Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001
VVD-fractie. Als het zo is dat in die verordeningen, die we straks
aan de orde stellen, 2002 nog zit, dan moeten we dat nog even
herstellen, want het kan natuurlijk niet zo zijn op het moment dat
we de roerende zaakbelasting afschaffen, dat we dan nog een
verordening in stand houden.
Ik ben er, mevrouw de voorzitter, dank u wel.
(De heer Zwart: Misschien kan de wethouder nog even ingaan op de
opmerking van de heer Van Mourik, die zegt dat bij de motie van
CDA en de WD-fractie over de aanbouw zijnde woningen dat destijds
het argument is geweest dat in het woninggebied waar wij ons
bevindende provincie Friesland, het daar en ook in andere
gemeenten gewoon was om dergelijke in aanbouw zijnde woningen niet
te belasten. Ik lees in het stuk van het college zelf dat het
landelijk gezien een uitzondering is. Ik zou graag even wat
opheldering hierover willen hebben.)
Die opheldering is een-twee-drie niet voor handen, maar wellicht
in tweede termijn. Nogmaals de tarieven, zoals wij die voorstellen
natuurlijk en ook de 1,5%, stellen we per jaar vast.
(De heer Van Mourik: Misschien voor de duidelijkheid, mevrouw de
voorzitter, want ik vind die laatste opmerking van de wethouder
wel cruciaal. Hij zegt in wezen dat die 1,5nu wordt vastgesteld
en die geldt dan voor het jaar 2002. Ik bespeur iets aan hem dat
hij zegt van als in de loop van het volgend jaar informatie vrij
komt of gerechtelijke uitspraken afkomenwaaruit blijkt dat die
reservering niet noodzakelijk is, dan wordt die niet automatisch
meegenomen bij de tariefvoorstellen van 2003, dan zal die opnieuw
beargumenteerd moeten worden. Het continueren daarvan is dus geen
garantiewant er speelt volgens mij natuurlijk nog een aspect een
rol. Doordat wij een aantal zaken hebben afgeboekt, hebben wij ook
recht op een hogere algemene uitkering van het GemeentefondsIk
heb daar in de commissie naar gevraagd, het ging om een bedrag van
enkele tonnen. Die zijn volgens mij nog niet verwerkt in de
inkomstenkant van onze gemeentebegroting en dat zou natuurlijk ook
een dekking kunnen zijn voor dat soort verliezenIk kan me
voorstellen dat de wethouder of dat het college zegt, die
reservering van 1,5% hebben we nodig voor het jaar 2002, er komt
van alles op ons af en wij zitten in dat saneringsprocesdat is
aan de gang. Als het college daarbij de toezegging doet niet
automatisch continuering voor 2003, ik denk dat het college dan
een sterk verhaal heeft.)
Ik stel mij voor dat op het moment dat we voor het tweede jaar
over 1,5% praten, we een nieuwe afweging maken en dat het nu
voorlopig alleen voor 2002 geldt.
Mevrouw Waanders (weth.): Voorzitter, het is een flink aantal
maanden geleden dat de parkeertarieven en de vervanging van de
apparatuur aan de orde is geweest in de commissie. Ik kan me
herinneren dat inderdaad de NLP-fractie toen al heeft gezegd tegen
dit voorstel te zijn, vanwege die verandering van het tarief voor
Blad 51
Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001
het kort parkeren. De overige fracties gingen akkoord. Maar dat
terzij de
Waar het om gaat is dat er bij die voorstellen te kennen is
gegeven dat er uit was gegaan van een minder grote differentiatie
in tariefzones en een minder grote differentiatie in munteenheden.
Dat is toen ook zo aan de commissie voorgelegd, daarmee is men
akkoord gegaan.
Als het gaat om de tariefstijging is er van uit gegaan, dat is het
uitgangspunt en zo is het ook vertaald in de tarieven, dat de
stijging van de tarieven gemiddeld genomen niet uitstijgt boven
die vastgestelde 10%, zoals we die eens in de jaren toepassen. En
dat gemiddelde voldoet daar ook aan.
Dat kort parkeren. De heer Jacobse gaat uit van de kleinste
munteenheid op dit moment, dat is inderdaad een kwartje, daar
staat bijna altijd een parkeertijd tegenover van 7,5 minuut. In
het voorstel, zoals het nu voorligt, is de kortste parkeertijd 15
minuten. Daarvoor moet dan een 0,5 euro voor worden betaald,
ongeveer f. 1,10, dus het is geen stijging van 400%, het is een
verdubbeling voor het tarief voor het kort parkeren.
(De heer Jacobse: Wie zegt dat ik daar überhaupt een half uur wil
staan of een kwartierIk bedoel het gaat er toch om de eenheid
per minuut en die stijgttoch met 400%?)
Ja, maar als het komt tot een afschaffing van een aantal
tariefzones en daarvoor is gekozen en daar is de commissie ook in
meerderheid akkoord gegaan, dan betekent het dus ook dat die
tijdzone van 7,5 minuut niet meer aan de orde is. Die is gewoon
afgeschaft. De kortste parkeertijd is nu 15 minuten. Als mensen
betalen voor vier uur en zij blijven er één uur staan, dan is dat
ook een keuze die je kunt maken.
Er is toen ook aangegeven in de commissie dat die tariefzone is
afgeschaft. De tariefzone die nu met het laagste parkeertarief
belast is, is die 15 minuten. Als u dat vergelijkt met het huidige
tarief dan is dat inderdaad een verdubbeling, maar niet een
verviervoudiging van het tarief. En als uitgangspunt blijft
overeind dat de gemiddelde stijging niet uit zou mogen komen boven
die 10%, zoals we die per drie jaren toepassen en daar voldoen
deze tarieven aan.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Voorzitter, even kort over de afvalstof
fenheffing. In de commissie heb ik toegezegd dat wij volgend jaar,
niet zozeer omdat er een evaluatie komt, uitvoerig stil zouden
staan bij Fryslan Miljeu, dus dat komt. Die toezegging ligt er nog
steeds, dus wat dat betreft is er nog niets veranderd, dank u wel.
De Voorzitter: Voordat ik u in tweede termijn het woord geef, wil
ik eerst nog even een procedurele opmerking maken over het
amendement van de NLP-fractie bij agendapunt 36. Een amendement of
een motie is een buitengewoon belangrijk document. Dat moet ook in
de stukken opgenomen worden. Dat betekent ook dat, ik zal het dit
keer laten doorgaan, het amendement, zoals dat nu vormgegeven is,