Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 genomen besluiten van de raad correct verwerkt zijn en dat is het geval. Wel zijn wij nog altijd niet tevreden over sturingsinforma tie die de begroting ons geeft. Met name op het punt van beleids- innovaties zou een begroting toch belangrijk sturing vanuit het bestuur moeten kunnen bieden. Maar ondanks alle investeringen in een andere opzet van de begroting is dat nog niet echt gelukt. Financiële en beleidsmatige keuzes rond stedelijke vernieuwing, SIOF, maar ook rond lokaal sociaalbeleid zijn voor de raad nauwelijks te volgen. Dit probleem zet zich door in de financiële verantwoording bij grote projecten zoals Leeuwarden-Zuid en de herinrichting van de binnenstad. De begroting laat ook net als de perspectiefnota in het voorjaar weer geen echte ruimte voor keuzes, omdat alle beschikbare gelden zijn toegedeeld. Er is geen budget gereserveerd voor nieuwe bestuurlijke wensen. Eigenlijk vinden we de huidige situatie niet acceptabel. We verwachten van het college op korte termijn voorstellen voor verbeteringen op dit punt. En als we dan toch over sturing door het politiekbestuur hebben, ik wil hier nog even terugkomen op onze bijdrage aan het debat over van de burgemeesterscrisis. Aan het slot van mijn bijdrage, in eerste termijn heb ik de zorg herhaald die de D66-fractie heeft over de continuïteit en de kwaliteit van het dagelijks bestuur van onze gemeente. Het betreft een probleem dat niet eenvoudig is op te lossen, zeker niet binnen de huidige gemeenteraad, waarvan de collegepartij inmiddels al hun wisselspelers hebben moeten inzetten. Ik heb op 29 oktober gesproken over de kansen die de dualisering van het gemeentebestuur ons na de komende gemeente raadsverkiezingen biedt. Ik heb alle partijen opgeroepen om reeds nu na te denken over een kwalitatief sterke invulling van de wethouders vacatures die na de verkiezingen ontstaan. De mogelijk heid om straks wethouders van buiten de gemeenteraad te rekruteren geeft ons de kans om ook eens buiten de gebruikelijke kleine kring op zoek te gaan naar goede bestuurders. Ik heb die avond niemand deze stellingname horen bestrijden, maar kreeg ook niet echt de indruk dat u nu inmiddels allemaal uw netwerk aan het afzoeken bent, na de o zo noodzakelijke kwaliteitsimpuls voor het nieuwe college van B en W van Leeuwarden. Daarom en mede gesteund door opmerkingen van u, mevrouw de voorzitter, kom ik er hier nog maar even op terug. Wanneer we echte willen dat in april een sterker gemeentebestuur aantreedt, dan moeten we daarin nu investeren. We moeten een sterk team van wethouders rekruteren en deze ook de kans geven om zich verder te ontwikkelen. Daar tegenover moet een gemeenteraad staan die kwalitatief de discussie met dit college aankan. Veel kosten van de dualisering zijn nu nog niet in beeld te brengen. Een werkgroep uit de gemeenteraad is daarover bezig voorstellen voor te bereiden, anderen spraken daar ook al over, en die zullen binnenkort aan de raad worden voorgelegd. De keuzes die dan gemaakt worden zullen mede bepalend zijn voor de te maken kosten. Eén aspect willen wij er nu reeds uitlichten, omdat dit naar onze mening ruim voor de verkiezingen geregeld moet worden. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 Iedere zichzelf respecterende onderneming investeert fors in de ontwikkeling van zijn medewerkers. Zeker voor de mensen die uiteindelijke de strategie moeten bepalen moet een flink budget voor ontwikkeling beschikbaar zijn. Daarnaast is het niet ongebruikelijk om bij de selectie van topbestuurders externe ondersteuning in te schakelen om te zorgen dat de gewenste kwaliteit ook echt binnengehaald wordt. Voor al dit soort zaken is geld nodig. Dat geld zal nu bij de begroting beschikbaar gesteld moeten worden om te voorkomen dat we er pas, als het nieuwe college er al zit, over kunnen beschikken. Daarom wil ik nu de volgende motie indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 november 2001; behandelende de begroting 2002 het meerjaren perspectief; overwegende dat: - het gewenst is om te investeren in de kwaliteit van het bestuur en de bestuurders van de gemeente Leeuwarden; - de dualisering van het lokaal bestuur kansen biedt om wet houders van buiten de gebruikelijk kring van gemeente raadsleden aan te trekken; besluit 1.een bedrag van f 250.000,- uit te trekken voor opleiding en training van gemeenteraadsleden en wethouders; 2. een bedrag van f 250.000,- uit te trekken voor externe ondersteuning van de gemeenteraad bij de werving en selec tie van wethouders voor het nieuwe college van B en W dat na de verkiezingen moet worden samengesteld; 3de kosten voor de besluiten onder 1 en 2 vooralsnog te dekken uit algemene reserve en verder mee te nemen in de voorstellen die worden ontwikkeld omtrent dualisering van het lokaalbestuur; en gaat over tot de orde van de dag." Voorzitter, f 250.000,— voor opleiding en training van wethouders en raadsleden is geen raar bedrag. Het is niet ongebruikelijk in dit land om ongeveer 2% van de loonsom te reserveren voor opleiding en training van medewerkers. En 2% van de loonsom over 4 jaar bij raadsleden en wethouders samen komt ongeveer uit op die f 2,5 ton. Een bedrag van nog eens f 2,5 ton voor werving en selectie van topbestuurders is, zeker voor de omvang die we in dit college hebben, aan de magere kant. Voor een directie van een man of 5-6 ben je al gauw een ton of 4 kwijt wil je echt actief aan surch, assesment en begeleiding van selectiegesprekken doen. Dat betekent dus, dat we zelfs met dit bedrag nog steeds zelf actief aan de gang zullen moeten gaan. Maar wij denken dat het nodig is om te zorgen dat we echt tot een goed lokaalbestuur hier in Leeuwarden gaan komen. Voorzitter, een half miljoen incidenteel als investering in de kwaliteit van ons bestuur lijkt ons een noodzakelijk eerste stap in de richting van het herstel van vertrouwen in het dagelijks

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16