Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 De Voorzitter heropent om 16.35 uur de vergadering. De Voorzitter: Namens het college wil ik u graag dank zeggen voor uw inbreng in de eerste termijn. Het is aan mij om alle terechte opmerkingen - alle opmerkingen die u maakt zijn terecht overigens, maar sommige zijn meer terecht dan andere - die u hebt gemaakt over dualisering als eerste te becommentariëren. Dat wil ik graag doen en dat betekent dat ik nu vers van de lever de opmerkingen, die vrijwel alle partijen gemaakt hebben, over datgene wat dualisering ons kan brengen, de mogelijkheden maar ook de problemen, zal becommentariëren. Wij zijn met u van mening dat dualisering een geweldige kans voor ons kan betekenen, om datgene waar wij voortdurend tegen aanlopen, namelijk, dat er iets mis zou zijn met onze bestuurscultuur daarmee aangepakt wordt. Dat u dat ook, de ene wat duidelijk dan de ander, naar voren brengt is terecht. Het betekent wel, en ik denk dat we ons dat heel goed moeten realiseren, dat de dualisering een geweldige cultuuromslag betekent. Want je moet echt op een andere manier met elkaar omgaan. Een manier waarop wij in raden al decennia lang, als sinds Thorbecke, met elkaar omgaan, is dan afgelopen en dat betekent dat er inderdaad een waardescheiding komt te zitten tussen u en ons, voor zover de personen nog dezelfde zijn natuurlijk. En dat zal toch even wennen zijn. Dat zal wennen zijn, want ik merkte ook in uw inbreng dat een aantal van u nog refereerde aan iets wat we best nog even samen kunnen doen. Ja, dat kan niet meer, als we de dualisering ingevoerd hebben, dus na maart, dan hebben wij onze eigen taken en bevoegdheden en dan moeten we nu niet al beginnen met te zeggen: dat en dat kunnen we nog wel even samen doen. Ik sluit het natuurlijk niet uit dat er in politiek verband van tijd tot tijd tussen een wethouder en zijn partijgenoot nog wel eens een telefoontje gewisseld zal worden, niets menselijk is de politiek vreemd, maar het spel is zodanig dat raadsleden een andere taak hebben dan de wethouders en dat wethouders ook geen lid meer zijn van de raad. Allemaal zaken die we weten, want dat hebben we allemaal gelezen, maar waarvan ik wel denk dat daar we daar nog erg aan zullen moeten wennen. In de behandelingen is volstrekt terecht aangegeven dat de raad ook versterkt zou moeten worden in zijn taak en dat de raad daartoe ook een instrumentarium zou moeten hebben en men heeft dat gevonden in de figuur van de raadsgriffier Verder is er niet definitief gekozen voor het verplicht invoeren van de rekenkamer, maar dat zijn wel zaken die aan de orde kunnen komen Al dat soort aspecten, wat het nou betekent voor de situatie in Leeuwarden, moeten wij uitwerken met elkaar. We kunnen op dit ogenblik nog niet zeggen hoe we dat doen, want daar moeten we met elkaar over discussiëren en dat kunnen we nog lekker met elkaar Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 doen. Want na maart moet dat niet meer op die manier gedaan worden Als ik kijk naar de moties, die u hebt ingediend, heeft een groot aantal moties daarmee te maken. Die zou ik graag met u willen doorlopen Dan begin ik met motie nummer 3 van het CDA-fractie. De CDA-fractie heeft een vijftal voorstellen gedaan die allemaal te maken hebben met de cultuuromslag cq. met het invoeren van de dualisering. Ik zou die graag even punt voor punt met u willen doorlopen Als je kijkt naar punt 1, dat is 'de discussie over herbezinning en mogelijke herijking van de bestuurscultuur en structuur zo spoedig mogelijk te starten waarbij alle partijen, die vertegen woordigd zijn in de gemeenteraad, worden betrokken'. Dat nu lijkt mij typisch iets wat de raad cq. de politieke partijen zelf moeten starten. Dat lijkt ons niet iets wat gestart moet worden door het college van B. en W. Ik heb van een aantal partijen, met name in ieder geval de Partij var. de Arbeid, ook wel ideeën erover gehoord, dat ze dat van plan zijn. Dus ik zou u graag willen adviseren dit punt nr. 1 vooral als een advies aan u zelf te zien. Bij punt 2, 'de discussie over de structuur voorshands te beperken tot het al of niet instellen van een Rekenkamer en de daarbij horende taken alsmede de taken en rol van een in te stellen Griffiersbureau' We zijn natuurlijk, zoals ik net zei, bezig met de voorbereiding van die discussie of we al dan niet een Rekenkamer moeten hebben en wat een Griffiersbureau zou moeten gaan betekenen. Als u zegt 'voorshands te beperken'dan neem ik aan dat u niet bedoelt dat we niet een discussie zouden moeten hebben over wat dan de nieuwe rol van de raad wordt en wat de nieuwe rol is van de wethouders. Want dat zijn wettelijke gegevens voor ons. De discussie zou dan echt moeten gaan over die aspecten die hier genoemd zijn, alsmede hoe wij dat met elkaar vorm gaan geven, over die uitspraken die nu heel duidelijk in wet zijn vastgelegd. Punt 3, 'dat het noodzakelijk is de resultaten van de discussie beschikbaar te hebben direct na de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart en alsdan bespreken in de commissie Bestuur en Middelen' Dat vind ik volstrekt terecht. Punt 4, 'de formele besluitvormingen over de gewenste veranderin gen in structuur te laten nemen door de raad, samengesteld op basis van de verkiezingen van 6 maart 2002' Punt 5, alsmede 'de financiële consequenties voor de door de (nieuwe) raad gewenste wijzigingen in het kader van de dualisering via wijziging van de begroting 2002 te zijner tijd te regelen.' Punt 4 en 5 ben ik het geheel mee eens. Het geheel van die motie overziende, zou ik aan u willen vragen of het mogelijk is dat u accepteert dat we deze motie overnemen wat betreft de punten 3, 4 en 5Omdat dat volstrekt heldere zaken zijn, zoals dat moet gebeuren. Dat wij bij punt 2 met elkaar afspreken dat dit zaken zijn die in commissieverband zo snel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 21