Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 fout gemaakt. Door de ingehuurde advocaten van de beide partijen was een ingewikkelde juridische formulering bedacht om het op respectvolle wijze uit elkaar gaan vast te leggen. Deze formule ring, die in het arbeidsrecht niet ongebruikelijk is en die later de zwijgplicht is gaan heten, is in de bestuursrechtelijke verhoudingen een onding gebleken en voor vele uitleg vatbaar gebleken. Dit is door de advocaten, door de wethouders, maar ook door de fractievoorzitters, onderschat. Dat was een inschattings fout die er toe heeft geleid dat het beeld is ontstaan dat er juist wel het één of ander te verbergen was en dat er bij een of meer van de betrokken partijen wel degelijk sprake is van politiek of anderszins ernstig verwijtbaar handelen. Ons is steeds verzekerd dat hiervan geen sprake is. Wij dringen er op aan dat wanneer dat wel het geval is door iemand die hier kennis van draagt gemeld wordt. Het is daarom jammer dat mevrouw Van Maaren hier niet meer aanwezig is, want dat betekent dat wanneer zij nog kennis draagt van dergelijk ernstig politiek of anders zins verwijtbaar handelen, dit nu hier in de raad waar het hoort kenbaar kan maken. Het is zeker goed dat nu er zoveel commotie is ontstaan, het gewraakte artikel 6 uit de vertrekregeling wordt geschrapt. Inmiddels hebben wij begrepen dat mevrouw Van Maaren via haar advocaat heeft laten weten dat zij wel van dat artikel 6 af wil. Ook wij willen wel van dat artikel 6 af, de wethouders hebben dat ook laten weten, maar toch staat het nog steeds in de overeenkomst. Het lijkt mij goed dat de wethouder eens goed uitlegt waarom het niet gewoon doorgekrast kan worden. Beide partijen zijn het eens, dus het contract kan overeind blijven in gewijzigde vorm en dan zijn wij van de ellende af. Waarom moeten wij nu met een ingewikkelde formulering zeggen dat wij er geen gebruik van maken, schrappen gewoon. 11.De getroffen vertrekregeling kost de gemeenschap veel geld. D66 is daarmee zeer ongelukkig. Wij beseffen echter dat de regeling het gevolg is van de huidige rechtspositieregeling van burgemees ters in Nederland. Binnen de gegeven omstandigheden en met de huidige semi-ambtelijke rechtspositieregeling kunnen wij niet anders dan instemmen met de getroffen regeling en de financiële gevolgen daarvan. Liever hadden wij gezien dat voor burgemeesters een zelfde regeling zou gelden als bij andere politieke ambtsdra gers, zoals wethouders en ministers, waarbij vooraf vast staat wat de wachtgeldregeling is en waar verder niet over te onderhan delen valt. D66 heeft al voor het ontstaan van de Leeuwarder burgemeesterscrisis, en onlangs opnieuw, in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor deze rare regeling in de rechtspositie voor burgemeesters. Deze situatie in Leeuwarden toont aan dat het hoog tijd wordt dat deze rechtspositie van burgemeesters gemoderniseerd wordt. 12.De oorspronkelijke bedoeling om op een respectvolle wijze afscheid te nemen van een functionaris, die binnen de gegeven moeilijke omstandigheden niet goed heeft gefunctioneerd, is verkeerd uitgepakt. Door onhandig opereren is een rel ontstaan Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 die de betrokken functionaris, maar vooral ook de gemeente Leeuwarden veel schade doet. De regie voor het hele proces is onvoldoende geweest. Door de wethouders is onvoldoende gecommuni ceerd en fractievoorzitters hebben daardoor onvoldoende nagedacht over de exacte tekst van de vertrekregeling. De eindverantwoorde lijke voor dit proces heeft de gemeente hiermee veel schade gedaan. D66 wil graag van de wethouders weten hoe zij terugkijken op hun eigen rol en hun eigen opereren tijdens deze crisis. 13.Tenslotte nog iets over de toekomst. Diegenen die denken dat na het vertrek van mevrouw Van Maaren als burgemeester van Leeuwar den, de gemeenteraad en het college van B&W weer over kunnen gaan tot de orde van de dag die hebben het mis. Zoals gezegd is de huidige crisis een verhaal met twee kanten. Niet alleen de burgemeester voldeed niet aan de verwachtingen, ook het college van B&W als geheel stelt teleur. Al eerder heeft D66 zorg geuit over de kwaliteit en de continuïteit van ons dagelijks bestuur. Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen. Op dit moment moeten nieuwe wethouders nog gerekruteerd worden vanuit de gemeenteraad en de collegefracties zijn na alle wisselingen van de afgelopen jaren door hun wisselspelers heen. Een echte kwaliteitsverbete ring kunnen we dus ook pas na de verkiezingen van maart volgend jaar verwachten. D66 hoopt dat bij de partijen in Leeuwarden de moed zal bestaan om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden die de dualisering van het gemeentebestuur gaat bieden. Wij dringen er bij alle partijen op aan om nu reeds nu na te denken over een kwalitatief sterke invulling van het nieuwe dagelijks bestuur van Leeuwarden na de verkiezingen. Wij moeten daarbij breder gaan kijken dan alleen binnen de eigen kring, wij moeten breder gaan kijken dan de kring van gemeenteraadsleden, want de afgelopen periode heeft ons geleerd dat dat tot problemen kan leiden. Deze hele zaak is buitengewoon pijnlijk voor mevrouw Van Maaren en zeer schadelijk voor de stad en het aanzien van het gemeentebestuur. Maar laten we er dan in ieder geval van leren en laten wij zorgen dat wij investeren in de kwaliteit van ons bestuur en onze bestuurders. De heer Stoker (Christenunie, 1 zetel): Op dinsdag 12 september werden de fractievoorzitters van de Leeuwarder gemeenteraad opgetrommeld om naar het bestuurscentrum te komen voor het seniorenconvent. Daar werden wij door het college geconfronteerd met een aantal mededelingen omtrent het functioneren van mevr. Van Maaren en de verhouding tussen de wethouders en de burgemeester. De wethouders stelden dat er in hun optiek sprake was van een onherstelbare vertrouwensbreuk. Voor onze fractie weegt heel erg zwaar dat de wethouders pas met deze informatie naar de fractievoorzitters c.q. de raad kwamen, toen er in hun optiek al sprake was van een onherstelbare vertrouwensbreuk. Wij stellen vast dat dit absoluut te laat is. En wij zijn daar dan ook niet over te spreken en voelen de behoefte dit in een motie naar voren te brengen en wij zullen dat dan straks ook doen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 24