Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 VVD-fractie. Als het zo is dat in die verordeningen, die we straks aan de orde stellen, 2002 nog zit, dan moeten we dat nog even herstellen, want het kan natuurlijk niet zo zijn op het moment dat we de roerende zaakbelasting afschaffen, dat we dan nog een verordening in stand houden. Ik ben er, mevrouw de voorzitter, dank u wel. (De heer Zwart: Misschien kan de wethouder nog even ingaan op de opmerking van de heer Van Mourik, die zegt dat bij de motie van CDA en de WD-fractie over de aanbouw zijnde woningen dat destijds het argument is geweest dat in het woninggebied waar wij ons bevindende provincie Friesland, het daar en ook in andere gemeenten gewoon was om dergelijke in aanbouw zijnde woningen niet te belasten. Ik lees in het stuk van het college zelf dat het landelijk gezien een uitzondering is. Ik zou graag even wat opheldering hierover willen hebben.) Die opheldering is een-twee-drie niet voor handen, maar wellicht in tweede termijn. Nogmaals de tarieven, zoals wij die voorstellen natuurlijk en ook de 1,5%, stellen we per jaar vast. (De heer Van Mourik: Misschien voor de duidelijkheid, mevrouw de voorzitter, want ik vind die laatste opmerking van de wethouder wel cruciaal. Hij zegt in wezen dat die 1,5nu wordt vastgesteld en die geldt dan voor het jaar 2002. Ik bespeur iets aan hem dat hij zegt van als in de loop van het volgend jaar informatie vrij komt of gerechtelijke uitspraken afkomenwaaruit blijkt dat die reservering niet noodzakelijk is, dan wordt die niet automatisch meegenomen bij de tariefvoorstellen van 2003, dan zal die opnieuw beargumenteerd moeten worden. Het continueren daarvan is dus geen garantiewant er speelt volgens mij natuurlijk nog een aspect een rol. Doordat wij een aantal zaken hebben afgeboekt, hebben wij ook recht op een hogere algemene uitkering van het GemeentefondsIk heb daar in de commissie naar gevraagd, het ging om een bedrag van enkele tonnen. Die zijn volgens mij nog niet verwerkt in de inkomstenkant van onze gemeentebegroting en dat zou natuurlijk ook een dekking kunnen zijn voor dat soort verliezenIk kan me voorstellen dat de wethouder of dat het college zegt, die reservering van 1,5% hebben we nodig voor het jaar 2002, er komt van alles op ons af en wij zitten in dat saneringsprocesdat is aan de gang. Als het college daarbij de toezegging doet niet automatisch continuering voor 2003, ik denk dat het college dan een sterk verhaal heeft.) Ik stel mij voor dat op het moment dat we voor het tweede jaar over 1,5% praten, we een nieuwe afweging maken en dat het nu voorlopig alleen voor 2002 geldt. Mevrouw Waanders (weth.): Voorzitter, het is een flink aantal maanden geleden dat de parkeertarieven en de vervanging van de apparatuur aan de orde is geweest in de commissie. Ik kan me herinneren dat inderdaad de NLP-fractie toen al heeft gezegd tegen dit voorstel te zijn, vanwege die verandering van het tarief voor Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 het kort parkeren. De overige fracties gingen akkoord. Maar dat terzij de Waar het om gaat is dat er bij die voorstellen te kennen is gegeven dat er uit was gegaan van een minder grote differentiatie in tariefzones en een minder grote differentiatie in munteenheden. Dat is toen ook zo aan de commissie voorgelegd, daarmee is men akkoord gegaan. Als het gaat om de tariefstijging is er van uit gegaan, dat is het uitgangspunt en zo is het ook vertaald in de tarieven, dat de stijging van de tarieven gemiddeld genomen niet uitstijgt boven die vastgestelde 10%, zoals we die eens in de jaren toepassen. En dat gemiddelde voldoet daar ook aan. Dat kort parkeren. De heer Jacobse gaat uit van de kleinste munteenheid op dit moment, dat is inderdaad een kwartje, daar staat bijna altijd een parkeertijd tegenover van 7,5 minuut. In het voorstel, zoals het nu voorligt, is de kortste parkeertijd 15 minuten. Daarvoor moet dan een 0,5 euro voor worden betaald, ongeveer f. 1,10, dus het is geen stijging van 400%, het is een verdubbeling voor het tarief voor het kort parkeren. (De heer Jacobse: Wie zegt dat ik daar überhaupt een half uur wil staan of een kwartierIk bedoel het gaat er toch om de eenheid per minuut en die stijgttoch met 400%?) Ja, maar als het komt tot een afschaffing van een aantal tariefzones en daarvoor is gekozen en daar is de commissie ook in meerderheid akkoord gegaan, dan betekent het dus ook dat die tijdzone van 7,5 minuut niet meer aan de orde is. Die is gewoon afgeschaft. De kortste parkeertijd is nu 15 minuten. Als mensen betalen voor vier uur en zij blijven er één uur staan, dan is dat ook een keuze die je kunt maken. Er is toen ook aangegeven in de commissie dat die tariefzone is afgeschaft. De tariefzone die nu met het laagste parkeertarief belast is, is die 15 minuten. Als u dat vergelijkt met het huidige tarief dan is dat inderdaad een verdubbeling, maar niet een verviervoudiging van het tarief. En als uitgangspunt blijft overeind dat de gemiddelde stijging niet uit zou mogen komen boven die 10%, zoals we die per drie jaren toepassen en daar voldoen deze tarieven aan. Mevrouw Hafkamp (weth.): Voorzitter, even kort over de afvalstof fenheffing. In de commissie heb ik toegezegd dat wij volgend jaar, niet zozeer omdat er een evaluatie komt, uitvoerig stil zouden staan bij Fryslan Miljeu, dus dat komt. Die toezegging ligt er nog steeds, dus wat dat betreft is er nog niets veranderd, dank u wel. De Voorzitter: Voordat ik u in tweede termijn het woord geef, wil ik eerst nog even een procedurele opmerking maken over het amendement van de NLP-fractie bij agendapunt 36. Een amendement of een motie is een buitengewoon belangrijk document. Dat moet ook in de stukken opgenomen worden. Dat betekent ook dat, ik zal het dit keer laten doorgaan, het amendement, zoals dat nu vormgegeven is,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 26