Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 onacceptabel zijn als de gemeente Leeuwarden voor de kosten op zou moeten draaien. En wij verzoeken u daarom met klem het rijk aan te sporen haast te maken met hun initiatief om bij te dragen in de saneringskosten Recreatievaart, hier zijn wij met verbazing aan het rekenen geslagen en wel om het volgende. Anno 2000 zijn de baten, en ik heb het alleen over de baten, 85.100,-. En de verwachting is dat in het jaar 2002 en de daarop volgende jaren tot het jaar 2005 de baten verlaagd zijn naar 55.500,-. Voorzitter, dat betekent een verlies van 30.000,-- of terwijl f 66.000,- harde Nederlandse guldens per jaar. Nu wil het feit dat de Prinsentuin, goed voor 8.000 overnachtingen per jaar, opgeknapt gaat worden en dat er nieuwe steigers komen. Omdat men en met recht een toename van toeristen verwacht. Het bovengenoemde zou dus betekenen dat het liggeld ongeveer gehalveerd gaat worden, anders kan ik dit verlies niet verklaren. Ik met mijn boerenver stand zou zeggen, dat met de groei van toeristen onze gemeenten juist meer geld in het laatje zou moeten krijgen. Graag, wethou der, een verklaring hierover. Regeren is voor uitkijken is het bekende spreekwoord. Maar in beleidsproduct parkeren staat dat wij nog steeds 2 parkeergarages hebben. Voor zover ik mij kan herinneren, hebben wij vorige maand officieel de 3e parkeergarage op het Hoeksterend geopend. Door het weglaten van deze garage ontbreken de kosten en de baten in het programma en geeft het dus een vertekend beeld aan voor deze begroting. Ook graag hier een verklaring. De hondenbelasting. Hier ontstaat bij ons enige verwarring. Bij beleidsproduct voorzieningen honden zien wij de lasten en het saldo maar ontbreken de baten. Deze baten vinden wij terug bij beleidsproducten algemene belastingen. Nu hebben wij bij de behandeling van de Perspectiefnota besloten dat hondenbelasting een doelbelasting zou worden. Dus hoort deze belasting naar onze mening niet thuis bij de algemene middelen, maar bij voorzieningen voor honden. Ook graag hier uitleg. Onze fractie zou ook graag wat meer duidelijkheid willen hebben over salarissen van het ambtelijke apparaat. In de begroting van vorig jaar werd een bruto salaris van f 83 miljoen opgenomen. In de begroting van 2002 gaat men ervan uit dat deze neerkomen op f 93 miljoen gulden. Dat is toch een lasten stijging van f 10 miljoen of wel een verhoging van 11%. Als we het anders formuleren en volgens het gegeven uitgaan van 934 personen die aanwezig zijn, dan zou dat neerkomen op een gemiddeld bruto salaris van f 100.000,- per jaar. Nu zal een baliemedewerkster niet dit salaris ontvangen en zo zal een topambtenaar niet voor dit salaris te werk willen worden gesteld. Onze fractie, en ik nemen ook aan dat er andere fracties zijn, wil best wel eens inzage hebben in de individuele salariëring van ambtenaren. Misschien dat de wethouder ons deze gegevens kan toesturen of deze nader besproken worden. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 Wij hebben vernomen dat de vakbonden volgend jaar de lonen willen bijstellen vanwege de huidige inflatie van 4,3%. Komt neer op een lastenverzwaring voor de gemeente van f 4 miljoen vanwege de loonstijging. Mochten deze loonsverhogingen doorzetten, hoe denkt het college deze te kunnen dekken. De Voorzitter: Dank u wel, mevrouw Dolstra. Als ik mij niet vergis dan zat er in uw inbreng een behoorlijke hoeveelheid wat ook ingebracht had kunnen worden in de commissievergadering. Van tijd tot tijd zal ik u daarop attenderen, als het nodig is uiteraard. Wij hebben alle sprekers nu gehad en we hebben ook een groot aantal moties gehad, en misschien is het goed om verwarring te voorkomen dat we even met elkaar die moties doorlopen, en in ieder geval die nummering gelijk hebben. Motie nr. 1 van de Partij van de Arbeid gaat over de beleidsvoor stellen hoe burgers of instellingen betrokKen kunnen worden bij de uitwerking van het beleid. Motie 2 van de Partij van de Arbeid over de uitbreiding van 32 uur naar 38 uur van WIW-werknemers Motie 3 zijn de dualiseringsvoorstellen van de CDA-fractie. Motie 4 van de PAL/GroenLinks-fractie noem ik de declaratiemotie. Dan krijgen we een amendement, a. 1 van de nieuw Leeuwarder Partij over om de verhoging van het minimum bedrag van de algemene reserve Motie nr. 5, mag ik die de oranje- en horecamotie noemen. Motie nr. 6 wordt dan oranje en feest, ook een motie van de NLP. Motie 7 is van NLP en SP over zo groot mogelijke openheid van het bestuur Motie 8 van de SP over het beleggen van openbare bijeenkomsten waarbij alle partijen en Leeuwarden burgers concreet initiatieven te verbeteren etc, etc kunnen inbrengen. Motie 9 van D66 over investeren in de kwaliteit van het bestuur. Motie 10 van de Christenunie over de extra uitgaven die boven op de kosten van de invoering van de dualisering komen. Motie 11 vasthouden aan de huidige planning van de Perspectief nota, ook van de Christenunie. Motie 12 van de Christenunie, concrete voorstellen die ertoe leiden dat afspraken wel nauwgezet worden nagekomen. Dan hebben we motie nr. 13 als laatste, het voorstel om de uitvoering van het beleidsplan mogelijk te maken. Dan heb ik alles. Het is u bijna 4 uur. Het college wil graag even de tijd hebben om de moties te bespreken met elkaar. U wilt graag theedrinken, zullen we afspreken dat wij om 16.20 uur hier weer bij elkaar zijn? Ja, dank u wel. De Voorzitter schorst om 16.00 uur de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 20