuldige voorbeelden van versprekingen en situaties die iedereen kan overeenkomen, maar - en dat moet ik erbij zeggen - ze kwamen steeds vaker voor en waren soms ronduit pijnlijk. Maar het wordt erger wanneer er grote financiële en zakelijke belangen van Leeuwarden in het geding zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de gang van zaken rond NUON-water. Een burgemeester van deze raad die verklaart dat zij daarin zit voor het bedrijfsbelang, heeft het niet begrepen. Op het moment dat in 2000 de huisvestingsperike len van NUON-water als agendapunt op de fusieagenda verschijnen, moet je vechten voor je stad en van zo'n gevecht - ik heb het dossier bestudeerd - is mij niets gebleken. Wij zijn nooit geïnformeerd en moesten uit de krant vernemen dat NUON-water zou vertrekken. NUON-water r.cerr. ik dan als exemplarisch voorbeeld voor heel wat andere zaken die in haar portefeuille hebben gespeeld. Ik denk dat iedereen zo zijn voorbeelden heeft en we schieten er weinig mee op om ze vanavond in extenso op te sommen, maar een paar voorbeelden heb ik, heel bewust vanavond wel willen noemen, moet ik eigenlijk wel noemen na de afgelopen week, hoe moeilijk ik dat ook vind Ik wil even terug naar vrijdagmiddag 19 oktober jl., er is al het nodige over gezegd. Op die bewuste vrijdag zijn we bij elkaar gekomen om 16.00 uur, terwijl om 17.00 uur de bijzondere raadsvergadering zou beginnen. Er was tijd om de tekst te beoordelen, maar alleen om te zien of afspraken waren opgenomen. Er was geen tijd voor een uitgebreid palaver over de exacte formuleringen van sommige bepalingen. De regeling die we toen kregen voorgelegd was in grote haast en onder zware druk vervaardigd. Ik doel dan met name op het bewuste artikel 6, het niet beschadigingsbeding en de daaraan verbonden boete. Voor het overige waren alle eerder gemaakte afspraken correct verwerkt. Dat waren afspraken die wij als complete raad hadden gemaakt De regeling roept vragen op. Voor bestuurskundigen, juristen en beleidsambtenaren is de vraag in hoeverre een private overeenkomst

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 15