Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 bestuur van de gemeente Leeuwarden. Hiermee zijn we er nog niet. Maar het is in onze ogen wel een noodzakelijke eerste stap die we nog voor de verkiezingen zullen moeten zetten om te voorkomen dat we de hele zittingsperiode voorbij laten gaan. Ten slotte aan het eind van deze bijdrage wil ik nog mijn dank uit spreken aan de ambtelijke organisatie, niet alleen aan die mensen die zich bezig hebben gehouden met de voorbereiding van de begroting, maar ook aan alle anderen die het hele jaar voor de gemeente Leeuwarden in touw zijn. Dank u wel. De heer Stoker: Op pagina 8 van de begroting bestuur en concern staf lees ik dat er in deze begroting geen rekening is gehouden met de financiële gevolgen van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur. Slechts de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen zijn gereserveerd. Dit bedrag groot 18.000 zal echter niet toereikend zijn. Voor het jaar 2002 zullen bij begrotingswij ziging incidenteel de benodigde extra middelen voor de raad ter beschikking worden gesteld. Bij de beslissing over de Perspectief nota 2003- 2006 zal voor structurele dekking zorg worden gedragen. De omvang van de benodigde middelen is sterk afhankelijk van de wijze waarop de raad aan haar ondersteuning vorm wil geven, onderzoeksbudgetten die de raad ter beschikking wil hebben en de wijze waarop inhoud wordt gegeven aan de rekenkamerfunctieHet lijkt mij dat dit zaken zijn waarover de raad dan ook al spoedig beslissingen moet nemen. Tijdens de behandeling van de Wet dualisering diende de Christen- Unie twee moties in over vde nieuwe wethouder'Beide moties werden helaas verworpen. De eerste motie stelde dat de wethouder ingezetene zou moeten zijn van de gemeente. Wij vinden dat het meest logisch. Lokale binding is toch een minimum vereiste voor iemand die bestuurlijke verantwoordelijkheid in een gemeente wil dragen. Maar een meerderheid vond dat het voor uitzonderingsgevallen mogelijk moet zijn dat een partij een wethouder van buiten haalt. De tweede motie ging over het vereiste dat een wethouder op de kandidaatlijst voor de verkiezingen moet hebben gestaan. Dit amendement kreeg alleen steun van CDA, SGP en SP. Wij adviseren alle partijen hier in de raad om dit wel te doen. Wees helder naar de burgers over de namen van de personen die mogelijk wethouder kunnen worden als collegeverantwoordelijkheid aan de orde is. Het kan toch niet zo zijn dat er straks wethouders komen wiens namen in de aanloop naar de verkiezingen nooit genoemd zijn en die mogelijk ook bij de Leeuwarder bevolking totaal onbekend zijn en die zelfs uit een andere gemeente ingevlogen kunnen worden. Daar willen wij niet aan mee doen. Aardig om in dit verband ook nog te noemen is het amendement van de Christenunie dat wel is aangenomen en dat toch weer iets afsnoept van de dualisering: het college moet op verzoek van de raad inlichtingen verschaffen over de bestuursbevoegdheden uit artikel 160, le lid, onder e t/m h. Dit amendement kreeg unaniem Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 steun van de Kamer. Dit amendement stelt voor dat het college op verzoek de raad inlicht over de uitoefening van de bestuursbe voegdheid. Het college doet dat uit eigen beweging als die uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. De raad heeft bij besluiten, die ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor de gemeente, gelegenheid zijn wensen en bedenkingen ter kennis te brengen van het college. Hiermee wordt voorkomen dat de raad altijd pas achteraf zijn oordeel kan geven over de handelin gen van het college. Het college mag pas een besluit nemen dan nadat de raad haar bedenkingen en wensen kenbaar heeft gemaakt. Dit amendement is een versterking van de positie van de raad. Conform het dualistische model is de bevoegdheid van het college om bestuursbevoegdheden uit te oefenen onaangetast gelaten. Doorslaggevend voor de revitalisering van het lokaal bestuur, zeker hier in Leeuwarden, zal uiteindelijk de cultuurverandering moeten zijn. Want daar staat of valt uiteindelijk alles mee. Laten alle partijen in deze raad zich inzetten voor een cultuur van openheid, verantwoordelijkheid willen nemen en verantwoording af durven leggen en van samenwerking en niet een cultuur die de laatste tijd vooral als kenmerkend voor de Leeuwarder politiek naar voren is gekomen: een cultuur van onderonsjes, politisering en machtsspelletjes. Laat de insteek van alle partijen in deze raad zijn: duidelijk, eerlijk en echt. Er zijn een paar aanzetten gedaan door verschillende partijen in eerste termijn omtrent openheid en ik hoop dat de partijen zich daarover in tweede termijn ook duidelijk willen uitspreken. De ambtelijke ondersteuning zal een belangrijk aandachtspunt van deze raad moeten zijn. We moeten het als raad niet laten gebeuren dat door de invoering van de raadsgriffie en het overhevelen van veel bestuursbevoegdheden naar het college het ambtelijk apparaat minder beschikbaar is voor de raad. De raadsgriffie kan natuurlijk nooit de hele ondersteuning van de raad gaan doen. In kleine gemeenten zal de raadsgriffie waarschijnlijk niet veel meer zijn dan één van de taken van een al dan niet hoge ambtenaar. Het college moet ook niet onder het mom van dualisering het ambtelijk apparaat helemaal naar zich toe gaan trekken. Laten we hierop letten. Stel als gemeenteraad op z'n minst vast hoe de raadsgrif fie er uit gaat zien en welke taken de raadsgriffie wel en niet op zich kan gaan nemen. Hieromtrent heb ik de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 november 2001; kennis genomen hebbende: - van de op 19 september 2001 door het Tweede Kamer aangeno men Wet dualisering; - van het door de Tweede kamer aangenomen amendement van het Tweede Kamerlid De Cloe waarin elke gemeente verplicht wordt met ingang van de nieuwe raadsperiode na de gemeente raadsverkiezingen van 6 maart 2002 een raadsgriffie in te stellen;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 17