Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 De heer Van Mourik: Het belastinggebied van de gemeente is al enkele honderden jaren in discussie. Gemeentes hieven al eerder belasting dan dat het rijk dat deed. Het afgelopen jaar heeft de belastingheffing in de gemeente Leeuwarden nogal in de belangstel ling gestaan. Dat de VVD landelijk heeft gezegd van laten we de OZB afschaffen en laten we de gemeente daarvoor 100% compenseren via de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, daar kan de VVD zich wel wat bij voorstellen, omdat gewoon blijkt dat heel veel gemeenten met die belastingheffing, en de voorstellen van vanavond die wijzen dat uit, het moeilijk hebben en het is ook een hele technische en moeilijke materie. Ik heb in de commissie gezegd dat wij het idee hebben dat het college het lek boven tafel heeft en die mening die hebben wij nog steeds. Wij vinden het jammer dat het raadsvoorstel toch op belangrijke punten opnieuw moest worden aangepast. Misschien een detail: het viel ons ook op dat in de uitgebreide tarievenvoor- stellen opnieuw een voorstel wordt gedaan voor de roerende zaakbelasting voor het jaar 2002, terwijl we vervolgens de roerende zaakbelasting helemaal gaan afschaffen. We hebben twee raadsbrieven gekregen over de roerende zaakbelas ting: een oud exemplaar en een nieuw exemplaar. Het raadsbesluit bij het nieuwe exemplaar stelt nog dat er bepaalde tarieven voor de roerende zaakbelasting moeten worden geheven en dat het besluit in werking treedt met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. Mijn vraag is: doorkruist dit mekaar niet. Wij nemen het besluit om de roerende zaakbelasting af te schaffen. Ik vraag me af of dat besluit helemaal correct is, tegelijkertijd middels vaststelling van de tarieventabel zouden we de tarieven voor 2002 voor diezelfde roerende zaakbelasting gaan vaststellen. Dat is toch een beetje merkwaardig. De voorstellen met betrekking tot de OZB zijn gebaseerd op het tijdvakpercentage van 1,54, zoals dat in deze gemeenteraad door middel van een motie is vastgesteld. Die voorstellen zijn daar een logisch uitvloeisel van en die voorstellen houden in dat de sector niet-woningen ten opzichte van het jaar 2001 een zeer forse verhoging voor hun kiezen krijgen. De VVD-fractie heeft het hier uitermate moeilijk mee, maar wij hebben wel in ogenschouw genomen dat de voorstellen een rechtstreeks uitvloeisel zijn van die democratisch genomen beslissing eerder dit jaar. Wij zullen daarom met de OZB voorstellen instemmen, mevrouw de voorzitter, zij het dat we de verhoging voor de sector niet-woningen ongelooflijk hoog vinden. Maar er is over gesproken, er is een beslissing genomen, de VVD-fractie legt zich daarbij neer. Voor wat betreft de 1,5% reservering, waarvoor de heer Jacobse een amendement heeft ingediend, daar hebben wij ook wat vragen bij Vorig jaar is er al een reservering gepleegd van enkele tonnen voor oninbare vorderingen. Volgens mij is de meerderheid van de raad daar toen mee akkoord gegaan. Nu doe je dat in wezen weer voor enkele met name genoemde gevallen, terwijl we tegelijkertijd Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 ook een aantal zaken afboeken, die met diezelfde gevallen te maken hebben. (De heer Jacobse: Mijn perceptie van hetgeen wat gebeurd is, is een andere. Het college heeft toen voorgesteld om die f 800.000,- op te hogen tot f 2,4 miljoen, ergens in die buurt. Dat heeft de raad toen niet geaccordeerd en er zit dus altijd nog die f 0,8 miljoen in, want dat was 3 jaar terug ook het geval. Toen hebben we ook gezegd, we laten die basis dus ongemoeid. Vandaar dat ik nu zeg van we hebben een afspraak dat we de basis ongemoeid laten dus dat moet je dat ook doen.) Mijn punt was dat er al sprake was van een reservering van risico's en dat deze daar weer bovenop komt en dat is in wezen hetzelfde wat de heer Jacobse zegt. Dan het punt van de PvdA-fractiehuizen in aanbouw. Daar is twee jaar geleden bij de Perspectiefnota over gesproken. Toen is er dacht ik een CDA/VVD-motie ingediend, waarbij dat punt als voorgestelde bezuiniging niet werd gehonoreerd. Er werden verschillende argumenten voor genoemd. Argumenten waren onder andere dat het onze ontwikkelingen, die we wensen met betrekking tot woningbouw etc., zou schaden als mensen tegelijkertijd voor twee woningen belasting zouden moeten betalen en sowieso dat de heffing op veel andere plaatsen in Fryslan, want dat is het woningmarktgebied waar Leeuwarden zich mee moet meten, die heffing daar niet van toepassing is. Dat is toen de reden geweest voor de gemeenteraad om die voorgestelde ombuiging, het werd als een ombuiging en niet als een lastenverzwaring gepresenteerd, dat vond ik op zich ook al curieus, niet over te nemen. Als dan nu wordt gezegd: wij gaan alsnog dat voorstel, ook gelet op de aanbevelin gen van Monsma, dan doen wij eigenlijk hetzelfde waar de heer Jacobse zonet op gewezen heeft, dan ga je in wezen de belastingop brengst verhogen. Terwijl we hebben afgesproken dat er een bepaald bedrag zou worden ingebeurd, dus een logische volgende consequen tie zou dan zijn om het tarief te verlagen. Misschien kom je dan in de buurt van het amendement van de heer Jacobse uit Wij wachten de beantwoording van het college voor wat dat punt betreft af, mevrouw de voorzitter. Wij hebben nog één probleem, dat heeft de heer Jacobse ook al genoemd, het is ons gebleken dat bij kort parkeren sprake kan zijn van een stijging van maximaal 400%, als je het op de goeie manier uitrekent. Dat vinden wij toch wel heel erg grijs en wij willen ook graag een goed antwoord van het college daarop horen. Dank u wel De hear Wijmenga: Wy hawwe yn de kommisjegearkomste al wiidweidich oer de punten dy't hjir oanjün stean mei elkoar praat, dus ik woe eins mar koart krieme wat dit punt oanbelanget. Ik wol even koart stilstean by de OZB. Dat is natuerlik in belesting dy't hiel faak bediskussearre wurdtAs ik sjoch nei de skiednis fan de ünreplik saakbelesting, dan moat ik fêststelle dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 23