Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 overwegende dat: - de inflatie volgens de laatste gegevens 4,3% bedraagt; - de koopkracht van de minima nagenoeg niet verbeterd is; - de kostensoorten die opgenomen zijn in de Declaratierege ling minima gestegen zijn; - volgens art. 7 van de Verordening Declaratieregeling de verstrekkingen op basis van het vouchersysteem met 15% is verhoogd per 01-01-2001 en dat deze verhoging niet geldt voor de verstrekkingen op declaratiebasis; besluit - het college op te dragen art. 7 van de verordening Declara tieregeling Minima zodanig te wijzigen dat de verhoging van 15% tevens van toepassing is voor de verstrekkingen op de claratiebasis; - het college op te dragen de Declaratieregeling Minima con form de toepasselijke CBS-index jaarlijks aan te passen; - de kosten die hieraan verbonden zijn dekken uit de Declara tieregeling Minima en voor zover deze niet toereikend is, te dekken uit het beleidsproduct Armoedebestrijding (nr. 610.11) en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de heer Roekiman en mijzelf namens de PAL/GroenLinks-fractie, mevrouw Dikken namens de PvdA-fractie, de heer Van Mourik namens de VVD-fractie, de heer Hoogeveen namens de D66-fractie en de heer Boorsma namens de SP-fractie. De PvdA-fractie wees er net op dat fulltime wethouders minimaal nodig zijn, gelet op de nog steeds toenemende werkdruk. Dit wordt uiteraard onderschreven door de PAL/GroenLinks-fractieMaar ik zou dan wel graag willen weten van de PvdA-fractie of dit signaal inhoudt dat onze wethouder, die parttime werkt, fulltime kan gaan werken. Dat hoor ik graag van u. Tot slot wil ik nog graag opmerken dat het college er verstandig aan heeft gedaan om met een voorstel voor een kerstgratificatie voor de WIW-ers te komen. Elke zichzelf respecterende werkgever biedt hun werknemers een eindejaarsuitkering of kerstgratificatie aan. Voor de WIW-ers is het nog steeds niet goed geregeld in de CAO. Wij zijn van mening dat het college en de raad van Leeuwarden met een dergelijke gratificatie een signaal van blijk en waardering geeft aan deze groep werknemers. Ik wou het hier bij laten in voor de eerste instantie, mevrouw de Voorzitter In tweede instantie wilde ik reageren op de ingediende moties. De heer Jacobse/NLP: Voorzitter, dank u wel. Leeuwarden 2030, wie wil er in die stad nog wonen? Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft in het rapport de stad in de omtrek een Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 trend weergegeven waar je niet vrolijk van wordt. En terwijl het rapport met name ging over de vier grote steden, zijn vergelijkin gen en overeenkomsten met Leeuwarden eenvoudig te leggen. De Leeuwarder Courant vat het rapport eenvoudig, maar ook keihard, samen. De steden in Nederland zijn in de toekomst nog slechts het domein van jongeren, allochtonen en lagere inkomensgroepen. Andere bevolkingsgroepen trekken weg wegens gevoelens van onveiligheid, overlast en sinnefobie. We moeten er anders aan doen dat Leeuwarden dit niet overkomt. We moeten zorgen dat de mensen zich in de stad veilig en thuis blijven voelen. Dat betekent, volgens de NLP-fractie, dat je normen moet durven stellen. En elkaar ook op die normen moet aanspreken. Weg met de doorgeschoten gedoogcultuur, weg met de 'moet kunnen' mentaliteit en weg met de bestuurlijke gewoonte om de regels aan te passen op een moment dat ze overtreden worden in plaats van regels te handhaven. Jongeren moeten weten dat ze zich aan regels hebben te houden en dat ze rekening dienen te houden met anderen. Van allochtonen mag verwacht worden dat ze integreren in de samenleving en zich op den duur Nederlander voelen. Want de multiculturele samenleving, is een samenleving waarin mensen met allerlei achtergronden samenle ven en niet een samenleving waarin mensen in verschillende cultuurgroepen volstrekt langs elkaar heen leven. Van alle niet-verslaafde, dak- en thuislozen mag verwacht worden dat ze al dan niet vrijwillig op zorgtrajecten zitten, die leiden tot reïntegratie van de maatschappij Van de overheid mag verwacht worden dat ze voorwaarden creëert en redelijk en rechtvaardige inkomensverdeling tot stand brengt. Van de burgers mag verwacht worden dat ze weer naar elkaar omzien en verantwoordelijkheid nemen voor die samenleving. Terecht wordt in die nota geschetst, dat de sociale pijler van het grote stedenbeleid nog weinig doelgericht in integraal is. Meer een verzameling van kleinere maatregelen. Ook wij moeten daar nog eens goed naar kijken. De afgelopen periode zijn er vele zaken van de grond gekomen. Doch, ik heb dat al eerder gezegd, als het gaat om de uitvoering van het beleid is het college aanmerkelijk minder gelukkig De renovatie van de binnenstad. Binnenkort moeten grote delen op nieuw eruit om opnieuw gedaan te worden. Een strop voor de winkeliers en als ik de pers mag geloven, ook voor de belastingbetaler. Hoewel ons steeds voorge houden is dat de aannemer verantwoordelijk was en dat er geen tegenvallers van gemeentezijde waren. Ik kan het bericht in de pers in dat kader ook niet plaatsen. Het zal duidelijk zijn dat ook hier de onderste van de Chinese keistenen boven zal moeten komen. Voor zowel mooi plan voor de staat van onderhoud van het openbaar gebied. De fractievoorzitter van het CDA verwees daar ook al naar. Doch van het jaar stond het onkruid weer op een onaanvaardbaar Ba» BH

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 10