Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 volhoudt aan haar bewering niet aan achterkamertjespolitiek te doen. Wij ervaren dus dit mailtje niet zoals de heer Wijmenga zegt als: een hart onder de riem steken. Waar wij helemaal perplex van stonden was dat de meeste raadsleden met dichtgeknepen billen zich braaf aan hun zwijgplicht hielden. Ondanks deze actie, die niet een schoonheidsprijs verdiende, hebben wij hier geen moment spijt van gehad in tegendeel. Het is toch treurig gesteld met Leeuwarden als een bekende PvdA-er Bram Peper al zegt dat de burgemeester slachtoffer is geworden van een slecht draaiend gemeentebestuur. Citaat: "de crisis in Leeuwarden is geheel te wijten aan het disfunctioneren van raad en wethouders" of te wel Peper is het met ons eens. Evenals professor Elzinga, de grondlegger van het dualisme, die wij op 23 oktober hebben geraadpleegd of de zwijgplicht wel in overeenkomst was met de wet. Hij vertelde dat het juist de plicht is van een raadslid om relevante informatie naar buiten te brengen. We stonden dus ook met de tenen krom in de schoenen tijdens het tv-optreden van wethouder de Haan bij Barend en Witteman, toen Sonja haar vroeg: "u dient zich toch te houden aan de wet?" waarop mevr. De Haan antwoordde "Ja, wij hebben ook onze eigen bepalingen" Terugkijkend op het hele debacle hebben wij de conclusie getrokken dat wij zeer waarschijnlijk te maken hebben gehad met een ordinaire kissebisserij tussen burgemeester en wethouders waar de belastingbe taler het slachtoffer van wordt. En ze zijn de laatste jaren al flink benadeeld dankzij dit slecht draaiend gemeentebestuur van Leeuwarden, onacceptabel. Dit is dus de reden dat wij van harte meegaan met de motie die is ingediend door meneer Stoker van Christenunie. Dan is er ook met het college wethouders nog een soort kartel gevormd, zodat geen van de wethouders persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn daden. Wat voor ons betekent dat de andere wethouders uit hetzelfde hout gesneden zijn. Hiermee maakt het bestuur van Leeuwarden zich duidelijk schuldig aan vriendjespolitiek. Hierover geven wij onze afkeuring. Het is schandalig dat een vete zo wordt uitgevochten over de ruggen van de kleine partijen die geen zetel in het college hebben onder het mom van ouwe jongens krentenbrood en alle neuzen dezelfde kant op werden de kleine partijen bij het overleg betrokken zonder ook maar enig invloed te kunnen hebben op het gebeuren. Zo was de overeenkomst al vrijwillig door beide partijen ondertekend, wat volgens mevr. Van Maaren vrijwillig onder dwang bleek te zijn, een bijltje waar Leeuwarden trouwens wel vaker mee hakt. Wat mijn fractie ook zo vreemd vindt is dat bij het nemen van ontslag iemand ook nog eens een bom duiten meekrijgt, raar. Ook onze fractie blijft met veel vragen zitten, waaronder wat de werkelijke reden was om mevr. Van Maaren de laan uit te sturen. Zoals de slecht werkende postregistratiekamer, was het naar aanleiding van die OZB of was het misschien mogelijk dat bijv. wethouder De Haan onze burgemeester onder curatele wilde stellen m.a.w. dat de wethouder de baas wilde spelen. Wat was de rol van andere wethouders om mevr. De Haan te steunen. Om nu te zeggen dat de zwijgplicht is ingesteld om mevr. Van Maaren te sparen is volgens onze fractie een truc van wethouder De Haan om flaters van de afgelopen tijd die door haar Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 zijn begaan te verbergen. En als er iemand van toneel moet dan is het niet mevr. Van Maaren maar wethouder De Haan, zij heeft de gemeenschap al meer dan genoeg benadeeld. Dank u. De Voorzitter: Hiermee is de eerste termijn afgerond. Ik stel voor dat we pauzeren tot tien voor half twaalf. De Voorzitter schorst om 23.00 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 23.45 uur de vergadering. De Voorzitter: Dames en heren, het woord in de tweede termijn namens het college is aan mevr. De Haan. Mevrouw De Haan: Dit betekent dat ik zal proberen op hoofdlijnen te reageren, want anders gaat straks de vermoeidheid toeslaan en dan kunnen we niet meer op een goeie manier debatteren. Dus ik zal wellicht wat details over het hoofd zien, maar in hoofdlijnen aangeven de reactie van het college. Laat ik beginnen met te zeggen dat vanavond eigenlijk door alle partijen zeer breedvoerig uiteengezet is hoe men aankijkt tegen de weg die wij gelopen zijn en het ontslag van mevr. Van Maaren. Wat dat betreft denk ik dat de vraag om tekst en uitleg, waar wij de afgelopen weken zo mee achtervolgd zijn zou ik haast zeggen, vanavond in ieder geval breedvoerig aan de orde geweest is en men weet nu in ieder geval hoe de Leeuwarder raad tegen deze zaak aankijkt. Er tekent zich ook een lijn af denk ik in de discussie zoals ik zo luister naar de fracties. Ik merk dat de meeste fracties beargumenteren waarom zij vinden dat op dit moment het het meest verstandig is om afscheid te nemen van onze burgemeester. De meeste fracties, het overgrote deel, de meerderheid in deze raad, beargumenteert dat met eigenlijk hetzelfde type argumenten die het college in haar eerste reactie ook naar voren heeft gebracht. Eén fractie, de fractie van de Christenunie, reageert daar duidelijk anders op, die heeft een heel nadrukkelijk - dat weten we van het begin af aan - zich zo opgesteld en aangegeven dat hij vond dat het niet moest en één fractie, en ik kijk dan even naar de SP, zegt met zoveel woorden van eigenlijk kan ik het niet goed beoordelen, we zijn door het college een beetje de kant op geduwd en een beetje te snel door de bocht gegaan, dan praat ik even voor de SP. Maar het overgrote deel van deze raad beargumenteert in dezelfde soort argumenten als het college doet het vertrek van mevr. Van Maaren. Op zichzelf moet ik u zeggen ben ik daar blij mee, omdat ik vanaf het begin, toen wij het als collegeleden voorlegden aan de fractievoor zitters, heel nadrukkelijk vrij snel het gevoel kreeg dat het ook zo lag en dat wordt hier in feite bewaarheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 28