Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001
samen gaan met sloop lijkt mij nou juist, hoe merkwaardig dat ook
klinkt, een prima combinatie, want dan is het echt nodig dat je er
goed bij bent en niet om af te breken, maar om die wijk verder
gestalte te geven en door herstructurering probeert op te
waarderen, dat je dan meteen niet alleen de stenen poot, maar ook
de sociale poot, in al zijn facetten belicht.
Tieneropvang, ik schat dan maar even in de categorie tussen 12 en
23 jaar, dat is het zeker nodig en ook daarover zijn al voorstel
len in de maak. Daar is speciale aandacht voor, zeker ook voor
allochtone jongeren in de wijk in die leeftijdscategorie. Dank u
wel
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 32 (bijlage nr. 167).
De Voorzitter: Aan de orde is Wet basisvoorziening kinderopvang.
De heer Roekiman: Het voorliggend voorstel betreft de nieuwe Wet
basisvoorziening kinderopvang. Het ligt in de bedoeling dat de
gesubsidieerde kindplaatsen per 1 januari 2003 komen te vervallen.
De Wet basisvoorziening kinderopvang biedt de mogelijkheid om
vraaggericht te werken en maatwerk te leveren. De nieuwe wet
beschouwt de kinderopvang als een gezamenlijke verantwoordelijk
heid van ouders, werkgevers en overheid. Met de nieuwe Wet
basisvoorziening kinderopvang heeft de gemeente meer een
stimulerende en regisserende rol. Daarnaast is de gemeente
verantwoordelijk voor de opvang van specifieke groepen.
Voorzitter, de PAL/GroenLinks-fractie is zeer content dat het
doelgroepenbeleid weer wordt ingevoerd. In het nabije verleden
hebben wij gewezen op het belang hiervan als het bijvoorbeeld gaat
om het activeringsbeleid, waar bijvoorbeeld allochtonengroepen
procentueel gezien een grote afstand hebben op de arbeidsmarkt.
Door het vaststellen van de doelgroep kan de gemeente de
gelimiteerde middelen inzetten voor personen die het het hardst
nodig hebben. De gemeente wordt hierdoor beter in staat gesteld om
de regietaken goed te voeren.
Voorzitter, wij willen vanavond gebruik maken van de gelegenheid
en pleiten voor een ruimhartiger doelgroepenbeleid. Het is niet
aan de orde, maar wij waren toen niet bij de commissie aanwezig,
vandaar dat wij toch een aantal punten aan de orde willen brengen.
Wij denken aan de groep eenoudergezinnen, ouders die behoren tot
de personenkring van de fase 4, de oud- en nieuwkomers. De laatste
betreft een doelgroep die de nodige aandacht heeft bij de
landelijke politiek. Integratie voor deze doelgroep is uiteraard
een belangrijk element om maatschappelijk te kunnen participeren.
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001
Tevens zijn wij van mening dat de kinderopvang niet alleen
gekoppeld moet worden aan het traject gericht op scholing of
arbeid. Immers een groep die zich niet direct beschikbaar kan
stellen voor arbeid of scholing zijn bijvoorbeeld tienermoeders,
de nieuwkomers, multi problem gezinnen en noem ze maar op. Een
traject dat gericht is op sociale activering of maatschappelijke
participatie moet ook ondersteunt worden met kinderopvang. Voor
nieuwkomers, maar ook voor een behoorlijk aantal mensen uit het
fase 4 bestand, is de koppeling met werk of scholing niet
realistisch. De PAL/GroenLinks-fractie is derhalve van mening dat
personen die een zorgtraject volgen, welke gericht is op
maatschappelijke participatie of sociale activering, een beroep
moeten kunnen doen op gesubsidieerde kinderopvang.
Voorzitter, naast de SKL biedt Catalpa gesubsidieerde kinderop
vangplaatsen. Op zich een hele goede zaak, maar mijn fractie wil
er op wijzen dat aanbieders van kinderopvangplaatsen niet alleen
de commerciële aantrekkelijke doelgroep moeten bereiken. Los van
de kwaliteitsnorm voor de kinderopvang moeten de aanbieders
dezelfde acceptatieplicht hebben. Uiteraard zijn aanbieders van
kinderopvang vrij om op deze markt te kunnen opereren, maar op het
moment dat een beroep wordt gedaan op gemeentelijke middelen, dan
geldt het gemeentebeleid ter zake net zo goed. Hiermee kan worden
voorkomen dat aanbieders zich voornamelijk gaan richten op de
commerciële aantrekkelijke doelgroepen.
Gaarne een reactie van het college, vooral als het gaat om de
uitbreiding van de doelgroepen met de oud en nieuwkomers, alsmede
tiener moeders en de verruiming van de mogelijkheden om een beroep
te kunnen doen op kinderopvang, gekoppeld aan een zorgtraject
danwel gericht op sociale activering of maatschappelijke
participatie
Verder kan mijn fractie in grote lijnen instemmen met het
voorstel
De heer Boorsma We krijgen te maken met een wet, waar we eigenlijk
niet onderuit kunnen. In die zin hebben we niet zo heel erg veel
te willen. Ik denk wel dat er een verzakelijking op kan treden in
de kinderopvang en dus moet het goed geregeld worden. Ik kan dus
ook het verhaal wat de heer Roekiman net heeft gehouden voor het
grootste deel ook goed onderschrijven. Ik ben het namelijk met hem
eens
Ik vind dat gezien het feit dat de wet niet per 1 januari 2003
wordt ingevoerd, maar per 2004, dat het in die zin ook niet zo mag
zijn, dat mocht nu blijken dat indien werknemers die op welke
manier dan ook geen medewerking krijgen van de werkgever om een
plaats te regelen, dat die buiten de boot gaan vallen, dat die de
dupe gaan worden. In het huidige voorstel staat dat er een
overgangsregeling is van een jaar. Ik vind, als je kijkt naar de
opschuiving van de invoeringsdatum van de wet, zou het niet zo
moeten zijn dat deze mensen, mocht het het geval zijn, buiten de
boot vallen. Ik vraag dus ook aan het college hoe hiermee wordt