Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 Schets van het proces in de afgelopen jaren Bij de start van haar burgemeesterschap is mevrouw Van Maaren met open armen ontvangen. Alle partijen in de raad stonden achter de benoeming, en er bestonden van begin af aan hoge verwachtingen van de vermogens die zij zou gaan inzetten voor Leeuwarden in de stad, in de regio en in Nederland. Zij werd van alle kanten met raad en daad bijgestaan om zo snel mogelijk vertrouwd te raken met de belangrijke dossiers. Een betere start kan je je als burgemeester zich niet wensen. Nadat het eerste jaar verstreken was, werd door de burgemeester zelf, ook publiekelijk, geconstateerd dat haar bestuurlijk functioneren in Leeuwarden onvoldoende uit de verf was gekomen. De rest van het college heeft in dat eerste jaar inderdaad zaken mis zien gaan. Er waren situaties te signaleren die als minder sterk werden ervaren, zoals de voorbereiding op collegevergaderingen, het voorzitterschap van de raad en openbare optredens, die bij de buitenwacht tegen vielen. De overige collegeleden hebben het functioneren van de burgemeester aanvankelijk benaderd vanuit de stelling 'we staan er met z'n allen voor, laten we er het beste van maken'In deze sfeer van collegialiteit was het de moeite waard haar van advies te blijven dienen en bij te staan in het vinden van verbeterpuntenDaar is door de wethouders, waaronder de toenmalige loco-burgemeester, heel veel energie in gestoken. Juist als er collegialiteit is, moet je elkaar ook aanspreken op wat beter kan. Daarvoor zijn door het college periodiek bijeenkomsten belegd om tot verbetering van de situatie te komen. In dit soort werkbijeenkomsten, vergelijkbaar met functioneringsgesprekken, is ae wijze van opereren van het college als team en het functioneren van de individuele collegeleden uitgebreid en openhartig aan de orde gesteld. Vanuit de intentie om tot verbetering te komen, is in deze bijeenkomsten het functioneren van de burgemeester afgezet tegen de eisen die gesteld worden aan intern leiderschap en extern gezag. En er werden met haar heldere afspraken gemaakt om daar verbetering in te brengen. Om haar te ontlasten hebben andere collegeleden op haar verzoek de taakverdeling rond de zware portefeuille Economische Zaken willen herzien. Het loslaten van het onderdeel van de burgemeester in deze portefeuille werd in relatie tot de profielschets des te spijtig. Kijkend naar de profielschets mochten er van deze burgemeester hoge verwachtingen bestaan ten aanzien van de uitbouw van de economische en ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Zij zou zich beter kunnen profileren, zo was de verwachting, in een coördinerende rol rond enkele belangrijke onderwerpen, die met de ontwikkeling van de gehele stad te maken hebben, zoals de Haak om Leeuwarden, de status van netwerkstad en de dualisering van het lokaal bestuur. Ook op dit taakgebied moet worden vastgesteld dat er geen overtuigend optreden heeft plaatsgevonden in landelijke netwerken en kan er niet worden teruggezien op het bereiken van aansprekende resultaten voor de gemeente. Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 In de coördinatie, die de burgemeester intern ter hand nam, ontstond er in toenemende mate verschil van inzicht over de wijze van benaderingen van de problematiek rond de genoemde en andere majeure onderwerpen In de ogen van het college zou de burgemeester mede leiding moeten geven aan de strategische discussies binnen de gemeente en daar buiten. Om daar inhoud aan te geven is het nodig om op strategisch niveau een toekomstvisie te hebben op de verdere ontwikkeling van de gemeente. De inhoudelijke bijdrage van haar aan dat proces werd node gemist Wat ons in toenemende mate zorgen ging baren, was de constatering dat er problemen ontstonden tussen de burgemeester en functionaris sen op sleutelposities binnen de ambtelijke organisatie. Door haar wijze van tegemoet treden op contactueel niveau leidde dit bij delen van de ambtelijke organisatie tot spanningen en toenemende irritatie. In enkele gevallen is dat mede reden geweest voor het vertrek van personen naar andere posities binnen of buiten de gemeente. Daaruit ontstonden afbreukrisico's voor de gemeente, die steeds moeilijker te accepteren waren. Er moet immers sprake zijn van een goed en effectief samenspel tussen de politieke en ambtelijke organisatie, willen de hoge ambities die de raad en het college zich stellen waargemaakt kunnen worden. Meerdere malen is er een aanzienlijk verschil van inzicht naar voren gekomen tussen wethouders en de burgemeester over het belang van bestuurlijke communicatie naar de samenleving, daar waar een acute situatie daarom vroeg waarin de burgemeester een rol zou moeten vervullen. Ik denk in dit verband aan de dreigende uitbraak van een meningokokken-epidemie, en de zedenzaak in de Zeeheldenbuurt. Daarnaast is er verschil van inzicht gebleken over hoe zij zich in de interne en externe communicatie als privé-persoon en als vertegenwoordiger van de gemeente manifesteerde. De laatste maanden begonnen er bij wethouders in toenemende mate twijfels te rijzen aan de loyaliteit van de burgemeester aan het college Een kenmerkende eigenschap van het openbaar bestuur is dat van het collegiaal bestuur. Om dit te bewerkstelligen betrachten de leden van het college een maximale openheid naar elkaar en naar het college als geheel. Dat gebeurt door elkaar op eigen initiatief en in een vroegtijdig stadium - vaak nog ver voordat de feitelijke besluitvorming plaatsvindt - te informeren over ontwikkelingen. Een voorbeeld daarvan is de risico-inventarisatie die werd doorgevoerd na de OZB-kwestie. In zulke situaties kan het gaan om informatie met een hoog bedrijfsrisico, waarover dan nog niet in het openbaar wordt gediscussieerd in verband met de grote financiële consequenties voor de gemeente. Dit voorbeeld hebben wij in onze persverklaring van eerder vandaag, naar aanleiding van een Volkskrant-artikel, opnieuw uiteen gezet. Op dit belangrijke onderdeel van de dagelijkse bestuurspraktijk heeft de burgemeester geopteerd voor een afwijkende koers. Dat is gebeurd, zoals in het genoemde voorbeeld, door het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 3