Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Indien je toch vanwege de formele politiek, zoals sommige partijen willen, iemand verantwoordelijkheid wilt laten zijn voor het doen en laten, dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat zowel voormalig wethouder De Haan, als voormalig wethouder Bilker, wethouder Waanders en wethouder Hafkamp in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn. Daarbij moet ook in ogenschouw genomen worden het feit dat de fouten in de ene zaak direct tot miljoenenverliezen leiden en in het andere geval beperkt blijven tot enige tonnen, maar dat maakt natuurlijk voor het principe niks uit. Het gaat er dan om dat je consequente bent in die politieke beoordeling, het schadebe drag zelf mag daar geen overweging in zijn. Kortom, op zichzelf hoeven bedrijfsvoeringproblemen geen reden te zijn voor het opstappen van een wethouder. Het gaat er om hoe wordt er gecommuniceerd en wordt er adequaat op fouten ingegaan en zijn die fouten niet toerekenbaar of beïnvloed door een optreden van de wethouder. Voor onze politieke opstelling vanavond zijn met name de volgende zaken bepalend: het feit dat het college op 3 augustus unaniem besluit de commissie niet te informeren over de Quickscan; het feit dat het college bij de behandeling van de begro ting in de commissie, in de memorie van antwoord en bij de behandeling van de begroting in de raad de raad relevante gegevens heeft onthouden en een begroting en meerjarenper spectief heeft voorgeschoteld waarvan de wethouders wisten dat ze op onderdelen onjuist was; het feit dat wethouders op momenten dat informatieverstrek king logisch of relevant was er voor gekozen hebben de com missie niet te informeren over de inhoud van de Quickscan. Voorzitter, iedereen weet dat het onthouden van relevante informatie aan de raad de vertrouwensrelatie tussen raad en college frustreert, het politieke werk van de raad frustreert en dus moet leiden tot het uitspreken van het onaanvaardbaar door de raad en het opzeggen van het vertrouwen. Want dat vertrouwen bestaat dan immers niet meer, de gemeenteraad kan er blijkbaar niet klakkeloos van uitgaan dat zij haar besluiten neemt op basis van alle bekende feiten. In dit kader is ook het middelste van de spreuken, die hier in deze zaal staat, *wierheid boppe al' Daarnaast dient er een oordeel te komen over het optreden van VVD-fractie en PAL/GroenLinks-fractiedie eenzijdig de verant woordelijkheid bij De Haan hebben gelegd, het vertrouwen in haar hebben opgezegd, zonder ook zelf de verantwoordelijkheid voor het gebeuren, als het gaat om de betrokkenheid van de eigen wethouders, te aanvaarden. Men heeft constant gezegd, we zijn samen verantwoordelijk. En dat is geheel terecht. Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 29 november 2001 Want als we eens terugkijken naar de afgelopen jaren, dan moeten we toch met elkaar vaststellen dat mevrouw De Haan vaak de kastanjes uit het vuur moest halen, terwijl andere wethou ders op z'n minst medeverantwoordelijk waren. Laat ik een beginnen met de serie. Waar was jij wethouder Brok? Laten we eens kijken naar het onder water houden van de quick scan van MonsmaAlle collegeleden hebben daarmee ingestemd. Onder druk van De Haan? Bij mevrouw Hafkamp kan dat een argu ment geweest zijn, want GroenLinks voelt zich een gegijzelde in dit college. Maar bij Brok, die is mens genoeg om zich het kaas niet van het brood te laten eten. Maar wie moest dit besluit constant naar buiten verdedigen? Waarom is wethouder Brok mevrouw De Haan niet komen steunen? Laten we kijken naar de vertrekregeling rond mevrouw Van MaarenIk heb gezegd dat ik daar als fractievoorzitter mezelf voor verantwoordelijk houd. Maar ik ben natuurlijk niet actief, in die zin er bij betrokken geweest dat ik alleen de processen kon volgen en het eindresultaat heb mogen beoordelen. Mevrouw Hafkamp zegt van niets geweten te hebben, maar Brok? Brok is heel constant en bij elke stap aanwezig geweest. Maar waar was Brok toen het op het verdedigen aankwam? Constant was mevrouw De Haan aan het woord en op geen enkele manier hebben andere collegeleden mevrouw De Haan te hulp geschoten. Blijkbaar was dat niet nodig of vond men het wel veilig zo. (De heer Van Mourik: Mijnheer Jacobse, misschien kunt u ook gewoon even vragen of het college hier uitspraken over heeft gedaan. Dan kan u een simpel antwoord krijgen en had u uzelf deze moeite kunnen besparen.) Dan kan ik u dat ook wel vragen, want u weet beter wat er in het college gebeurt dan de wethouder zelf. (De heer Van MourikNee hoor, als u het vraagtkrijgt u het antwoord. Ik vind het altijd prachtig hoe de heer Van Mourik vragen weet te stellen, waarvan hij zelf het antwoord al lang weet. Want er zijn weinig raadsleden in deze zaal die zo op de hoogte zijn van wat er in het college gebeurt dan de heer Van Mourik. Mevrouw Hafkamp, delen van uw portefeuille worden toch heel nadrukkelijk in het rapport Monsma benoemd en ook in andere nota's worden nog wat foutjes verwerkt. Het kan toch niet zo zijn dat u minder verantwoordelijk bent, omdat puur toevallig de schade financieel minder is. Toen u en wethouder Bilker een puinhoop hadden achtergelaten bij stichting Werkwijzer, wie mocht toen de brokken opruimen? Wethouder de Haan. Toen wethouder Hafkamp er niet in slaagde een reddingsoperatie voor Cambuur van de grond te krijgen, wie moest toen het roer overnemen? Wethouder Den Oudsten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9