Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 parcours voor zich uit. En het probleem is nóg groter als de motor van de auto denkt van: "zeg coureurtje, wat jij doet, je ziet maar - maar ik hou het voor gezien!" en de coureur in de steek laat. Met andere woorden, de coureur kan nog zo goed zijn, hij is altijd afhankelijk van de motor. Hij zal zich zo nodig tijdens de rit aan moeten passen aan de motor. De motor niet aan hem of haar. Voorzitter, Formule 1 races interesseren mij geen ene moer. Sterker nog, wat mij betreft wordt die milieuvervuilende rondje- rijderij ter meerdere eer en glorie van de grote benzine industri ëlen zo snel mogelijk afgeschaft en bezoeken de liefhebbers in het weekend een spetterende pot amateurvoetbal. Maar, als laatste van de acht keer dat we tijdens deze beleidsperiode spreken over de totstandkoming en de uitvoering van het gemeentelijk beleid, nü is het moment daar om te kijken of de racewagen en bestuurder van team Leeuwarden nog in balans zijn, of dat de bestuurder zich aan wagen aan moet passen. Met de gemeenteraad als bestuurder (en de collegeleden als de zintuigen)de burgers van de gemeente Leeuwarden als auto en - en dat is het belangrijkste - het vertrouwen van de Leeuwarder burger in de politiek als motor, halen we dan de finish? Vallen we uit met motorpech of rijden we in de grindbak? De SP-fractie vreest het laatste. En dat ligt 'em niet aan de motor. Natuurlijk, er zijn de nodige zaken uit het bestuursprogramma opgepakt en in die zin zijn er heel wat rondjes op het circuit gereden, even los van de vraag of dat het juiste circuit is geweest. Maar waar het nu om zou moeten gaan, is niet het op een rij zetten van wat allemaal wel en niet is bereikt. Natuurlijk doet de kwaliteit van het gemeentelijk beleid er toe, maar daar spreekt een ieder van ons zich bij perspectief ook al over uit. En het sturingselement nu van de begroting is beperkter dan dat van perspectief. Nee, waar het volgens de SP-fractie na deze 3^ jaar en zeker na de laatste paar weken en maanden om zou moeten gaan is de vraag hoe de burger deze beleidsperiode heeft ervaren. Het is te kort door de bocht om te stellen dat dat maar bij de verkiezingen zou moeten gebeuren. Dat zou de burger immers reduceren tot stemvee. Van allerlei kanten is de Leeuwarder politiek, soms ongenuanceerd, partijdig en onjuist, maar ons inziens vaak ook terecht bekritiseerd. De enquête die de Leeuwar der Courant heeft gehouden tijdens de burgemeesterscrisis spreekt van een schrikbarend hoog percentage van ruim 56% van de onder vraagden dat aangeeft het vertrouwen in de politiek te zijn verloren. Het instituut gemeenteraad staat bij de burger in het krijt. Voorzitter, dit schreeuwt om maatregelen. Het karakter van beslotenheid en het wegwuiven van de stem van de bevolking bij belangrijke beslissingen is iets wat de SP-fractie de afgelopen jaren, vooral bij perspectief en begrotingsbehandelingen, vaak aan de orde heeft gesteld. Een paar maanden geleden nog hebben we middels schriftelijke vragen aan het college geopperd (en dat doen we nog steeds) het seniorenconvent af te schaffen, de gesprekson derwerpen ervan zo beperkt mogelijk te houden en dit onder te brengen bij de commissie Bestuur en Middelen. Volgens de SP- fractie kun je zo -in ieder geval voor het oog van de bevolking een deel van de geur van achterkamerpolitiek weghalen. Het is na Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 het debat in theater Romein ijzig stil geworden rond de discussies over de kloof tussen politiek en burger en het functioneren van het lokale bestuur in z'n algemeenheid. Er MOETEN naar de mening van de SP-fractie maatregelen komen om het vertrouwen van de burger in de politiek, de motor zonder welke wij allen niet kunnen functioneren, te herstellen. En onze fractie doet hiervoor graag een voorzet. Alhoewel we tijdens de burgemeesterskwestie hebben aangekondigd tijdens begroting met een voorstel tot afschaffing van het seniorenconvent te komen, is het herstellen van dat vertrouwen veel meer dan dat en we willen het daarom breder trekken. Zo pleiten we sterk voor het vergaderen van commissies en gemeenteraad op locaties, in bijvoorbeeld wijkgebouwenEn natuurlijk moeten we de politiekinhoudelijke discussies zo veel als maar kan achter de gesloten deuren weghalen. Dat is in eerste plaats de verantwoordelijkheid van partijen zelf, maar ook zeer zeker van het instituut gemeenteraad. We pleiten daarom voor een openbare discussiebijeenkomst van de gecombineerde raadsadviescom- missies, noem het wat mij betreft een 'stadsdebat', waar partijen én burgers hun ideeën kunnen lanceren en waar het college het oor goed te luister legt, op basis van die bijeenkomst concrete maatregelen formuleert en ter advisering en besluitvorming voorlegt aan de Commissie Bestuur en Middelen en de gemeenteraad. Dit zou plaats moeten vinden nog vóór de gemeenteraadsverkiezin gen, zodat we door het vaststellen van concrete verbeterpunten in de relatie burger/politiek het aantal thuisblijvers op 6 maart kunnen beperken. Want als er iets funest is voor alle politieke partijen, dan is het wel het afkalvende vertrouwen van de burger in de politiek, met als gevolg het thuisblijven bij verkiezingen. We hebben dit verwoord in de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 november 2001; behandelende de Begroting 2002; overwegende dat: - het vertrouwen van de Leeuwarder burger in de politiek ten grondslag ligt aan de legitimiteit van onze gemeenteraad; - dit vertrouwen vooral de afgelopen weken/maanden ernstig is beschadigd; - het niet alleen de verantwoordelijkheid is van iedere par tij, maar ook van de gemeenteraad als geheel, om het verlo ren vertrouwen te herwinnen; - de Leeuwarder burger haar/zijn stem hierbij uitgebreid moet kunnen laten horen; spreekt uit: - het college op te dragen op korte termijn, maar in ieder geval voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen, een openbare bijeenkomst te beleggen waarbij alle politieke partijen en Leeuwarder burgers concrete initiatieven ter verbetering van de vertrouwensrelatie tussen burger en po litiek aan kunnen dragen; - dat (een deel van) deze initiatieven door het college in een raadsbrief worden verwoord en ter advisering en be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 13