Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Ten tweede hebben wij dankzij mevrouw Van Maaren een flinke pot geld van Jan Pot mogen ontvangen. Waardoor Leeuwarden zich geen enkele uitglijder meer kan permitteren. Wij denken dat dat de echte redenen zijn waarom de schapen hun hok weer ingedreven zi jn En zo is er nog veel meer mis in Leeuwarden. Ik zei het al eerder, het is niet alleen de onroerendezaakbelastingenWaarom wordt er zoveel geklaagd door de inwoners van Leeuwarden en moeten wij met lede ogen toezien dat bedrijven en burgers de stad uittrekken? Zit er niet een kern van waarheid in als mensen zeggen de gemeente luistert niet? Kleine dingen, kleine irritaties, zoals jaren moeten wachten op een vergunning voor een oprit. De zogenaamde inspraakavonden waarop burgers in de veronderstelling zijn dat er naar hen geluisterd zal worden. Zoals bijvoorbeeld de bewoners van Bilgaard, de Vegelin, de Oranjewijk, de Vrijheidswijk, Lekkum en ga zo maar door. Voorzitter, wij komen met een voorstel. Mijn fractie wil precies weten waar de oorzaken liggen van de blunders die na het aanstellen van mevrouw Van Maaren zijn ontstaan. Ook willen wij de oorzaak weten van het disfunctioneren van de politiek en ambtenaren. Wij zijn van mening dat raadsleden het recht hebben dit te weten, opdat zij naar behoren kunnen functioneren. Het is hier ook al eerder gezegd. Nu bestaat de mogelijkheid voor leden van de Tweede Kamer om een parlementaire enquête te houden. Voor gemeenten is het mogelijk een evaluatieonderzoek in het leven te roepen. Met een evaluatieonderzoek kunnen wij voorkomen dat toekomstige wethouders en ambtenaren niet de erfenis hoeven te dragen van de miskleunen van de laatste jaren, zodat na de verkiezingen een frisse start gemaakt kan worden. Wij willen dit voorstel laten agenderen als het moge lijk is voor het eerst komende seniorenconvent. Dank u. De Voorzitter: Ik schors de vergadering tot half tien. De Voorzitter schorst om 21.00 uur de vergadering, De Voorzitter heropent om 21.45 uur de vergadering. Als iedereen zit, geef ik het woord aan wethouder Krol. De heer Krol (weth.): Dank u wel, voorzitter. Ik zal een paar korte opmerkingen maken en ik zal niet in gaan op al datgene wat er gisteren gevraagd is en waaromtrent wij u hopelijk gisteren uitgebreid geïnfor meerd hebben. Sommigen hebben weer dezelfde type vragen gesteld en ik stel u voor om daar niet weer opnieuw op in te gaan. Ik zal ook niet ingaan op risico-inventarisatie, zelfvisitatie en meer van dat soort dingen, omdat ik u heb toegezegd daar in Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 januari en hopelijk december (maar ik denk niet dat dat lukt) in te gaan en mee terug te komen naar de raad. Mijn eerste opmerking is over de verantwoordelijkheid, want daar zijn heel veel opmerkingen over gemaakt. Laat ik het zo zeggen, het college is collectief verantwoorde lijke, met inachtneming van de eigen specifieke verantwoorde lijkheid ten aanzien van een portefeuille onderdeel of/en het wel of niet kunnen blijven functioneren. Dan gaat het om bijvoorbeeld het voldoende vertrouwen hebben binnen de raad, maar ook op de achtergrond binnen en bij de bevolking. Daar is op die bewuste maandagochtend in het college, voordat mevrouw De Haan aftrad, ook uitvoerig over gesproken. Zonder dat er toen een besluit viel daaromtrent. Nadien heeft mevrouw De Haan zelf de conclusie getrokken in verband met (dat hebben we later gehoord uit haar verklaring) het onvoldoende vertrou wen hebben van de bevolking als zodanig en de raad, die daar ook een rol in speelde. (De heer Jacobse: Voorzitter, volgens mij heeft de wethouder in de haast van het inwerken de verklaring van mevrouw De Haan niet goed gelezenwant volgens mij heeft zij daar de bevolking niet in genoemd, noemde ze daar heel specifiek twee van de coalitiepartijen. Het lijkt mij goed dat u zich, als u citeert, beperkt tot hetgeen wat er ook inderdaad in die verklaring heeft gestaan.) Dat is duidelijk meneer Jacobse. Ik ga verder. Verder heeft het college natuurlijk de uitkomst daarvan bespro ken en is toen tot de conclusie gekomen dat het op dat moment niet verstandig was collectief af te treden, gelet op de bestuurlijke continuïteit en alles wat daarmee te maken had. Een tweede onderdeel, waar ik even op in wil gaan, is de informatieverstrekking. Daar zijn nogal veel en harde woorden over gevallen. Maar laat ik u er nog eens aan herinneren dat op 5 september in de commissie Bestuur en Middelen mevrouw De Haan uitgebreid eenieder heeft uitgenodigd om op de afdeling te komen kijken en kennis te nemen van wat er allemaal aan de hand was en van wat er speelde. Dat was een hele duidelijke uitnodi ging, niet met de bedoeling dingen achter te houden, niet met de bedoeling dingen te verzwijgen, maar met de bedoeling in alle openheid u te informeren over wat er aan de hand was. Ik heb u gisteren gezegd hoe groot de belangstelling was. En natuurlijk had het achteraf nog anders gekund en wellicht nog beter, maar om nou hier klip en klaar heel keihard te roepen van: 'u hebt ons informatie op dat punt onthouden', ik denk dat dat op zijn minst genuanceerd moet worden. Dan kom ik bij de opmerking 'maar u hebt ons bij de begroting ook niet volledig geïnformeerd' en dan gaat het met name over die baatbelasting, over de WOZ-opbrengsten, grote projecten van de vorige periode en dan gaat het over de afvalstoffenheffing. Op dat moment was alles niet in detail bekend. Maar, dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 16