Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Het meest recente rapport over de waarderingskamer geeft tevens aan dat de eerdere hersteltrajecten een beperkte waarde hebben gehad of eerder en over een grote breedte ingezet hadden moeten worden Uit de stukken komt een beeld naar voren van een organisatie, die niet tijdig op veranderingen inspeelt, maar die toch ook heel veel met zichzelf bezig is. Andere rapporten over de telefonische bereikbaarheid en over ons post- en archiefsysteem bevestigen dat beeld. De VVD-fractie vindt dat uitermate zorgwekkend. Als gekeken wordt naar de totale situatie op organisatorisch gebied, dan is het duidelijk dat er veel werk te verzetten valt, waarbij niet alleen in structuren moet worden gedacht, maar waarbij er ook nadrukkelijk gewerkt moet worden aan de bedrijfscultuur. Als we meer specifiek inzoomen op het team belastingen en de problemen van de laatste ander half jaar, dan blijkt duidelijk dat daar ook een zware verant woordelijkheid heeft gelegen voor de toenmalige wethouder bestuurlijke organisatie. En dit feit toont ook aan dat er in dit opzicht sprake is van een bredere verantwoordelijkheid dan alleen de voormalig wethouder financiën. Als wethouder Bilker, als hij hier nu nog zou hebben gezeten, in deze situatie dezelfde keuze zou hebben gemaakt als de voormalige wethouder financiën, dan zou de VVD-fractie daar alle begrip en ook veel respect voor hebben gehad, mevrouw de voorzitter. Waar het nu qua feiten om gaat, dat is dat er dit jaar een strop van f 10 miljoen gulden is geleden. Als de baatbelasting er onverhoopt bij komt, dan zal de teller, zo schatten wij, op f 12,5 miljoen komen te staan en dat is natuurlijk ernstig. Voeg daar nog bij dat er dit jaar zo'n tienduizend bezwaar schriften zijn ingediend, dat is één op elk vier getaxeerde objecten. En wat het draagvlak van onze belastingmaatregelen het komende jaar zal zijn bij de eigenaren van de bedrijfspan den is afwachten. Zou ik op dit moment verder kunnen gaan met het definiëren van verschillende begrippen. Wie was eind- of hoofdverantwoorde lijk, wat houdt de individuele verantwoordelijkheid van de wethouder in, is collectieve verantwoordelijkheid ook synoniem voor het collectief nemen van consequenties> En misschien is dat wel de kernvraag. Ik vind overigens dat de heer Wijmenga van de CDA-fractie er ook een paar waardevolle zaken over gezegd heeft. Ik vind wel dat die discussie op dit moment minder zinvol meer is, nu de situatie zo is dat wethouder De Haan op een gegeven moment haar eigen verantwoordelijkheid heeft genomen, voor de feiten zoals deze op tafel lagen. Dat respecteert de VVD-fractie, net zoals we wethouder De Haan ook in haar hele bestuurlijke loopbaan hebben gerespecteerd. Maar het is haar keus geweest en ik wil namens mijn fractie wel stellen dat wij ons deze keus ook kunnen voorstellen. Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Waar het nu om gaat, mevrouw de voorzitter, dat is dat wij het gevoel hebben dat de problemen nu in volle omvang op tafel liggen, en dan kan er ook gewerkt worden aan structurele oplossingen Alles gehoord hebbende heeft de VVD-fractie het vertrouwen in het functioneren van het college voor de rest van deze periode. Daar wil ik het in deze termijn bij laten. Dank u wel. Mevrouw Uiterwijk Winkel PAL/GroenLinks Met een groot verloop van ambtenaren, raadsleden en ervaren bestuurders in deze raadsperiode en een bijzonder slecht functionerende ex-burgemeester én een aan een rijging van politiek enorm lastige kwesties, met de daar aan gekoppelde aandacht van de media, is Leeuwarden lastig te besturen. Al 9 maanden rollen we van de ene ingewikkelde affaire in de andere In die dynamiek kregen wij 16 november vrijdagavond laat het pakket over de belastingen, inclusief de quickscan van Monsma in de brievenbus. De PAL/GroenLinks-fractie heeft in heldere of zo u wilt harde bewoordingen, voordat er overleg met de coalitiepartijen is geweest, commentaar gegeven aan de pers. Wij hebben aangegeven dat voor ons de maat vol was. Daarmee wilde de PAL/GroenLinks-fractie aangeven dat mevrouw De Haan voor de 4e keer binnen negen maanden ernstig beschadigd is en dat er wat de PAL/GroenLinks-fractie betreft politieke consequenties moesten worden getrokken. Laat ik het duidelijk stellen. Het is niet zo dat mevrouw De Haan alleen verantwoordelijk is voor al deze affaires. Met name voor de burgemeesterkwestie waren naar mijn mening raad en college verantwoordelijk en niet alleen mevrouw De Haan, omdat zij woordvoerder was. Een motie van afkeuring heeft de PAL/GroenLinks-fractie niet ingediend. Voor de PAL/GroenLinks-fractie echter, en daarbij doel ik ook op mijn achterban, was mevrouw De Haan wel enorm beschadigd door deze affaire. Tijdens de commissiebehandeling van OZB 2 heeft ze zelf al aangegeven beschadigd te zijn. Wat de PAL/GroenLinks-fractie betreft begint het hele verhaal bij de eerste Onroerendgoed Zaken Belasting affaire, alweer zo'n negen maanden geleden. Bij OZB 1 heeft de PAL/GroenLinks-fractie voor twee hoofdlijnen gekozen 1: De hersteloperatie, hierbij ging het ons erom om de financië le schade voor de gemeente zo klein mogelijk te houden en de burgers niet de dupe te laten worden. 2De politieke verantwoordelijkheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 6