Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 - het bedrag ten laste te brengen van het beleidsproduct 922.01 onvoorzien concern." Ik heb het nagekeken, dat is er voor. De dualisering. U stelt dat in de begroting nog geen rekening is gehouden met de financiële gevolgen. Mijn vraag is: waarom niet? De toename van de kosten voor het extra aantal raadsleden is voorzien. Ook weten we nu al dat er sprake zal zijn van wachtgeldverplichtingen. Ook zou mijn fractie graag van het college vernemen of zij van mening is dat het college getalsmatig uitbreiding behoeft in de komende raadsperiode, anderen hebben daar ook al naar gevraagd. U stelt dat de raad zich in de komende periode kan concentreren op zijn vertegenwoordigde, verordende, kaderstellende en controleren de taken. Dit doen we volgens mij al jaren. Politici worden gekozen om hun programma uit te voeren en dat betekent dat je bij de totstandkoming van het beleid zoveel mogelijk invloed probeert uit te oefenen. Dat committeert en belemmert daarmee wellicht ook de controle. Alleen een raad die zich uitsluitend opstelt als een vereniging van concerncontrollers doet ons inziens ook geen recht aan zijn democratische opdracht. Voor als nog denkt de NLP-fractie dat er van al de gewenste en beoogde veranderingen in de praktijk niet zoveel terecht zal komen. In de burgemeesterskwestie zijn in de pers opmerkingen gemaakt over de bestuurscultuur van onze stad. Gesloten achterkamertjespo litiek, besloten vergaderingen, enzovoort. En ik vind dat men daar wel een punt heeft, een lastig punt, maar toch. Bij de vraag of iets besloten moet worden behandeld, wordt gesproken over schadeclaims, financiële schade, over onderhande lingsposities die geschaad zouden worden, voor ons moeilijk toetsbaar. Toch heeft mijn fractie sterk het vermoeden dat bij de vraag, 'open of besloten' ook politieke argumenten soms een rol spelen. Ik geef een voorbeeld. U raadt het al, de opvang van dak en thuislozen. De PvdA-fractie en in haar kielzog de overige collegepartijen zijn bang dat in een openbaar debat, met name niet-college partijen over stag zullen gaan voor druk vanuit de buurt en daar mooie electorale sier mee zullen maken. Beslotenheid ontneemt die mogelijkheid, dus moet het besloten. Toen in de besloten vergadering bleek dat alle fracties voor de locatie waren, werden de belangen plotseling anders. De PvdA-fractie en in haar kielzog de collegepartijen vonden het in hun belang dat ook op papier helder werd dat alle partijen verantwoordelijkheid voor dit besluit hadden genomen. En dat moest dus ook in de openbaar heid bekend worden gemaakt en dus moesten ook notulen openbaar worden verklaard, wat nog nooit eerder was gebeurd. Toen al hebben we gezegd dat we vonden dat alle notulen van besloten vergaderin gen in deze raadsperiode nog eens bekeken zouden moeten worden en openbaar moesten worden gemaakt indien het gemeentelijk belang zich daar niet tegen verzette. Het lijkt mij goed, gelet op de Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 discussie en het voort gaat scheidend inzicht, dat nu ook in de vorm van een motie aan u voor te leggen. "De raad van de gemeente Leeuwarden; overwegende dat - het voor de democratiecontrole door en verantwoording naar de bevolking toe gewenst is te komen tot een zo groot moge lijke openheid van bestuur; - voor het vergaderen in beslotenheid achteraf verantwoording dient te worden afgelegd; besluit 1.dat de notulen van alle besloten vergaderingen van raadsad- viescommissies na 1 jaar openbaar worden, indien het ge meentebelang zich daar niet meer tegen verzet; 2. dat indien het college van mening is dat het gemeentebelang openbaarmaking ongewenst maakt, zij dit onder opgave van redenen meedeelt aan de commissie waaronder bestuurlijke zaken valt; 3dat indien twee of meer in de raad vertegenwoordigde par tijen van mening zijn dat het college ten onrechte een be roep doet op het gemeentelijk belang aan de commissie voor beroep en bezwaarschriften van de gemeente Leeuwarden om een bindend advies zal worden gevraagd; 4dat dit besluit van toepassing wordt verklaard op vergade ringen die vanaf de installatie van de huidige raad zijn gehouden De motie is medeondertekend door de heer Boorsma van de Socialis tische Partij Voorzitter, we hebben het afgelopen jaar veel voor onze kiezen gekregen. Dat geldt de raad, dat geldt de ambtelijke organisatie en dat geldt de burgers. Ik hoop dat in 2002 de oppositie mag groeien, opdat ze beter in staat is tegenwicht te geven. Want een goede oppositie is goed voor de democratie. Ik hoop dat de ambtelijke organisatie tot rust kan komen, zodat ze tijd en aandacht kan geven aan de bedrijfsvoering. En ik hoop dat de burger vertrouwen houdt en hervindt in de politiek en dat toont door een geweldige opkomst in maart. Dank u wel. De heer Boorsma: Voorzitter, het doel van een autocoureur in de Formule 1 is uitsluitend erop gericht zo snel mogelijk de finish te passeren, als het even kan nog vóór zijn tegenstanders. Teneinde dat te bereiken is een combinatie vereist van twee eenvoudige, doch essentiële kwalitatieve randvoorwaarden, die niet zonder elkaar kunnen: een goede coureur en een goede raceauto. Het is op zich geen probleem als een bocht in het circuit eens wat te scherp (of juist te ruim) genomen wordt, als er gedurende de rit eens bijgetankt moet worden of de wielen aangepast moeten worden aan het weer. Het is wél een probleem als de coureur alleen maar naar de tellers op het dashboard kijkt in plaats van naar het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 12