Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Ook mijn fractie vindt dat we de woorden van onze geachte voorzitter, van jl. maandag ter harte moeten nemen. Haar zorg gaat uit naar het bestuurbaar houden van Leeuwarden. Mijn fractie voelt zich verantwoordelijk om deze bestuurlijke taak, die wij deze raadsperiode, maar ook de periode daarvoor, op ons hebben genomen, goed af te maken. Samen met de andere coalitiepartij en Leeuwarden verdient het niet dat het bestuur in een nog grotere crisis raakt. Zeker nu gisteren bekend is geworden dat Leeuwar den weliswaar geen netwerkstatus krijgt, maar wel de daarbij behorende financiële middelen. Deze stad, met haar vele ambities en mogelijkheden, verdient weer volop al onze aandacht. Onze wil is er om nu de draad weer op te pakken. Voorzitter, dank u wel. De heer Jacobse/NLP: Voorzitter, allereerst wil ik namens de NLP-fractie twee zaken neerzetten Het eerste betreft onze mening over de voormalige burgemeester. Het onderhavige dossier heeft die mening niet veranderd. We hebben een oordeel gegeven over het totale functioneren van de burgemeester in de afgelopen periode. Wij zijn dan ook op dit incident tijdens het debat niet verder ingegaan en terecht. Echter zo langzamerhand gaan dingen een eigen leven leiden en dat acht ook mijn fractie niet gewenst. Om aan die onverkwikke lijke geruchtenstroom een eind te maken, lijkt mij dat wij daartoe een handreiking moeten doen en dat wil ik graag doen. Ik wil u graag voorstellen het volgende te besluiten: "De raad van de gemeente Leeuwarden; in vergadering bijeen op 29 november 2001; overwegende dat het gewenst is tot een objectieve en onafhankelijke be schrijving te komen van de zaken die geleid hebben tot het aftreden van mevr. Van Maaren—van Balen als burgemeester van Leeuwarden; besluit - het college te verzoeken een onderzoek te laten uitvoeren door een objectieve en onafhankelijke historicus naar de (gang van) zaken die geleid hebben tot het aftreden van mevrouw Van Maaren-van Balen als burgemeester van Leeu warden; - het college te verzoeken ter garantie dat het onderzoek onafhankelijk plaatsvindt, aan de Commissaris van de Ko ningin in de provincie Fryslan te verzoeken hiertoe een historicus voor te dragen; - de kosten van het onderzoek te zijner tijd te dekken uit de algemene reserve; en gaat over tot de orde van de dag." Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Het gaat er ons met name om dat wij een onafhankelijke en objectieve weergave willen hebben van hoe het is gegaan, ook ter voorkoming dat tot in lengte van jaren mensen op basis van geruchten en halve en hele onwaarheden gaan terug kijken op deze periode. Het tweede betreft het mevrouw De Haan. De NLP-fractie hecht er aan haar respect uit te spreken voor de wijze waarop mevrouw De Haan het wethouderschap in het algemeen heeft uitgeoefend, in het bijzonder de wijze waarop zij tijdens de burgemeesterskwestie de gemeente vertegenwoordigde naar buiten de afgelopen maanden. Laat onverlet dat ook wij vinden dat inzake de quickscan Monsma wij haar aanrekenen dat zij de raad niet de relevante informatie heeft gegeven. De quickscan Monsma legt een bedrijfsvoeringsprobleem bloot. Bedrijfsvoeringproblemen waarvan mag worden aangenomen dat ze ook in andere onderdelen van het bedrijf voorkomen, omdat de oorzaken en omstandigheden daar niet anders zijn: reorganisatie na reorganisatie; veel verloop van personeel, mede door de gunstige arbeids markt, waarbij de gemeente Leeuwarden moeite heeft gekwali ficeerd personeel te houden en te verkrijgen; hoge werkdruk; een gebrekkige dossieroverdracht. Het gevolg is veel tijdelijk personeel, vacatures die lang onbezet blijven, het verlies van kennis en termijnoverschrij dingen en het niet tijdig aanpassen van mandaten en andere bevoegdheden In de bestuurssystematiek van Leeuwarden, namelijk Leeuwarden in Stelling, sluiten de burgemeester en de gemeentesecretaris samen een contract, waarbij de gemeentesecretaris dat vervol gens in deeIcontracten doorgeeft aan de ambtelijke diensten. Als je die systematiek bekijkt dan is het duidelijk dat de politie de wat-vraag beantwoordt en de ambtelijke organisatie de hoe-vraag. Dat was in ieder geval het uitgangspunt. Dat betekent dus ook dat als het gaat om bedrijfsvoeringproblemen met name de gemeentesecretaris en de ambtelijke dienst zelf daarop aanspreekbaar is. De politiek heeft uiteraard wel de controlefunctie uit te voeren. Dat betekent dus dat wij vonden en vinden dat je terughoudend om moet gaan met het politiek verantwoordelijk houden van bedrijfsvoeringproblemen, ook als het om een politiek onderwerp gaat van een bepaalde wethouder. Uiteraard is een wethouder wel verantwoordelijkheid voor de vraag: is er voldoende informatie en is er voldoende op inge gaan en zijn er tijden bepaalde activiteiten opgezet. Het is bekend dat de controle en de uitvoering van het beleid niet de grootste sterkste kanten van dit college zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 8