Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 hebben moeten doen, voordat dit eindelijk nu voor ons ligt. Maar in ieder geval blij dat het er nu eindelijk komt. Tweede punt is de notitie Monsma. Ik begrijp dat er op basis van belastingwetgeving overlegd wordt wat wel en niet naar buiten kan. Maar ik vind wel dat op moment dat blijkt dat er gevoelige informatie of persoonlijk informatie in die rapporten staat, die op basis van de belastingwetgeving niet naar buiten mogen, dat we dan overgaan naar laat ik zeggen anonimisering en dat we niet zeggen van omdat er een aantal dingen in staan, die niet naar buiten zouden mogen op basis van de wet, we leggen het ter inzage. Het is niet onbekend dat met Tipex dingen worden weggehaald. Bij de vorige OZB-besprekingen hebben we dat ook meegemaakt, dus wat mij betreft wil ik daar toch een pleidooi voor houden. Maar dat moeten we dus maar eventjes afwachten. Voordat we bij de moties terechtkomen wil ik eerst nog eventjes toch aandacht voor onze eigen motie. Iedereen die hier zegt dat het een verantwoordelijkheid is voor de partijen zelf, geef ik 100% gelijk. Dat is het namelijk ook en dat vinden wij ook. En ik verwacht ook in het geheel geen initiatieven van de kant van het college als het gaat om het tot stand brengen van concrete initiatieven in de relatie burger/bestuurMaar waar het om gaat is, om te voorkomen dat, na al die gesprekken en al die debatten die de diverse partijen binnen hun eigen fractie, binnen hun eigen achterban en ook met de bevolking gaan voeren, dit nu in een verkiezingsprogramma terechtkomt en voor de rest na de verkiezin gen moet maar worden gekeken in hoeverre dat kan worden gereali seerd, om dat nou juist te voorkomen, stellen wij voor om nog juist voor de verkiezingen hiermee aan de slag te gaan. Met een pakket aan maatregelen te komen, wat door de burgers en door de politieke partijen op basis van bijvoorbeeld die gesprekken, die elke partij voor zichzelf met de achterban heeft, om die vervol gens op tafel te leggen en te kijken wat kunnen we daar als gemeente concreet mee. Het is niet alleen een kwestie van praten en overleggen, het is ook een kwestie van dat wij concreet die knopen doorhakken en dat wij als gemeente zeggen: oké, de partijen en de burgers hebben dit nu naar voren gebracht, hier gaan wij vervolgens mee aan de slag, om te kijken hoe we de relatie tussen burger en bestuur kan worden verbeterd. Ik vind dat in de beantwoording van de raadsleden er veel te eenzijdig wordt ingegaan op de verantwoordelijkheid voor de partijen zelf. Dat is het probleem ook niet, dat vinden wij ook, maar ik vind dat je die dingen moet scheiden. Vandaar ook dat wij toch zeggen die motie zullen wij gewoon staande houden en op basis van de gedachte, die ik net heb uitgesproken, denk ik dat ieder daar ook een eigen stem in kan hebben, elke partij, en het staat los van de discussie die u zelf voert. Motie nr. 1 van de PvdA-fractie heeft wat ons betreft steun. Motie nr. 3, de dualisering van de CDA-fractie, idem. Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 Ik heb begrepen dat we nu weer meer overgaan tot overnemen door het college. Ik vind het altijd een beetje een vreemd idee dat op moment dat nog niet eens iedereen zich heeft uitgesproken al wordt gesteld, we nemen het over. Maar wel met dien verstande dat ik ervan uitga dat de meerderheid dit kennelijk wel wil. Declaratieregeling van GroenLinks, hetzelfde verhaal. Wij hebben bij perspectief dit jaar al gesteld dat een onderuit putting op het minimabeleid was en dat wij dus vonden dat het tijd zal worden om eindelijk een keer iets concreets te beginnen. In die zin ben ik ook blij dat GroenLinks de motie in stemming brengt. Wij kunnen dat steunen. Wat betreft het amendement van de NLPfractie, de f 7,5 miljoen. Als je het omrekent is het minimum van de algemene reserve al verhoogd. Ik denk wat ons betreft dat dat zo voldoende is. Het geld voor de initiatieven in het kader van Maxima en Willem. Ik hoop dat het bruidspaar er een fantastische dag van maakt, ik wens ze dat van harte toe. Het zal ongetwijfeld ook mooi feest voor ze worden. Ik moet u bekennen dat het voor mijn fractie een dag als alle andere zal worden en dat wij in die zin ook niet ons geroepen voelen om daar nu extra geld voor uit te geven, omdat het toevallig iemand betreft die op basis van geboorte een koninklijk etiket heeft opgeplakt gekregen. Waar wij geen problemen mee hebben is het voorstel van de NLP fractie om de openingstijden op die dag aan te passen. De gezamenlijke NLP/SP-motie is ook overgenomen, althans delen ervan. Ik ga er dan dus vanuit dat iedereen in de raad, tenzij men zich er niet over uit laat, er dus voor is en dat is mooi. Ik heb het net over de eigen motie gehad, dat doe ik nu niet weer. De D66-motieNog voordat wij hier stonden en nog voordat de beantwoording van het college en de ander partijen kwamen, liet ik al weten dat wat ons betreft we helemaal niet zo zitten te wachten op wethouders van buiten de raad. En wat ons betreft is het ook niet zo dat wij als gemeente budgetten aan zouden moeten voeren. Er is ook een gemeente geweest die politieke partijen, ik meende dat het in Bolsward ergens was, f 10.000,- gaf en zei: nou ga hier nou maar eens mee aan de slag. Ik denk dat het niet een ontwikke ling is waar we naartoe zouden moeten. De eerste motie van de heer Stoker, een verzoek richting de Tweede Kamer heeft wat ons betreft onze steun. Als het gaat om de motie van de begroting en de perspectief tegelijkertijd heb ik begrepen dat er nog een kleine aanpassing op komt, dus ik wacht dat eventjes af.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 39