Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001
gedonder in eigen kring. Ik denk dat Jaap de Hoop Scheffer het
zich nog goed herinnert hoe het met hem vergaan is.
Hoe moet het nu verder met het bestuur van Leeuwarden? De vier
collegepartijen hebben er een bestuurlijke bende van gemaakt.
Laat het college maar zitten, omdat ze de stad niks beters te
bieden hebben dan dit? En ja, we moeten het maar uitzitten tot
aan de verkiezingen, dat lijkt ongeveer de houding van de vier
collegepartijen. Dat is ongeloofwaardig en dat is ook onverant
woord. De stad verdient een bestuur dat ook echt besturen kan,
en niet een bestuur dat maar blijft zitten, omdat collegepar
tijen niks beters te bieden hebben. In feite heeft dit college
zichzelf, zoals de heer Jacobse bij het burgemeestersdebat
vroeg, met terugwerkende kracht demissionair verklaart. Dat is
niet goed voor deze stad en om die reden heeft de fractie van
D66 de motie van de heer Jacobse ondertekend. Dank u wel.
De heer Stoker/ChristenUnie:
Op zich, college, begon het vier jaar geleden best wel mooi in
deze periode. Er was brede afspiegeling, heel veel partijen en
dus ook burgers die daarop stemden, wisten zich vertegenwoor
digd in het college. Men was ambitieus en er werd heel wat
gedaan. Maar tevens wisten de collegepartijen zich zo opper
machtig, dat er een reeds bestaande cultuur werd verstevigd. De
cultuur van, even achter de schermen de zaakjes regelen met
fractievoorzitters. Een nogal gesloten bestuurscultuur, die het
niet collegepartijen dikwijls moeilijk maakt om in te schatten
wat er vooraf onderling allemaal geregeld is en wat niet. Als
niet-college fractie heb je af en toe het idee dat men vanuit
het college je functioneren als louter symbolisch beschouwt.
Want als men al voldoende schaapjes in het hok heeft, wat doet
het er dan toe dat er nog een paar in de drassige weide lopen.
Dat zal men nu ook wel gedacht hebben, want toen er vorige week
om een interpellatie over deze zaak gevraagd werd, werd dat
afgewezen. Immers, het college maakte zich ongerust, omdat de
schapen, die men eens wel eens als rood betitelde, namelijk die
van de Partij van de Arbeid, nog niet in het hok waren. En men
schatte in dat een weekje uitstel wel voldoende zou zijn om dat
wel zover te krijgen. Na een ernstige lokroep van de waarnemend
burgemeester zit het er ook dik in dat ze zich daar dan nu ook
weer bevinden. En is dat dan nu allemaal in het belang van de
Leeuwarder burgers? Ik meen stellig van niet. Want dit college
heeft de laatste tijd, vooral als je let op de gemeentelijke
organisatie en de uitvoering van allerlei belangrijke gemeente
lijke taken, een geheel nieuw model ingevoerd.
Volgens mij een model dat uniek is in ons land, want men werkt
hier volgens de JBF-methode, de janboerefluitjesmethodeEn men
heeft die methode tot een ware kunst verheven en het had
resultaat. Affaire OZB I, affaire OZB II, falende postregistra
tie en nu heb je iets dat je affaire OZB III kunt noemen. Een
onderzoek, een quickscan, die meer mist dan er naar voren
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 2 9 november 2001
brengt, dan dat ik hier in dit korte tijdsbestek kan opsommen.
Voor ons geldt dat wij geen vertrouwen meer hebben in het
functioneren van dit college. En als je je oor te luisteren
legt bij de burgers in deze gemeente, dan denk ik dat die
mening vrij algemeen is. Daarom wil ik het college en de Partij
van de Arbeid-fractie oproepen om daar naar te luisteren en
daar naar te handelen. Luisteren Partij van de Arbeid-fractie
u weet wel, die eigenschap die absoluut niet past binnen de
huidige bestuurscultuur, maar tevens die eigenschap die door de
burgers in deze gemeente en stellig ook door uw ledenvergade
ring uitermate wordt gewaardeerd.
In tegenstelling tot dat wat het college gisteren inbracht ter
commissievergadering, ben ik er van overtuigd dat er wel
degelijk een relatie ligt tussen dit rapport en het vertrek van
mevrouw Van Maaren.
Daarom heb ik gisteren, niet voor niets, haar verklaring
daarover geciteerd. Er ligt niet alleen een relatie tussen haar
vertrek en dit quickscanonderzoek, maar er waren ook irritaties
omtrent het al dan niet extern laten uitvoeren van de brede
risico-inventarisatie. Deze quickscan is nog maar het topje van
de ijsberg, want die brede risico-inventarisatie komt er ook
nog aan. Voor mij is het feit dat de wethouders de situatie
rond mevrouw van Maaren op de spits hebben gedreven en onver
zettelijk waren in hun weigering om tot een goede oplossing te
komen, ook heel zwaarwegend geweest bij de afweging of ik nog
enig vertrouwen heb in dit college. Ik moet vaststellen dat ik
dit vertrouwen niet meer heb. Ook na de toelichting van het
college gisteren ter commissievergadering blijf ik bij de
constatering, deze wethouders hebben uiteindelijk en na veel
gedoe kennisgenomen van dit quickscanonderzoek, waren allemaal
op de hoogte, maar zijn er niet echt open mee omgegaan en
hebben degene die dat uiteindelijk wel als haar plicht zag naar
huis gestuurd.
Mevrouw De Haan heeft in haar verklaring ook al gewezen op de
inhoud van deze quickscan en deze waslijst aan misstanden. Ze
heeft erop gewezen dat dit niet alleen betrekking heeft op haar
portefeuille en deze constatering is volkomen terecht.
College dit is een onacceptabele situatie, waarin u consequent
had moeten zijn. U had al consequent moeten zijn bij OZB I, en
uit de pers heb ik vernomen dat er raadsleden zijn die nu ook
vinden dat er toen al niet consequent is gehandeld, maar wiens
fracties toen niet voor consequent stemgedrag waren te porren.
En ook bij OZB II, toen ik ze nog nadrukkelijk op de risico's
van herhaling heb gewezen, waren zij niet daartoe te bewegen.
Partij van de Arbeid, CDA, VVD en PAL/GroenLinks hebben deze
chaos gedoogd en zijn er mede schuldig aan.
Bij de OZB-behandeling heb ik gezegd dat als er in de filmwe
reld een film is die succes heeft dat daar dan een vervolg op
komt. Zo heb je dan Jaws II en III en Rocky I t/m VII. Maar
niemand van ons zat te wachten op een vervolg van de OZB