Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001
straat is weliswaar sterk verouderd en vermoedelijk zal het
terrein lichtelijk vervuild kunnen zijn, doordat het terrein
onverhard is, maar wij schatten dit complex toch ook nog altijd
op zo n 1,5 miljoen gulden. Naast deze is er nog een inventaris
van machines, rollend materieel zoals tractoren, trucks, auto's
en andere voertuigen. Maar deze laten we er even buiten, omdat
deze boekhoudkundig afgeschreven zouden kunnen zijn. In ieder
geval komen wij tot de conclusie dat er voor 61,5 miljoen
gulden cadeau wordt gedaan aan deze nieuwe NV en dat is bepaald
geen kattenpis. Wij merken op dat over de eigendommen van de
gemeente geen woord is gerept in de fusiemap of tijdens commis
sievergaderingen. Onze fractie heeft alleen maar kunnen vast
stellen dat DSW kort voor de overname op 31 december 2001 een
eigen vermogen zal hebben van f 800.000,-. Onze fractie vraagt
zich af waarom de eigendommen meegegeven worden aan de NV.
Waarom worden deze onroerende goederen niet verpacht aan de
nieuwe NV? Onze fractie wil hier een duidelijk antwoord van het
college over hebben.
Het blijkt dat DSW Leeuwarden desondanks toch een gerenommeerd
bedrijf is met een gunstige continuïteit op langere termijn,
met andere woorden er is dus sprake van een zekere goodwill.
Deze goodwill zijn wij niet tegen gekomen in de behandelstukken
of in de fusiemap. Ook hier wil onze fractie graag duidelijk
uitleg over hebben, want het kan niet zo zijn dat we alles maar
cadeau doen aan één of andere NV. Het is nog maar af te wachten
of deze NV met zijn onderliggende BV's wel het gewenste resul
taat zal bereiken, zoals het college ons doet voorkomen.
Iedereen weet hoe het nu met de geprivatiseerde bedrijven kan
aflopen. Je hoeft alleen maar te kijken naar NUON. Wie weet
hebben we zo meteen een NUON I of NUON II, net zoals de OZB I
of OZB II. Ik wacht de antwoorden af.
De heer Van Olffen: Mijn fractie heeft ook bij de commissiebe
handelingen in de commissies Welzijn en Bestuur en Middelen een
voorbehoud gemaakt, op grond van het feit dat er geen advies
van de O.R. was. Het advies is er, inmiddels is ook onder
andere gezegd dat het positief is, dus in die zin is onze
voornaamste bezwaar of voorbehoud weggevallen. Ik wil toch nog
even ingaan op wat er is gezegd met betrekking tot de werkgele
genheid. Wij hebben de discussie zo benaderd dat wij door deze
fusie een versteviging van de marktpositie van de Sociale
Werkvoorziening die, en die zien wij erin, moet er toe leiden
dat de werkgelegenheid, zeker voor die mensen die er wat minder
met hun mogelijkheden getroffen hebben, ook voor de toekomst
gewaarborgd is. De laatste jaren ging de discussie nog wel eens
over enerzijds toenemende druk om de commerciële activiteiten
op te hogen voor inkomsten, en dat dreigde toch ten koste te
gaan van die mensen die wat minder in het arbeidsproces meekun
nen. Wij zien deze fusie als een uitstekende mogelijkheid om
die positie te versterken en te verstevigen, om op lange
termijn voldoende aanbod van werk te hebben voor een aantal
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001
categorieën mensen. In die zin kunnen wij met deze fusie
meegaan
Ook is ons het tweede advies van de O.R. opgevallen met betrek
king tot hun zorg over de vele regelingen die de afgelopen tijd
met functionarissen uit de organisatie zijn afgesloten. Een
ontwikkeling die ook onze fractie zorg baart. Voorzitter, we
zouden graag willen weten wat binnen welke grenzen die onder
handelingen plaatsvinden, want die grenzen zijn ons niet
duidelijk. Mijn fractie heeft dan ook behoefte om op korte
termijn een de discussie in de commissie Bestuur en Middelen te
voeren om die grenzen zichtbaar te maken. Wat ons betreft zou
één van uitgangspunten moeten zijn dat herplaatsing binnen de
organisatie het uitgangspunt zou moeten zijn. En alleen in die
individuele gevallen, waarin het absoluut niet mogelijk is, te
kijken of er andere regelingen wenselijk zouden moeten zijn.
Maar wij gaan er vooralsnog vanuit, juist ook omdat het vaak
gaat om de wat hogere kaderfuncties, dat het uitgangspunt bij
fusies en bij reorganisaties herplaatsing binnen de organisatie
zou moeten zijn.
De heer Van MourikIk heb in twee commissies het woord mogen
voeren over dit punt, mevrouw de voorzitter, daarom zal ik het
heel kort houden. De VVD-fractie kan instemmen met de voorstel
len. We vinden het een goeie zijn zaak dat door de schaalver
groting, die nu wordt gerealiseerd, er een gevarieerd aanbod
aan werk kan worden gegarandeerd en tevens dat er ook een kans
bestaat dat Leeuwarden meer DSW-plaatsen mag invullen dan
waartoe de DSW alleen in staat zou zijn geweest. Dus dat zijn
voor ons argumenten om akkoord te gaan. Er is in de commissie
ook al uitgebreid over gesproken. Voor wat betreft de opmerkin
gen van de heer van Olffen over de regelingen die aangegaan
worden met mensen om daar eens een keer over te praten, daar
sluit de VVD-fractie zich graag bij aan.
De heer Krol (weth.):
De aanleiding is eigenlijk het besluit van de raad in 1997 om
de WIW- en werkervaringsplaatsen uit de dienst te halen en op
een andere manier te organiseren. U weet dat wellicht nog. De
DSW werd daardoor qua omvang meer dan gehalveerd en moest voor
de noodzakelijke schaalvergroting op zoek gaan naar een partner
in dezelfde branche. Een beetje de voorgeschiedenis. En dat is
geworden, zoals u weet, De Wouden Groep uit Drach
ten/Heerenveen. In de raadsbrief maar ook in de fusiemap wordt
daar uitvoerig op ingegaan.
Het voorliggende voorstel, denk ik, voldoet aan de uitgangspun
ten die zijn gesteld voor de inrichting van het werkveld
gesubsidieerde arbeid, zoals de raad die in 1997 heeft vastge
steld. Wij vinden dat de meer dan voldoende waarborgen inge
bouwd zijn voor de werkgelegenheid en het werkaanbod voor de
zwakkere doelgroepen in Leeuwarden en de continuïteit van de