Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 11 februari 2002 Een ander aspect was dat de vergelijking, die de heer Lubach maakt, ten aanzien van een terreintje aan de rand van de stad, dat op termijn automatisch volgebouwd zou worden, dat dat zich volgens ons niet laat vergelijken met de situatie aan de Goutumerdyk. Het gaat eerder op voor de rest van Goutum-Noord dan juist voor dit gebiedje aan de Goutumerdyk. Gelet op die aspecten kan de VVD-fractie zich niet vinden in de voorstellen van het college. Wij hebben overwogen om met een motie te komen, maar ik kan me voorstellen dat als het op stemmen aan komt en een meerderheid van de raad zegt, we nemen het voorstel van het college niet over, het college dan zegt: wij houden de oorspronkelijke redenering, de oorspronkelijke eerste advisering, van het SAOZ aan. Want in wezen vraagt u goedkeuring van ons als raad voor het honoreren van de second opinion van professor Lubach. Op het moment dat de meerderheid van de raad die mening niet deelt, dan vindt de VVD-fractie zou je terug moeten vallen op het eerste advies van de SAOZ, wat inhoudt dat 8 van de 9 appelan ten alsnog een schadevergoeding, inclusief de wettelijk verschul digde rente, krijgen. De heer Jacobse: Voorzitter, ik kan kort zijn. Datgene wat ik zou zeggen, zou voor een groot gedeelte overeenkomen met datgene wat de heer Feenstra namens de CDA-fractie heeft gezegd. Ook wij zijn van mening dat, gelet op de termijnen, gelet op de voorgeschiede nis en gelet op de geldende juridische prudentie, u geen recht doet aan belanghebbenden. De heer Stoker: Bij de commissiebehandeling van dit onderwerp ver telde een inspreker dat zijn verzoek tot het uitkeren van plan- schade reeds jaren geleden is ingediend. Wij hoeven het dan ook niet verwonderlijk te vinden dat er burgers zijn die roepen dat het toch wel tijd is voor verbetering en verandering van de ge meentelijk organisatie en haar dienstverlening. Nu stelt het col lege voor om in deze af te wijken van het SAOZ advies en te hande len overeenkomstig het tweede advies van professor Lubach. Wij vinden dat niet verstandig. Het zou een zekere mate van rechtson gelijkheid betekenen ten opzichte van deze aanvragers in vergelij king met eerdere gevallen in hetzelfde gebied. Als overheid moet je geloofwaardig zijn en ook recht doen. Men wekt nu sterk de in druk in alle gevallen te kiezen voor een voor de gemeente zelf meest voordelige oplossing. En dat op zich kan en mag niet het uitgangspunt zijn. Wij stellen dan ook voor het SAOZ advies te volgen en zijn dan ook tegen het voorliggend voorstel. De heer Boorsma: Voorzitter, in de commissie heb ik namens de SP- fractie wat opmerkingen gemaakt over de ons inziens soms toch een beetje inconsequente gang van zaken met betrekking tot dit onder werp. De ene groep bewoners heeft in het verleden wel compensatie gekregen, een andere groep niet. Er werden ons inziens argumenten aangehaald die toch wat gezocht waren. Zo zou de buurt opknappen met de bouw van dure huizen. Ik denk dat als je je uitzicht kwijt Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 11 februari 2002 bent dat het op zich niet zoveel uitmaakt wat er komt. Dus voor ons ging die vlieger ook niet zozeer op. Aan de andere kant vindt mijn fractie ook dat er argumenten zijn die toch wel billijk zijn. Het feit dat niemand inderdaad eeuwige aanspraak kan maken op een open zicht en het feit dat het natuur lijk niet ondenkbeeldig is dat er in het betreffende gebied ge bouwd zou worden. Maar dat geldt dan ook weer voor anderen. Er wordt nu gesteld, we moeten toch ook meer kijken naar zogenaamde normale maatschappelijke ontwikkelingen. Ik vind dat het college daar wat om de hete brij heeft heen gedraaid. Ik vind dit op zich een argument wat je mee zou kunnen nemen, maar in de raadsbrief hangt het er een beetje bij. Als het college meteen helder had gezegd, dit is nu een nieuw argument en dit is onze lijn vanaf nu, dan hadden we het ons voor kunnen stellen. Te meer ook gezien het feit dat wat ons betreft daar prima over te spreken valt. Toch zit je met het probleem dat de factor voor rechtsongelijkheid kan op treden en dat is wat mijn fractie wel een beetje steekt. Wij zou den ons ook voor kunnen stellen dat je deze nieuwe lijn, die in de memo ook weer naar voren komt, in het vervolg meer als argument naar voren gaat halen, maar dat je de gevallen die nu voorliggen toch overeenkomstig het SAOZ advies gaat honoreren, ook gezien het feit dat het al een hele tijd speelt. Ik wacht een antwoord even tjes af. Mevrouw Inberg: Mijn fractie heeft vreselijk gedubd over dit punt, in uitgebreide discussies, 50% voor en 50% tegen. Het punt is dat wij indertijd heel ontevreden waren over de SAOZ adviezen en wat dat betreft ook de manier waarop niet eens de Vinex-wetgeving toen werd toegepast in de adviezen. Wat dat betreft vinden we de argu mentatie, die Lubach nu neerlegt op deze gevallen, ook heel plau sibel. Alleen het ene punt blijft inderdaad staan, de andere par tijen hebben dat ook al gezegd, er is in deze situatie in een zelfde plangebied toch sprake van een zekere onrechtvaardigheid, wanneer het in het ene geval wel toegekend zou zijn en in het an dere geval niet, terwijl dan toch een vergelijkbare situatie op treedt. We wijten het aan een overgangssituatie en wij vinden dat we op die grond dus tegen het collegevoorstel moeten stemmen. De heer Kruithof: Net als bij de D66-fractie hebben wij ook gedubd hierover en is er sprake van een nog niet helemaal opgeloste ver deeldheid. Wij zijn voorstander van het nieuwe beleid en we hebben net als de andere partijen ernstige moeite met de rechtsongelijk heid en de manier waarop dit gegaan is. Daarom zullen wij toch in overgrote meerderheid tegen dit voorstel stemmen. De heer Roekiman Voorzitter, het is bekend dat we niet altijd te vreden zijn geweest over de SAOZ adviezen, vandaar dat we dus overgestapt zijn naar een ander adviesbureau ter zake. Alleen in het nabije verleden zijn wel SAOZ adviezen in die omgeving ge bruikt. Wij vinden het allemaal een beetje lastig en een kwestie van rechtsongelijkheid op een gegeven moment. Wij vinden dan toch in dit geval, bij wijze van uitzondering, bij wijze van een over-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 15