Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 5 november 2001
Dat geeft ook wel eens zorg. Niet alleen als we kijken naar
ons vergrijzend personeelsbestand, maar ook naar de andere
vaardigheden die nodig zijn om ons werk goed te doen. De
tijd dat we in alle rust konden werken aan een bepaald pro
duct ligt al lang achter ons. Wat de klant nu van ons
vraagt is integraliteitflexibiliteit, dynamiek en het
zijn van een partner op niveau.
Daarom wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van
onze organisatie, aan de kwaliteit van de dienstverlening
en de beheersing van onze bedrijfsprocessen. Dat gaat met
vallen en opstaan. Recente gebeurtenissen geven echter wel
eens een vertekend beeld van de werkelijkheid. Als zaken
uit hun verband worden gerukt en uitvergroot, doet dat wel
eens pijn en dat geeft gevoelens van aangedaan onrecht.
Het doet in ieder geval zeker geen recht aan de inzet en
betrokkenheid van vele ambtenaren.
Zoals gezegd, beginnen we voor ons gevoel aan een periode
van wederopbouw. Wij, de ambtelijke organisatie, willen
daar graag samen met u aan werken: met loyaliteit, creati
viteit en deskundigheid. Graag willen wij als medewerkers
van de gemeente u helpen bij de taak die op uw schouders
rust. Samen met u willen wij bouwen aan de toekomst van een
vitale, veilige en leefbare stad. Wij heten u daarom bij
zonder hartelijk welkom en verheugen ons op de samenwer
king. En wij wensen u veel succes toe bij het uitvoeren van
uw taak.
Tot besluit wil ik u, burgemeester De Boer, graag nog iets
aanbieden. We hebben een mand met lokale producten samenge
steld. In de mand treft u aan een mix van nuttige zaken
waarvan u gebruik gemaakt kan worden onder het genot van
een glaasje wijn.
Punt 6
Toespraak door de burgemeester.
De Voorzitter (Mevrouw M. de Boer)
gemeenteraad en burgers van Leeuwarden hebt sinds 1 no
vember j.l. een waarnemend burgemeester. En vandaag hebt u
deze burgemeester hier geïnstalleerd als voorzitter van uw
raad.
Wat kunt u van een waarnemend burgemeester verwachten of
liever gezegd: wat kunt u van deze waarnemend burgemeester
verwachten
Als eerste: met elkaar de bestuurlijke draad weer oppakken.
We zijn de afgelopen weken afgeleid van het eigenlijke be
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 5 november 2001
stuurlijke werk. Maar vanaf heden zijn alle ogen weer ge
richt op de toekomst en het wel en wee van Leeuwarden.
We handelen vanuit kracht en niet meer vanuit een verdedi
ging, maar we handelen vanuit kracht.
De taak van de burgemeester daarbij is, zoals dat ook werd
genoemd door de heer Elsinga van de Staatscommissie: pro
cesbegeleider en spelverdeler. En ik voeg daaraan toe, wel
licht ook spelaanjager
Meer dan ooit wordt er in de discussies rond het Openbaar
Bestuur de nadruk gelegd op de noodzaak dat de wethouders
de politieke portefeuilles beheren.
De burgemeester bewaakt de éénheid van het beleid, zorgt
voor een goede besluitvorming en beheert de openbare orden
en de openbare orde portefeuilles. De burgemeester heeft
een grote distantie jegens partijpolitiek en eigenbelang.
Op dat takenpakket valt niets op af te dingen. Maar klinkt
dat nu als het flitsende takenpakket van een functionaris
die toch vaak als het inspirerend boegbeeld van een gemeen
te gezien wordt? En staat dat in verhouding tot mijn eerde
re woorden over een krachtig stadsbestuur?
De beschouwing van Elsinga, overigens overgenomen door Ka
binet en Kamer, slaat op het kader waarbinnen de burgemees
ter en de wethouders dienen te functioneren. De taak van de
wethouders wordt erkend en benadrukt als uiterst belangrijk
voor het gemeentelijk functioneren.
Daar ligt een verantwoordelijkheid die mijn inziens niet
genoeg benadrukt kan worden. Daar ligt ook een belangrijke
taak voor politieke partijen die wethouders voordragen.
Met de gemeenteraadsverkiezingen op komst wil ik graag over
uw hoofden heen wellicht deze boodschap aan de lokale poli
tieke partijen doen toekomen. Dat we binnenkort de moge
lijkheid hebben om zelfs buiten de gemeente wethouders te
werven, vergroot de mogelijkheden om de best denkbare kan
didaten voor te dragen.
Bij zo'n politiek geprofileerd college past de rol van een
burgemeester die boven de partijen staat, die samenhang be
waakt en zorgt dat het college als éénheid kan functione
ren. Daarbij komt een andere taak, die alleen veel aandacht
krijgt als het al mis is.
Ik doel hier op de portefeuille openbare orde en veilig
heid. De burgemeester van Leeuwarden is ook korpsbeheerder
voor de provincie Fryslan. Naast de lokale verantwoorde
lijkheid heeft zij ook de verantwoordelijkheid voor het
functioneren van de provinciale openbare orde organisaties.
Ik besteed daar nu en hier extra aandacht aan, omdat deze