Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 stuurgroep voor de kenniscampus is op het ogenblik heel hard aan het rekenen, voornamelijk aan het rekenen, of de plannen, zoals die gemaakt zijn ook haalbaar zijn. Daarbij hebben de provincie en de gemeente beide van hun kant aangegeven van wat kun je nu van ons verwachten. Wij hebben in ons SIOF f 3 miljoen gereserveerd, om maar iets te noemen, maar wij hebben ook aangegeven dat als het gaat om het facilitaire in het ruimtelijk mogelijk maken en ook naar verkeer kijken, dat onze inspanningen daar liggen. Het is een ambitieus plan, dat nu doorgerekend wordt en waar nu gezocht wordt naar welke fases kunnen we daarin aanbrengen. Zodra daar meer helderheid over komt, want daar zitten we met drie hoge scholen, die ik niet aan het touwtje heb, dan kan ik u daar meer over vertellen. Er wordt wel degelijk hard aan gewerkt. Als ik dan toch bij de heer Boorsma ben, hij heeft iets gezegd over de autorisatie, ook een onderdeel van het besluit. In feite is het voorstel dat wij hier doen over die autorisatie niet anders dan het vorig jaar was, het bestendigen van de huidige situatie. Eigenlijk worden wij daartoe genoodzaakt door de dagelijkse praktijk, maar ook de voorschriften, zoals die er zijn. Dan heeft de heer Stoker iets gevraagd over vrijwilligerswerk. De nota vrijwilligerswerk wordt op het ogenblik uitgevoerd, daar wordt met name heel hard aan gewerkt door het vrijwilligerssteun- puntDat is de ene kant, die hebben we extra middelen gegeven en daar is iemand aangesteld en daar wordt ook gekeken naar de ICT, de mogelijkheid om die vrijwilligersvacatures wat beter toeganke lijk te maken. In die zin wordt er heel hard aan gewerkt. Een tweede waar wij mee bezig zijn. Wij hebben een voorstel ingediend in Den Haag om een experiment te mogen doen, waarbij vrijwilligerswerk en het bedrijfsleven aan elkaar geknoopt wordt. Met andere woorden, wij willen voorstellen ontwikkelen waarbij we een andere type vrijwilliger, met medewerking van het bedrijfsle ven, hier op een aantal projecten kunnen krijgen. Daar moeten we nog uitslag van krijgen. Maar uw concrete vraag, of er financiële problemen waren, dat is mij op dit moment niet bekend. Los van het feit dat men altijd graag meer geld wil, maar verder niet. Dan is er een vraag van de mevrouw Dolstra over de inflatie 2,5%. Deze raming is op basis van dezelfde ramingen die het kabinet hanteert bij het Gemeentefonds. Ik denk dat ik wat dat betreft er door ben. (De heer De Beer: Ik heb in de richting van mevrouw De Haan nog twee vragenhet betreft de moties nummer 12 en 13. U bent heel expliciet ingegaan op motie nr. 11, maar niet op 12 en 13. Wat is het standpunt van het college over 12 en 13? Dat is van de Christenunie over perspectief 2002 enz.) Ja, daar ben ik volgens mij wel op ingegaan. Wij stellen voor om Perspectief volgend jaar op de manier te doen, zoals we hebben voorgesteld. Voor de vakantie de jaarrekening met extra aandacht en conclusies. Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 (De heer De Beer: Dus u ontraadt deze motie.) Ja, ik ontraad de motie. De heer Krol (weth.): Er zijn een aantal opmerkingen gemaakt over de zaken die in mijn portefeuille zitten. Ik zal ze een voor een nalopen Er is een opmerking gemaakt door mevrouw Sijtsma over de P&O-nota, dat die heel belangrijk is. Dat geeft mij de gelegenheid om de volgende opmerking te maken. Er ligt de toezegging van het college dat eind december of in december de P&O-nota aan de orde zal komen in de Commissie Bestuur en Middelen. De stand van zaken is als volgt, dat de organisatie visie, dus het O-gedeelte, inderdaad klaar is, besproken wordt op dit moment binnen het college en eigenlijk in concept gereed is om richting Commissie Bestuur en Middelen te gaan. Ware het niet dat er op dit moment ook een risicoanalyse ligt, een concept risico analyse met betrekking tot de nasleep van de OZB-affaire, u kent dat hele verhaal. En het college heeft voorrang gegeven met betrekking tot bespreking van die nota boven die organisatievisie. Dat betekent dat u in december die concept-risicoanalyse tegemoet mag zien in de Commissie Bestuur en Middelen en dat wij hebben besloten de organisatievisie met betrekking tot het O-gedeelte van het P&O-beleid te behandelen zo spoedig mogelijk daarna. Dus het accent wordt gelegd op de risicoanalyse, vervolgens komt de organisatievisie en daarna volgt het P-gedeelte, wat inderdaad ook belangrijk is. Ik neem aan dat u daarmee kunt instemmen, omdat het politiek inderdaad wenselijk is, denk ik, dat we eerst die risicoanalyse doen. Tweede opmerking is gemaakt door mevrouw Sijtsma over de openings tijden van burgerzaken. Beschouw je de tijden van Burgerzaken, dan is op maandag burgerzaken open van 10:00 uur tot 16:00 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 16:00 uur en op donderdag nog van 18:00 uur tot 19:30 uur. Kijk je dan naar basisschoolleerlingen, die hun paspoorten zouden moeten halen, dan kom je tot de conclusie dat dat wel eens in de knel zou kunnen komen. Vooralsnog handhaven wij die openingstijden. Mocht het zo zijn dat het spaak loopt, dan denk ik dat we zo spoedig mogelijk moeten kijken naar het verschuiven van uren om te realiseren dat ook leerlingen bijvoorbeeld van basisscholen hun paspoorten kunnen halen. Er zijn nog geen ontwikkeling om op dit moment die daar al op inspelen. We wachten eerst even af hoe het loopt en passen dan aan als dat nodig is. Met betrekking tot het ziekteverzuim zijn opmerkingen gemaakt dat in delen van de organisatie het ziekteverzuim nogal hoog is. Dat klopt, en dat heeft ook de aandacht van de diverse management teams. Dan hebben we het over de oorzaak van het hoge verzuim, de verzuimbegeleiding, de werkdruk, de ambities en dat soort zaken. De afdelingen P&O-advies is druk bezig daaromtrent een plan van aanpak te maken, wat zo spoedig mogelijk, als dat nodig is, in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 25