Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001
Het meest recente rapport over de waarderingskamer geeft tevens
aan dat de eerdere hersteltrajecten een beperkte waarde hebben
gehad of eerder en over een grote breedte ingezet hadden moeten
worden
Uit de stukken komt een beeld naar voren van een organisatie,
die niet tijdig op veranderingen inspeelt, maar die toch ook
heel veel met zichzelf bezig is. Andere rapporten over de
telefonische bereikbaarheid en over ons post- en archiefsysteem
bevestigen dat beeld. De VVD-fractie vindt dat uitermate
zorgwekkend. Als gekeken wordt naar de totale situatie op
organisatorisch gebied, dan is het duidelijk dat er veel werk
te verzetten valt, waarbij niet alleen in structuren moet
worden gedacht, maar waarbij er ook nadrukkelijk gewerkt moet
worden aan de bedrijfscultuur. Als we meer specifiek inzoomen
op het team belastingen en de problemen van de laatste ander
half jaar, dan blijkt duidelijk dat daar ook een zware verant
woordelijkheid heeft gelegen voor de toenmalige wethouder
bestuurlijke organisatie. En dit feit toont ook aan dat er in
dit opzicht sprake is van een bredere verantwoordelijkheid dan
alleen de voormalig wethouder financiën. Als wethouder Bilker,
als hij hier nu nog zou hebben gezeten, in deze situatie
dezelfde keuze zou hebben gemaakt als de voormalige wethouder
financiën, dan zou de VVD-fractie daar alle begrip en ook veel
respect voor hebben gehad, mevrouw de voorzitter.
Waar het nu qua feiten om gaat, dat is dat er dit jaar een
strop van f 10 miljoen gulden is geleden. Als de baatbelasting
er onverhoopt bij komt, dan zal de teller, zo schatten wij, op
f 12,5 miljoen komen te staan en dat is natuurlijk ernstig.
Voeg daar nog bij dat er dit jaar zo'n tienduizend bezwaar
schriften zijn ingediend, dat is één op elk vier getaxeerde
objecten. En wat het draagvlak van onze belastingmaatregelen
het komende jaar zal zijn bij de eigenaren van de bedrijfspan
den is afwachten.
Zou ik op dit moment verder kunnen gaan met het definiëren van
verschillende begrippen. Wie was eind- of hoofdverantwoorde
lijk, wat houdt de individuele verantwoordelijkheid van de
wethouder in, is collectieve verantwoordelijkheid ook synoniem
voor het collectief nemen van consequenties> En misschien is
dat wel de kernvraag. Ik vind overigens dat de heer Wijmenga
van de CDA-fractie er ook een paar waardevolle zaken over
gezegd heeft. Ik vind wel dat die discussie op dit moment
minder zinvol meer is, nu de situatie zo is dat wethouder De
Haan op een gegeven moment haar eigen verantwoordelijkheid
heeft genomen, voor de feiten zoals deze op tafel lagen. Dat
respecteert de VVD-fractie, net zoals we wethouder De Haan ook
in haar hele bestuurlijke loopbaan hebben gerespecteerd. Maar
het is haar keus geweest en ik wil namens mijn fractie wel
stellen dat wij ons deze keus ook kunnen voorstellen.
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001
Waar het nu om gaat, mevrouw de voorzitter, dat is dat wij het
gevoel hebben dat de problemen nu in volle omvang op tafel
liggen, en dan kan er ook gewerkt worden aan structurele
oplossingen
Alles gehoord hebbende heeft de VVD-fractie het vertrouwen in
het functioneren van het college voor de rest van deze periode.
Daar wil ik het in deze termijn bij laten. Dank u wel.
Mevrouw Uiterwijk Winkel PAL/GroenLinks
Met een groot verloop van ambtenaren, raadsleden en ervaren
bestuurders in deze raadsperiode en een bijzonder slecht
functionerende ex-burgemeester én een aan een rijging van
politiek enorm lastige kwesties, met de daar aan gekoppelde
aandacht van de media, is Leeuwarden lastig te besturen.
Al 9 maanden rollen we van de ene ingewikkelde affaire in de
andere
In die dynamiek kregen wij 16 november vrijdagavond laat het
pakket over de belastingen, inclusief de quickscan van Monsma
in de brievenbus.
De PAL/GroenLinks-fractie heeft in heldere of zo u wilt harde
bewoordingen, voordat er overleg met de coalitiepartijen is
geweest, commentaar gegeven aan de pers. Wij hebben aangegeven
dat voor ons de maat vol was.
Daarmee wilde de PAL/GroenLinks-fractie aangeven dat mevrouw De
Haan voor de 4e keer binnen negen maanden ernstig beschadigd is
en dat er wat de PAL/GroenLinks-fractie betreft politieke
consequenties moesten worden getrokken.
Laat ik het duidelijk stellen.
Het is niet zo dat mevrouw De Haan alleen verantwoordelijk is
voor al deze affaires. Met name voor de burgemeesterkwestie
waren naar mijn mening raad en college verantwoordelijk en niet
alleen mevrouw De Haan, omdat zij woordvoerder was. Een motie
van afkeuring heeft de PAL/GroenLinks-fractie niet ingediend.
Voor de PAL/GroenLinks-fractie echter, en daarbij doel ik ook
op mijn achterban, was mevrouw De Haan wel enorm beschadigd
door deze affaire.
Tijdens de commissiebehandeling van OZB 2 heeft ze zelf al
aangegeven beschadigd te zijn.
Wat de PAL/GroenLinks-fractie betreft begint het hele verhaal
bij de eerste Onroerendgoed Zaken Belasting affaire, alweer
zo'n negen maanden geleden.
Bij OZB 1 heeft de PAL/GroenLinks-fractie voor twee hoofdlijnen
gekozen
1: De hersteloperatie, hierbij ging het ons erom om de financië
le schade voor de gemeente zo klein mogelijk te houden en de
burgers niet de dupe te laten worden.
2De politieke verantwoordelijkheid.