Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 Een andere belangrijke wens die onze fractie heeft, is dat we in de toekomst minder gaan vergaderen, zodat we meer tijd krijgen voor contacten met burgers en maatschappelijke organisaties. Wij willen daarom een actieve rol hebben, als het gaat om het bepalen van de agenda van de raad. De raadsgriffie heeft hierin wat ons betreft een wezenlijke taak. Verder kan de Raadsgriffie in belangrijke mate ondersteuning bieden bij het raadswerk onder andere door als schakel te fungeren tussen de raadsleden en het ambtelijk apparaat. De Wet dualisering geeft ons nieuwe mogelijkheden om een cultuur verandering op het gebied van het gemeentelijk bestuur tot stand te brengen. Naar aanleiding van de burgemeesterskwestie is er een zee aan woorden besteed aan de bestuurscultuur in Leeuwarden. In onze fractie bestaat sterk de behoefte om te debatteren over de bestuurscultuur in onze gemeente, met politieke partijen, met inwoners van onze gemeente en met anderen die een mening hebben over dit onderwerp. We zullen hiertoe een debat organiseren, waarbij het ons dan vooral zal gaan om het begrip bestuurscultuur te concretiseren. Want waar we wat onze fractie betreft van af moeten, is het gebruiken van het begrip bestuurscultuur als vage, op allerlei manieren te interpreteren verklaring als er dingen mis gaan Naast de mogelijkheden van de wet dualisering en datgene wat uit het debat naar voren komt, willen we ook nu al een concreet voorstel doen om de afstand tussen burger en bestuur te verklei nen Onze fractie pleit ervoor dat voortaan in elk beleidsvoorstel standaard een paragraaf wordt opgenomen, waarin wordt aangegeven hoe burgers en/of instellingen die het aangaat, betrokken zijn bij het totstandkomen van het beleidsvoorstel. Ook moet in deze paragraaf staan, hoe bij de beleidsuitwerking de betrokkenheid van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te maken zullen krijgen, georganiseerd en gerealiseerd gaat worden. We dienen daartoe de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 november 2001; behandelende de Begroting 2002; overwegende dat het van groot belang is dat burgers en/of instellin gen vanaf het begin betrokken worden bij het tot stand komen van beleid dat hun rechtstreeks aangaat; dat ook bij de uitwerking van dat beleid de betrokkenheid van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te maken zullen krijgen, noodzakelijk is; besluit het college op te dragen er voor te zorgen dat in beleids voorstellen voortaan een paragraaf is opgenomen waarin staat hoe burgers en of instellingen tot dan toe zijn betrokken en hoe bij de verdere uitwerking van het beleid de betrokkenheid Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te maken zullen krijgen, georganiseerd en gerealiseerd gaat worden; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is namens de PvdA-fractie ondertekend door mijzelf. In de commissiebehandeling van deze Begroting hebben wij aangege ven dat we de alinea over de P&O-nota te optimistisch vinden: de nota is al zeer kritisch besproken, en het is de vraag of de strategische nota dit jaar wel klaar komt. Zonder in herhaling te willen vervallen benadrukken wij hier nogmaals dat wij vinden dat de gemeente een zorgvuldig personeelsbeleid moet voeren en dat wij met het oog daarop de P&O-nota kritisch tegen het licht zullen houden In de begeleidende raadsbrief bij deze begroting wordt kort ingegaan op de dienstverlening vanuit de gemeente. Er wordt, volkomen terecht wat ons betreft, naar gestreefd die steeds beter, sneller en goedkoper te maken. Er wordt dan al snel gedacht aan internet en dergelijke. Voor veel mensen blijft echter de toegankelijkheid van de dienstverlening een probleem. Daarom zou het goed zijn om ook actievere en persoonlijker vormen van dienstverlening te overwegen, bijvoorbeeld op het gebied van het minimabeleid. Op dit moment maakt 25% van de mensen, die ervoor in aanmerking komen, gebruik van de verschillende mogelijkheden die het minimabeleid biedt. Dit is in vergelijking met het verleden veel, maar 75% maakt dus geen gebruik van de mogelijkheden. Wij denken dat een team, dat actief mensen benadert, het percentage van niet-gebruik aardig zou kunnen doen dalen. Soms hebben mensen iemand nodig die de weg naar het juiste loket kan wijzen. Een voorbeeld waar dit al heel goed werkt is de ouderen-adviseur van Palet, die zorgt dat je een rollator krijgt, als je er een nodig hebt In dit kader zouden we tot slot nogmaals willen wijzen op de openingstijden van Burgerzaken. Sinds de invoering van het nieuwe paspoort moeten ouders met hun kinderen komen, terwijl Burgerzaken buiten schooltijden maar zeer beperkt open is. Wij kunnen ons voorstellen dat de openingstijden aangepast worden aan deze nieuwe omstandigheden Het college heeft besloten om WIW-werknemers ook in 2001 een eindejaarsuitkering toe te kennen. Uiteraard zijn wij hiermee zeer ingenomen. We vinden echter dat in de onderbouwing te weinig ingegaan wordt op de inkomenspositie van WIW-werknemers, terwijl dit de vraag is waar het om gaat. De inkomenspositie van WIW- werknemers zou verbeteren, als WIW'ers in de gelegenheid zouden worden gesteld in plaats van 32 uur 38 uur te werken. Hiermee zou hun inkomen stijgen van 110 naar 130 procent van het minimuminko men. Bij de Stadswacht zijn al een aantal contracten van 38 uur aangeboden. Wij zouden ervoor willen pleiten dat deze contractsom- vang algemeen bij de Stichting Werkwijzer mogelijk wordt gemaakt. Omdat het op dit moment steeds moeilijker wordt om de beschikbare

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 3