Blad 90 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 Dan de openingstijden burgerzaken waren een aantal partijen over gesproken heeft. Er is gesproken over verruiming, zoals dat in het collegeprogramma/bestuursprogramma staat/stond, en daar is natuurlijk een uitwerking aan gegeven door de openingsstelling van de donderdagavond, die was er daarvoor niet en is er nu wel. Dus wat dat betreft is de verruiming er gekomen, hoewel misschien minder vergaand dan sommigen verwacht hadden, maar de verruiming op zich is er. Dan, met betrekking tot de invoering van de reisdocumenten vanaf 1 oktober. Op dit moment is het zo dat de mensen achter de balie niet de indruk hebben dat er dingen niet kunnen, omdat er een andere regelgeving is. Dus op dit moment zijn er geen klachten van klanten, die zeggen: wij kunnen op dit moment niet terecht en op grond daarvan zouden we moeten veranderen. Mocht dat zo zijn, zeg ik u toe, mochten die signalen komen, dan zullen we a la minuut daar proberen op in te spelen door een verschuiving van de openingstijden te realiseren, verschuiving zeg ik u. Niet verruiming op dit moment, omdat natuurlijk op dit moment binnen de begroting daarvoor geen geld aanwezig is. Dan zou je dus een nieuw voorstel moeten maken, nieuwe dekking moeten vinden, maar op dit moment is dat niet aanwezig, kan ik dat u ook niet toezeggen, gelet op de begroting. Ik kan u wel toezeggen, dat als er vragen komen, als de klachten er zouden komen van wij kunnen niet terecht, dat we dan gaan kijken naar verschuiving, niet van 09:00- 16:00 uur maar bijvoorbeeld van 10:00-17:00 uur, zodat er meer ruimte komt. (De heer Roekiman: Het moet niet zo zijn dat we eerst klachten moeten hebben alvorens we gaan handelenWe weten dat Burgerzaken bij tijd en wijle bij zonder onder druk staat, vooral als het gaat ook om het aanvragen van paspoortenNu hebben we een nieuwe generatie paspoortwaarbij de kinderen ook aanwezig moeten zijn, we weten dat daar ook schooltijden aan gekoppeld zijn. Ik vind het te gemakkelijk om nu te antwoorden: we wachten totdat er klachten zijn. Ik vind dat het een reëel signaal is van de raad, in ieder geval van de Partij van de Arbeid-fractieom aan te geven dat er momenten kunnen zijn, en die momenten zijn te noemen, dat er klachten kunnen komen. Ik denk dat je dat serieus moet oppakken. Laten we helder wezen, wij willen inspelen op de vraagkant van klanten. Dat kan niet anders en dat moet ook, en daar zijn wij ook bereid toe. Het is wel zo, zeg ik u op dit moment, dat de informatie van burgerzaken nu is dat vanaf 1 oktober er geen enkel probleem is. Ik denk dat je toch wel moet merken aan de klant vraag: is hij er, is die reëel en dan spelen we erop in, en niet op voorhand. (Mevrouw Sijtsma Zou u dan niet kunnen overwegen om in plaats van de klacht af te wachten, actief de burgers te benaderen, bijvoor beeld door een enquête, omdat mensen toch zich misschien in allerlei bochten proberen te wringen en dat hebben misschien de loketbeambte ook niet door.) Laten we het op deze manier oplossen. Ik ga nog eens na bij Burgerzaken hoe het op dit moment in elkaar zit en wat de Blad 91 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 mogelijkheden zijn en ik informeer u daar omtrent in de eerst volgende commissie Bestuur en Middelen. Dan weten we ook precies waar we het over hebben. (Mevrouw Sijtsma Goeddan wachten we dat af.) Dan kom ik bij het verhaal van MCL. Het initiatief wat door de VVD-fractie is genomen. Ik kan de heer Van Mourik blij maken denk ik vanavond, want vanaf januari gaat zijn wens totaal in vervul ling Dan met betrekking tot de P&O-nota. De heer Van Mourik, heeft daarover gezegd: ondoorzichtig, niet helder. Volgens mij helderder kan het niet dan dat ik het nu gezegd heb. In december de risicoanalyse, dat heeft de politieke prioriteit numero 1, denk ik op dit moment, ik heb dat ook niet anders gehoord en beluisterd van deze raad. Dan januari/februari de organisatievisie, ik denk dat die voorafgaat aan de P-instrumenten, die daar voor nodig zijn en die volgt dan logischerwijs op die organisatievisie. Dus helderder kan ik het niet maken, meneer Van Mourik. (De heer Van MourikIk heb alleen mijn bevreemding uitgesproken over het feit dat een jaar geleden net zo helder verhaal werd gehouden als nu van deze wethouderom beide zaken gecombineerd te behandelen, daar heb ik mijn bevreemding over uitgesproken Maar u hebt nu met deze wethouder te maken. Met betrekking tot de woningvoorraad heb ik de signalen van de raad heel goed begrepen. Wij blijven vasthouden met elkaar aan de uitgangspunten en de afspraken binnen OKL. De heer Van Mourik heeft de argumenten van het college heel valide genoemd, daar ben ik blij om. En met betrekking tot die stoom, het is zo dat we natuurlijk niet op stoom liggen, maar op stoom zijn gekomen en dat we dus nog verder werken aan het nog extra stoom bij zitten te maken. En we proberen met betrekking totdat verhaal in de tweede fase de afspraken heel rond en hard te maken. Dan de motie prullenbak van de VVD-fractie. Daar is inderdaad niet op geantwoord in eerste termijn. Het antwoord is als volgt, daar wordt op dit moment hard aan gewerkt met betrekking tot Fryslan- miljeu, de ondernemers, beheren openbare ruimte. De prullenbakken zullen er staan medio januari, eerder kan het niet. Dan kom ik bij mevrouw Dolstra, excuus dat ik uw vragen wat laconiek, te laconiek waarschijnlijk, beantwoord heb. Ik zal dat proberen nu beter te doen. Met betrekking tot die personele kosten van f 10 miljoen méér, dat heeft natuurlijk te maken met de nominale stijging in de loop van dit jaar, dat heeft te maken met het inhuren van extern personeel, dat zit er ook in, en natuurlijk met de uitbreiding van het intern personeel van de eigen organisatie en dan komt u totaal op zo'n f 10 miljoen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 46