Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 we te horen. '"Dus als wethouder De Haan het veld moet ruimen, dan wij allemaal'Hier is dus wél een team dat gezamenlijk opstapt, als één van hen daartoe gedwongen is. Poeh, poeh, dat is nog eens collegiaal. En bij OZB II kregen we het weer voorgeschoteld: 'Dit laat onverlet dat het college de politieke verantwoordelijkheid draagt', staat er letterlijk in de raadsbrief. Voor een groot deel van de oppositie was er echter in het geheel geen reden zich geïntimideerd te voelen, met een motie van afkeuring als gevolg. U had moeten doen wat u niet laten kon, indien die motie was aangenomen en dat was nog consequent geweest ook. Maar de collegepartijen zagen in het geheel geen reden om hier aan mee te doen, niet in de laatste plaats ter veiligstelling van de lieve vrede in het college en daarmee de positie van de eigen wethouder en raadsfractie. Natuurlijk, zoals wel vaker van de PAL/GroenLinks-fractie gehoord: wel blaffen over moge lijke moties en de vertrouwensvraag in de pers (de achterban moet immers ook wat gerustgesteld worden), maar als't puntje bij't paaltje komt bijt het tekkeltje niet en is weer snel in't hok En nu dan het beladen rapport van Monsma (ik wil het niet eens OZB III noemen)dat deels via druk van buitenaf, deels via aandringen van raadsleden, uiteindelijk op onze tafel ligt, alhoewel ik zeker weet dat dit niet was gebeurd indien er niet zo'n openbare ophef over was gemaakt. De SP-fractie is van mening dat het college uitermate onzorgvuldig en laakbaar heeft gehandeld met betrekking tot de openbaarmaking van het rapport. Er is ons inziens een groot verschil tussen een interne notitie over de bedrijfsvoering of reguliere uitvoeringstaken van ambtenaren en een interne notitie, waarin wordt beschreven dat Leeuwarden een gigantisch financieel risico loopt met de nog lopende belastingverordeningen. En achteraf een 'eigen dyna miek' of niet, het maakt de SP-fractie geen moer uit als het nog niet klaar is om besproken te worden. Wij spraken bij de problemen rond OZB I en OZB II wel over een Titanic-gevoelU had die 7/8 van de ijsberg zo snel mogelijk boven water moeten brengen. En niet van: 'je, dat was ook de bedoeling, alleen ietsjes later'Nee, u had de raadsleden, desnoods vertrouwe lijk, meteen van dergelijke omvangrijke problemen op de hoogte moeten stellen. De koppeling met het vertrek van mevrouw Van Maaren maakt mijn fractie geenszins, maar wat wij haar mee willen geven is het feit dat zij de raad wél snel op de hoogte wilde brengen. De inhoud van het rapport is ontmaskerend; er wordt helder aangegeven wat bij belastingen de risico's zijn en - en dat is nog belangrijker - het wordt duidelijk dat het niet alleen de OZB is waar Leeuwarden risico's loopt (we hebben het daar gisteren uitgebreid over gehad)Ook met betrekking tot de afvalstoffenheffing en de baatbelasting zijn fundamentele fouten gemaakt, met hoeveel duizenden guldens als gevolg? Wie zal het zeggen? Het is nog niet geheel duidelijk. Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Om met dat laatste te beginnen: het kan en mag volgens mijn fractie niet zo zijn dat je zegt dat een bepaald plan misschien risicovol en niet goed is, maar de uitvoering ervan wel, dat je dan, zonder daar ook maar iets over op te merken, er gewoon mee verder gaat. Ik heb het inderdaad over de baatbelasting. Het kan toch niet zo zijn dat wordt gezegd dat met het uitvoeren van de baatbelasting, waarvan een bekostigingsbesluit één van de eerste stappen is, op zich niks mis is, maar de verordening zélf problemen op kan leveren, dat je dan - zonder daar ook maar iets over te zeggen in de commissie Bestuur en Middelen - gewoon het bekostigingsbesluit Baatbelasting Fase III van positief advies laat voorzien? Wethouder Waanders had de commissie simpelweg van de financiële risico's op de hoogte moeten brengen, of het nou voor het bekostigingsbesluit van invloed was geweest of niet. U heeft ons op het gebied van de baatbelasting op dat moment niet voorzien van essentiële informatie, waarvan u wél op de hoogte was. Dat weegt voor ons zwaar Voorzitter, waar het nu verder om draait is de vraag waarom het college met betrekking tot het rapport 'Monsma' niet die collegialiteit heeft getoond waar bij de OZB problemen wél sprake van was. Zoals gezegd, de problemen en risico's bij belastingen liggen veel breder dan de OZB en betreffen lang niet alleen de toenmalig verantwoordelijk wethouder De Haan. Het is mijns inziens dan ook onbegrijpelijk dat twee college partijen desalniettemin het vertrouwen in alleen wethouder De Haan opzeggen, of het nu wel of niet met zoveel woorden is gesteld. In dat opzicht ben ik het eens met hetgeen de PvdA- fractie afgelopen zaterdag heeft laten weten over de collectie ve verantwoordelijkheid. Want wat voegt dit rapport nu, verge leken met OZB I en II, toe aan de discussie op basis waarvan de VVD- en PAL/GroenLinks-fractie vinden dat De Haan deze keer eindelijk maar eens op moest stappen, daar waar daar volgens deze partijen eerder nog geen sprake van was? Wethouder Krol benadrukte gisteren nog maar eens dat er sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het college. Ik stel vast dat de collegepartijen anders met de verantwoordelijkheidsvraag omgaan dan hun eigen wethouders. Van het college heb ik geen enkele poging vernomen om mevrouw De Haan te behouden. Waarom hebt u zich deze keer niet vierkant achter mevrouw De Haan opgesteld? U was het dus kennelijk eens met haar beslissing? En u was het dus kennelijk ook eens met de kritiek van de VVD- en PAL/GroenLinks-fractie, op basis waarvan mevrouw De Haan haar conclusies heeft getrokken? Waarom hebt u haar deze keer niet het 'samen uit, samen thuis' principe van collegiale verantwoordelijkheid aangeboden? U wilt wel samen winnen, maar niet samen verliezen. Mijn fractie is van mening dat u uzelf hiermee volstrekt ongeloofwaardig hebt gemaakt. Wij hebben de motie van de NLP-fractie derhalve ook meeonderte kend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 11