Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 was echter niet tot benoeming overgegaan, om hem moverende redenen. Die minister toen was Hans Dijkstal, iemand die niet de behoefte heeft zichzelf als bestuurlijke randgroepjongere te betitelen, zich daar ook niet naar gedraagt en die dan ook als minister gewoon zijn termijn heeft afgemaakt. En een ieder die dan zegt dat een vertrouwenscommissie of meer bevoegdheden moet krijgen of dat een burgemeester rechtstreeks door de Kroon of door de bevolking moet worden benoemd, die raakt bij mij een gevoelig punt, dat wil ik meteen erkennen. Wat nu rest is een conclusie en die is dat het goed is dat de wegen elkaar scheiden, de VVD-fractie is ook die mening toegedaan. In tweede termijn wil ik op de andere sprekers ingaan. Ten aanzien van de hoogte van de afkoopsom wacht ik de reactie van het college af. Mevrouw Uiterwijk Winkel PAL/GroenLinks3 zetels) Ik wil graag beginnen met een persoonlijke verklaring hoe ik de laatste anderhalve week beleefd heb. Op vrijdagmorgen 19 oktober ben ik met mijn gezin op een lang geplande herfstvakantie vertrokken naar vrienden in Zuid-Frankrijk. Ik had net de avond daarvoor gehoord dat er vrijdagmiddag om 5 uur een extra vergadering van de raad bijeen werd geroepen over het ontslag van de burgemeester. Op zich was dat voorgenomen ontslag geen verrassing, wel het tijdstip waarop dit openbaar in de raad zou worden gemaakt. Opgelucht dat er blijkbaar een overeenstemming was bereikt over het ontslag van de burgemeester was ik zeker. Op de ochtend van mijn vertrek kende ik de exacte motivering voor het ontslag nog niet, laat staan dat ik op de hoogte was van die z.g. zwijgplicht met boeteclausule, deze werden pas een uur voor de vergadering aan de fractievoorzitters bekend gemaakt. In een van de bijeenkomsten van fractievoorzitters met het college, onder het voorzitterschap van de eerste loco-burgemeester, mevrouw De Haan, heb ik aangedrongen met een goede motivering naar buiten te komen, vooral ook omdat ik toen al verwachte dat er grote publieke- en mediabelangstelling voor dit onderwerp zou bestaan. Maandag, tijdens mijn vakantie, werd mijn gezin op de hoogte gesteld van het verongelukken van een goede vriendin van ons. Het politieke thuisfront heeft gezien die omstandigheid het terecht beter geoordeeld, mij maar niet te belasten met de landelijke commotie die er was ontstaan in de politiek en media. Hier en daar zag ik op een terrasje Nederlandse krantenkoppen over Leeuwarden, maar u kunt zich voorstellen dat ik op dat moment liever mijmerde over de betrekkelijkheid van het leven met een Roséetje binnen handbereik. Afgelopen woensdag ben ik per telefoon en e-mail enigszins op hoogte gesteld. Vrijdagavond, eerder dan gepland, vlogen we terug voor het afscheid van onze vriendin. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 Met de redenen voor het ontslag, zoals die ons in het vertrouwelijk vooroverleg door het college werd aangegeven, kunnen wij instemmen. Die redenen vanuit het college, gekoppeld aan onze eigen ervaringen met het functioneren van de burgemeester, hebben ons vrij snel overtuigd van de noodzaak afscheid te moeten nemen van deze burgemeester Wij hebben ondertussen al genoeg voorbeelden gehoord van de andere fracties, maar ik wil er toch nog een paar van de PAL/GroenLinks- fractie aan toevoegen. Al vroeg in de ambtstermijn van mevr. Van Maaren ontstonden er moeilijkheden over haar huisvesting binnen de gemeente, het is al genoemd door andere fracties. De eisen die zij aan haar woongelegen heid stelde bleken binnen de stedelijke bebouwing niet te honoreren te zijn. De burgemeester solliciteert naar een stad, maar wil er niet in wonen. De eerste irritaties steken bij ons de kop op, helemaal toen uit perspublicaties bleek dat zij tot tweemaal toe een voorkeursbe handeling wenste bij het verwerven van gemeentelijk onroerend goed. Mijn fractie heeft meteen aangegeven dit af te keuren. Het college is op die voorkeursbehandeling terecht niet ingegaan. De bestuurscultuur in Leeuwarden is gelukkig een andere dan in Juinen, waar dit soort zaken misschien wel geritseld werden. Een verstandige burgemeester zorgt ervoor niet in dit soort belangenver strengelingen terecht te komen. Hij, of in dit geval zij, behoort er juist op toe te zien dat het gemeentebestuur verschoond blijft van dit soort zaken. Vervolgens kwamen ons steeds vaker berichten ter ore over geruzie met ambtelijke medewerkers, die het bijna nooit goed konden doen, en in een enkel geval dan ook maar ontslagen moest worden volgens haar. De conflicten met de voormalige gemeentesecretaris liepen zo hoog op dat er uiteindelijk maar is besloten dat hij op vrijwillige basis in de vacature directeur Stadsontwikkeling ging voorzien. De technische leiding van de gemeenteraadsvergadering liet ook veel te wensen over en dat is toch wel een wonder voor zo'n ervaren bestuurder als zij zelf voorgeeft. Een raadsvergadering in februari werd voor een week opgeschort terwijl volgens het Reglement van Orde het de volgende dag moest worden voortgezet. Mijn fractie had hier grote problemen mee, maar zonder enige toelichting is er geen gehoor aangegeven. Andere voorbeelden zijn: Ingetrokken moties werden alsnog in stemming gebracht. Andere moties op zodanige wijze in stemming gebracht dat velen niet meer wisten wat de inhoud was, waardoor stemming soms willekeurig uitviel en er een lacherige sfeer ontstond. Vergaderingen werden veelvuldig onder tijdsdruk gezet, omdat om elf uur de tent moest sluiten. Dit laatste is natuurlijk helemaal niet de reden voor ontslag, maar alles en ook wat u hoort van de andere

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 17