Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001
Ook mijn fractie vindt dat we de woorden van onze geachte
voorzitter, van jl. maandag ter harte moeten nemen. Haar zorg
gaat uit naar het bestuurbaar houden van Leeuwarden.
Mijn fractie voelt zich verantwoordelijk om deze bestuurlijke
taak, die wij deze raadsperiode, maar ook de periode daarvoor,
op ons hebben genomen, goed af te maken. Samen met de andere
coalitiepartij en
Leeuwarden verdient het niet dat het bestuur in een nog grotere
crisis raakt. Zeker nu gisteren bekend is geworden dat Leeuwar
den weliswaar geen netwerkstatus krijgt, maar wel de daarbij
behorende financiële middelen.
Deze stad, met haar vele ambities en mogelijkheden, verdient
weer volop al onze aandacht.
Onze wil is er om nu de draad weer op te pakken.
Voorzitter, dank u wel.
De heer Jacobse/NLP:
Voorzitter, allereerst wil ik namens de NLP-fractie twee zaken
neerzetten
Het eerste betreft onze mening over de voormalige burgemeester.
Het onderhavige dossier heeft die mening niet veranderd. We
hebben een oordeel gegeven over het totale functioneren van de
burgemeester in de afgelopen periode. Wij zijn dan ook op dit
incident tijdens het debat niet verder ingegaan en terecht.
Echter zo langzamerhand gaan dingen een eigen leven leiden en
dat acht ook mijn fractie niet gewenst. Om aan die onverkwikke
lijke geruchtenstroom een eind te maken, lijkt mij dat wij
daartoe een handreiking moeten doen en dat wil ik graag doen.
Ik wil u graag voorstellen het volgende te besluiten:
"De raad van de gemeente Leeuwarden;
in vergadering bijeen op 29 november 2001;
overwegende
dat het gewenst is tot een objectieve en onafhankelijke be
schrijving te komen van de zaken die geleid hebben tot het
aftreden van mevr. Van Maaren—van Balen als burgemeester van
Leeuwarden;
besluit
- het college te verzoeken een onderzoek te laten uitvoeren
door een objectieve en onafhankelijke historicus naar de
(gang van) zaken die geleid hebben tot het aftreden van
mevrouw Van Maaren-van Balen als burgemeester van Leeu
warden;
- het college te verzoeken ter garantie dat het onderzoek
onafhankelijk plaatsvindt, aan de Commissaris van de Ko
ningin in de provincie Fryslan te verzoeken hiertoe een
historicus voor te dragen;
- de kosten van het onderzoek te zijner tijd te dekken uit
de algemene reserve;
en gaat over tot de orde van de dag."
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001
Het gaat er ons met name om dat wij een onafhankelijke en
objectieve weergave willen hebben van hoe het is gegaan, ook
ter voorkoming dat tot in lengte van jaren mensen op basis van
geruchten en halve en hele onwaarheden gaan terug kijken op
deze periode.
Het tweede betreft het mevrouw De Haan.
De NLP-fractie hecht er aan haar respect uit te spreken voor de
wijze waarop mevrouw De Haan het wethouderschap in het algemeen
heeft uitgeoefend, in het bijzonder de wijze waarop zij tijdens
de burgemeesterskwestie de gemeente vertegenwoordigde naar
buiten de afgelopen maanden. Laat onverlet dat ook wij vinden
dat inzake de quickscan Monsma wij haar aanrekenen dat zij de
raad niet de relevante informatie heeft gegeven.
De quickscan Monsma legt een bedrijfsvoeringsprobleem bloot.
Bedrijfsvoeringproblemen waarvan mag worden aangenomen dat ze
ook in andere onderdelen van het bedrijf voorkomen, omdat de
oorzaken en omstandigheden daar niet anders zijn:
reorganisatie na reorganisatie;
veel verloop van personeel, mede door de gunstige arbeids
markt, waarbij de gemeente Leeuwarden moeite heeft gekwali
ficeerd personeel te houden en te verkrijgen;
hoge werkdruk;
een gebrekkige dossieroverdracht.
Het gevolg is veel tijdelijk personeel, vacatures die lang
onbezet blijven, het verlies van kennis en termijnoverschrij
dingen en het niet tijdig aanpassen van mandaten en andere
bevoegdheden
In de bestuurssystematiek van Leeuwarden, namelijk Leeuwarden
in Stelling, sluiten de burgemeester en de gemeentesecretaris
samen een contract, waarbij de gemeentesecretaris dat vervol
gens in deeIcontracten doorgeeft aan de ambtelijke diensten.
Als je die systematiek bekijkt dan is het duidelijk dat de
politie de wat-vraag beantwoordt en de ambtelijke organisatie
de hoe-vraag. Dat was in ieder geval het uitgangspunt. Dat
betekent dus ook dat als het gaat om bedrijfsvoeringproblemen
met name de gemeentesecretaris en de ambtelijke dienst zelf
daarop aanspreekbaar is. De politiek heeft uiteraard wel de
controlefunctie uit te voeren.
Dat betekent dus dat wij vonden en vinden dat je terughoudend
om moet gaan met het politiek verantwoordelijk houden van
bedrijfsvoeringproblemen, ook als het om een politiek onderwerp
gaat van een bepaalde wethouder.
Uiteraard is een wethouder wel verantwoordelijkheid voor de
vraag: is er voldoende informatie en is er voldoende op inge
gaan en zijn er tijden bepaalde activiteiten opgezet.
Het is bekend dat de controle en de uitvoering van het beleid
niet de grootste sterkste kanten van dit college zijn.