Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
Bilker, die wij hadden gevergd op het halen van het bouwvolume
afgesproken in OKL, is, nu blijkt dat deze inderdaad niet gehaald
worden, niet meer politiek aanspreekbaar. Hetzelfde geldt voor de
Stedelijke Vernieuwing.
Dat is niet goed. Overigens is nooit iemand aanspreekbaar. Indien de
wethouder er nog wel zit, dan houden de wethouders elkaar de hand
boven het hoofd en spreken gezamenlijk het verantwoordelijk uit. En
iedereen weet dat het ondoenlijk is om het hele college naar huis te
sturen en iedereen kan ook weten dat collegepartijen het wel uit hun
hoofd zullen laten om hun wethouder, die straks ook lijsttrekker is,
naar huis te sturen.
Buiten bij het besluit van de collegepartijen om de inspraak buiten
spel te zetten rond de locatiekeuze dagopvang drugsverslaafden is
het beeld gewekt van achterkamertjespolitiek. Dat beeld is blijven
hangen en krijgt u nu voor uw kiezen. Openbare behandeling, zoals de
niet-collegepartijen bepleiten, had naar mijn stellige overtuiging
dezelfde uitkomst gekend. Uit die uitkomst draai ik mij ook niet
voor weg. Maar het gaat om de manier waarop je dat besloten hebt.
Het beeld dat je creëert. In de openbaarheid had je iedere
verdachtmaking voorkomen en recht gedaan aan belanghebbenden.
Al eerder hebben wij de aandacht gevraagd voor de werkdruk binnen
het college. Er is zoveel op touw gezet en terecht. Maar er zijn ook
diverse nieuwkomers in het college, die zich nog aan het inwerken
zijn. Er is te weinig tijd voor onderlinge communicatie en
afstemming, onvoldoende tijd ook voor de uitvoering van het beleid
en de voortgangscontrole, onvoldoende tijd om toezeggingen aan de
bevolking tijdig na te komen en onvoldoende tijd voor het uitleggen
van het beleid. Ook daar moeten de collegepartijen zich onderling op
beraden
Algemeen wordt gevraagd naar een doorlichting van politiek en
apparaat. U moet dat oppakken. U heeft, na alles wat er nu in de
krant reeds heeft gestaan en alle verdachtmakingen aan het
gemeentebestuur, niets meer te verliezen. Laat alles vooral in de
openbaarheid uitzoeken en probeer lering te trekken uit fouten, maar
vooral ook trots te zijn dan vervolgens op datgene dat wel goed is
gedaan, want laten wij niet vergeten, wij hebben het over
incidenten, in de politiek van Leeuwarden gaat gelukkig ook
verbazingwekkend veel goed.
Het college is na diverse affaires, na het vertrek van twee
wethouders, gemeentesecretaris en nu de burgemeester nauwelijks tot
besturen in staat. Mijn fracties gaat er dan ook vanuit dat het
college zich van vandaag tot aan de verkiezingen als demissionair
beschouwd. Onder leiding van mevrouw De Boer kan in die tussentijd
puin worden geruimd en wonden worden geheeld. Leeuwarden heeft recht
op een goed bestuur, laten wij samen de handen ineen slaan om dat
goede bestuur met elkaar vorm te geven, want iedereen wil dat
Leeuwarden een mooie plaats wordt, dat Leeuwarden mooi is om te
wonen en te werken en tegen lage lasten, waar iedereen kan
meepraten. Wij moeten met elkaar toch proberen dat uiteindelijk voor
elkaar te krijgen.
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
De heer Hoogeveen (D66, 2 zetels)
Als je als een van de kleinere fracties in deze raad het woord moet
voeren in dit soort vergaderingen, is altijd het nadeel dat je
achteraan in de rij moet sluiten en dat al veel gezegd is.
1. Doel van deze buitengewone raadvergadering is:
a. brengen van openheid in de discussie over de gronden voor het
ontslag van mevrouw L.B.M. van Maaren- van Balen uit haar
functie van burgemeester van Leeuwarden;
b. afleggen van openbare verantwoording voor het eigen handelen
in het hele proces dat tot dit ontslag heeft geleid, ook het
eigen handelen van de D66-fractie;
c. beoordeling van de overeenkomst die gesloten is in verband met
het gevraagde ontslag.
2. Wij hopen dat de raad vanavond in staat is om te komen tot de
kern van de zaak en dat we niet zullen blijven hangen in het
uitwisselen van allerlei meer of minder belangrijke details
zonder helderheid te verschaffen over de hoofdzaak. Kern van de
zaak is voor D66 dat wij ons al langere tijd zorgen maken over de
kwaliteit van het bestuur van de gemeente Leeuwarden. Het is een
verhaal met meerdere kanten en gaat dus niet alleen over het
slecht functioneren van één bestuurder, maar dat vormt wel een
wezenlijk onderdeel van dat kernprobleem.
3. Aan het enthousiasme waarmee mevrouw Van Maaren aan haar taak
begon, of aan het enthousiasme waarmee mevrouw Van Maaren door
het Leeuwarder gemeentebestuur werd ontvangen heeft het niet
gelegen. Bij de aanvang van de ambtstermijn van de nieuwe
burgemeester was er sprake van goede intenties, maar ook van hoge
verwachtingen over en weer. Die hoge verwachtingen werden niet
waar gemaakt en daarmee zijn bij sommigen de goede intenties
verminderd. De omstandigheden waarbinnen de burgemeester van
Leeuwarden moet functioneren zijn niet eenvoudig. De ambities van
dit college zijn hoog. Naar de indruk van D66 soms te hoog. Het
dagelijks bestuur is instabiel door vele wisselingen in het
wethouderscorps. De positie van Leeuwarden als hoofdstad van
Fryslan en tweede stad in Noord Nederland is niet vanzelfspre
kend, maar moet in de regio en in het land steeds weer bevochten
worden
4De inwerkperiode van de nieuwe burgemeester verliep niet
optimaal. Tijdens een interview voor de microfoon van Omrop
Fryslan radio blikte mevrouw Van Maaren terug op de eerste
anderhalf jaar van haar ambtsperiode. Naar aanleiding van dit
interview en naar aanleiding van uitspraken van de fractie van
D66 over het functioneren van de burgemeester en van het totale
college van B&W hebben wij als fractie in een open gesprek met
mevrouw Van Maaren van gedachten gewisseld over de problemen die
de burgemeester in haar inwerkperiode was tegen gekomen en over
de voornemens om één en ander te verbeteren. Wij konden door de
planning van het functioneringsgesprek daar niet aanwezig zijn,