Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 Bilker, die wij hadden gevergd op het halen van het bouwvolume afgesproken in OKL, is, nu blijkt dat deze inderdaad niet gehaald worden, niet meer politiek aanspreekbaar. Hetzelfde geldt voor de Stedelijke Vernieuwing. Dat is niet goed. Overigens is nooit iemand aanspreekbaar. Indien de wethouder er nog wel zit, dan houden de wethouders elkaar de hand boven het hoofd en spreken gezamenlijk het verantwoordelijk uit. En iedereen weet dat het ondoenlijk is om het hele college naar huis te sturen en iedereen kan ook weten dat collegepartijen het wel uit hun hoofd zullen laten om hun wethouder, die straks ook lijsttrekker is, naar huis te sturen. Buiten bij het besluit van de collegepartijen om de inspraak buiten spel te zetten rond de locatiekeuze dagopvang drugsverslaafden is het beeld gewekt van achterkamertjespolitiek. Dat beeld is blijven hangen en krijgt u nu voor uw kiezen. Openbare behandeling, zoals de niet-collegepartijen bepleiten, had naar mijn stellige overtuiging dezelfde uitkomst gekend. Uit die uitkomst draai ik mij ook niet voor weg. Maar het gaat om de manier waarop je dat besloten hebt. Het beeld dat je creëert. In de openbaarheid had je iedere verdachtmaking voorkomen en recht gedaan aan belanghebbenden. Al eerder hebben wij de aandacht gevraagd voor de werkdruk binnen het college. Er is zoveel op touw gezet en terecht. Maar er zijn ook diverse nieuwkomers in het college, die zich nog aan het inwerken zijn. Er is te weinig tijd voor onderlinge communicatie en afstemming, onvoldoende tijd ook voor de uitvoering van het beleid en de voortgangscontrole, onvoldoende tijd om toezeggingen aan de bevolking tijdig na te komen en onvoldoende tijd voor het uitleggen van het beleid. Ook daar moeten de collegepartijen zich onderling op beraden Algemeen wordt gevraagd naar een doorlichting van politiek en apparaat. U moet dat oppakken. U heeft, na alles wat er nu in de krant reeds heeft gestaan en alle verdachtmakingen aan het gemeentebestuur, niets meer te verliezen. Laat alles vooral in de openbaarheid uitzoeken en probeer lering te trekken uit fouten, maar vooral ook trots te zijn dan vervolgens op datgene dat wel goed is gedaan, want laten wij niet vergeten, wij hebben het over incidenten, in de politiek van Leeuwarden gaat gelukkig ook verbazingwekkend veel goed. Het college is na diverse affaires, na het vertrek van twee wethouders, gemeentesecretaris en nu de burgemeester nauwelijks tot besturen in staat. Mijn fracties gaat er dan ook vanuit dat het college zich van vandaag tot aan de verkiezingen als demissionair beschouwd. Onder leiding van mevrouw De Boer kan in die tussentijd puin worden geruimd en wonden worden geheeld. Leeuwarden heeft recht op een goed bestuur, laten wij samen de handen ineen slaan om dat goede bestuur met elkaar vorm te geven, want iedereen wil dat Leeuwarden een mooie plaats wordt, dat Leeuwarden mooi is om te wonen en te werken en tegen lage lasten, waar iedereen kan meepraten. Wij moeten met elkaar toch proberen dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 De heer Hoogeveen (D66, 2 zetels) Als je als een van de kleinere fracties in deze raad het woord moet voeren in dit soort vergaderingen, is altijd het nadeel dat je achteraan in de rij moet sluiten en dat al veel gezegd is. 1. Doel van deze buitengewone raadvergadering is: a. brengen van openheid in de discussie over de gronden voor het ontslag van mevrouw L.B.M. van Maaren- van Balen uit haar functie van burgemeester van Leeuwarden; b. afleggen van openbare verantwoording voor het eigen handelen in het hele proces dat tot dit ontslag heeft geleid, ook het eigen handelen van de D66-fractie; c. beoordeling van de overeenkomst die gesloten is in verband met het gevraagde ontslag. 2. Wij hopen dat de raad vanavond in staat is om te komen tot de kern van de zaak en dat we niet zullen blijven hangen in het uitwisselen van allerlei meer of minder belangrijke details zonder helderheid te verschaffen over de hoofdzaak. Kern van de zaak is voor D66 dat wij ons al langere tijd zorgen maken over de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Leeuwarden. Het is een verhaal met meerdere kanten en gaat dus niet alleen over het slecht functioneren van één bestuurder, maar dat vormt wel een wezenlijk onderdeel van dat kernprobleem. 3. Aan het enthousiasme waarmee mevrouw Van Maaren aan haar taak begon, of aan het enthousiasme waarmee mevrouw Van Maaren door het Leeuwarder gemeentebestuur werd ontvangen heeft het niet gelegen. Bij de aanvang van de ambtstermijn van de nieuwe burgemeester was er sprake van goede intenties, maar ook van hoge verwachtingen over en weer. Die hoge verwachtingen werden niet waar gemaakt en daarmee zijn bij sommigen de goede intenties verminderd. De omstandigheden waarbinnen de burgemeester van Leeuwarden moet functioneren zijn niet eenvoudig. De ambities van dit college zijn hoog. Naar de indruk van D66 soms te hoog. Het dagelijks bestuur is instabiel door vele wisselingen in het wethouderscorps. De positie van Leeuwarden als hoofdstad van Fryslan en tweede stad in Noord Nederland is niet vanzelfspre kend, maar moet in de regio en in het land steeds weer bevochten worden 4De inwerkperiode van de nieuwe burgemeester verliep niet optimaal. Tijdens een interview voor de microfoon van Omrop Fryslan radio blikte mevrouw Van Maaren terug op de eerste anderhalf jaar van haar ambtsperiode. Naar aanleiding van dit interview en naar aanleiding van uitspraken van de fractie van D66 over het functioneren van de burgemeester en van het totale college van B&W hebben wij als fractie in een open gesprek met mevrouw Van Maaren van gedachten gewisseld over de problemen die de burgemeester in haar inwerkperiode was tegen gekomen en over de voornemens om één en ander te verbeteren. Wij konden door de planning van het functioneringsgesprek daar niet aanwezig zijn,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 22