Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 11 februari 2002 sen voor een beetje zakgeld werk moeten aanvaarden en omdat het werk boven het inkomen gesteld wordt, vragen wij ons af hoe je daarnaast nou die armoede wilt bestrijden. In de praktijk gebeurt het steeds vaker dat mensen verder weg zakken in armoe en hierdoor psychisch en lichamelijk ziek worden. Onderzoeken hiernaar hebben dit uitgewezen. Ook woont deze categorie vaak in achterstandswij ken, waar op dit moment woningen worden gesloopt. En zo stapelen hun problemen door externe oorzaken zich steeds verder op. Alleen staande moeders moeten aan het werk, zonder dat de kinderopvang goed is geregeld. De werkdruk is vaak hoog en het gezin klopt aan bij maatschappelijke hulpverlening, dit gebeurt steeds vaker. Zo ken ik een moeder met drie kinderen, tussen de 6 en de 15 jaar, die drie banen van 12 uur heeft voor 100 gulden per maand meer dan dat ze had in de bijstand. Ze heeft nu bij de maatschappelijke hulpverlening aangeklopt, want het oudste kind wilde niet meer oppassen en moeder was moe na een dag werken en het gezin ligt nu uit elkaar. Fase 4, hier zijn we aangeland bij een zeer kwetsbare groep, die voor bestaat uit lichamelijk en psychisch zieke mensen met een zeer lange afstand tot de arbeidsmarkt. Velen zijn chronisch ziek of hebben een handicap die met het verstrijken van jaren vererge ren, ook zitten er in deze fase alleenstaande vrouwen met kinderen die extra zorg nodig hebben. Er is in veel gevallen sprake van kinderen die lijden aan ADHD, gedrag of karakter stoornis. Hier over heb ik toch nog een aantal vragen aan de wethouder. 1: Er moet ieder halfjaar een rapportage richting het ministerie uitgebracht worden. Wij vragen of u hierin mee wil nemen dat de categorie, die chronisch ziek of gehandicapt is, waarvan het duidelijk is dat hun gezondheid zal afnemen, met rust wordt gelaten en hun inkomenspositie versterkt wordt, zoals dat ook in de bedoeling ligt met mensen in de WAO, die voor 100% arbeidsongeschikt zijn verklaard. 2: Watvoor functie-eisen worden er gesteld aan een casemanager, welke opleidingen heeft hij of zij gevolgd? De casemanager heeft de regie over het gehele proces, dat cliënten doorlopen, zoals werk, inkomen en zorg. Het hele leven van de cliënt komt bij de casemanager te liggen. Bestaat er een mogelijk voor cliënten, die wanneer zij klachten hebben over hun traject of over hun casemanager, deze neer te leggen bij een onafhanke lijk meldpunt? 3. Watvoor inspanningen verricht de gemeente als regiehouder zijnde, om de privacygegevens van de cliënten te waarborgen en is dit überhaupt mogelijk? Het rapport van het Verwij-Jonker instituut geeft onder het kopje 'aanbevelingen' het volgende advies: 'een visie te ontwikkelen voor mensen die echt thuis komen te zitten, die met de beschikbare instrumenten niet aan de slag komen'Heeft u inmiddels een visie voor deze groep? Wij moeten nu oordelen over het beleidsplan lokale agenda voor de toekomst. Waar je deze praktijkvoorbeelden niet in tegen komt. Het beleidsplan wordt mooier voorgesteld dan het is en wij hebben er geen vertrouwen in dat dit goed uit zal pakken voor met name de Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 11 februari 2002 mensen in de bijstand. Dit ondanks de paragraaf 3.2 cliënten par ticipatie dat voornamelijk een informatief karakter heeft, maar geen machtsmiddel is. Wij blijven hameren voor een onafhankelijk klachtenmeldpunt Ik wacht de antwoorden af. De Voorzitter schorst om 21.15 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.30 uur de vergadering. De heer Krol (weth.): Het gaat hier om een cliëntgerichte dienst verlening en nu is het maar de vraag wat noem je een klant/een cliënt. Mevrouw Dolstra zegt zo mag je deze mensen niet noemen. Als u weet dat vele mensen heel erg blij zijn dat er op deze ma nier door de gemeente Leeuwarden nu al wordt gewerkt, dan zou je kunnen zeggen dat we toch te maken hebben met een cliëntrelatie, die een bepaald product afneemt en in zoverre is zo'n woord na tuurlijk best op zijn plaats. Aan de andere kant moet u daar ook weer niet te veel waarde aan hechten, het gaat om het resultaat. Werk boven inkomen en het heeft niks te maken met armoedebestrij ding. Dat kun je natuurlijk van twee kanten bekijken. Op het mo ment dat iemand een reïntegratietraject krijgt, wat uiteindelijk leidt naar werk en werk zorgt over het algemeen voor inkomen - dat is over het algemeen aan elkaar gekoppeld in dit land - dan is het toch best zo te omschrijven dat we aan armoedebestrijding doen, dat kan niemand mij ontstrijden, denk ik. Alleenstaande moeders, hoe zit het daarmee? En moeten die rück sichtslos aan het werk? U weet dat daarvoor een wet is aangenomen, wetgeving geldt, in de Kamer is daar ook uitgebreid over gespro ken. Diverse partijen hebben zich daarover uitgelaten, maar uit eindelijk is het zo dat mensen met kinderen boven de 5 jaar, ver plicht worden om deel te nemen aan deze trajecten, wat uiteinde lijk zal leiden tot werk, hopen we in ieder geval. Maar moeders met kinderen tussen 5 en 12 jaar hebben natuurlijk ook te maken met zorgplicht en daar zal zoveel mogelijk rekening mee gehouden worden Fase 4: een kwetsbare groep, hoe zit het met mensen die ziek zijn, gehandicapt zijn. Mevrouw Dolstra zegt dat het uitgangspunt moet zijn dat ze met rust gelaten worden. Dat is waar, als zij het ver haal goed heeft gelezen of navraag heeft gedaan, dan is het zo dat deze mensen op zich een rustplan krijgen, in overleg met henzelf, van tenminste één jaar en dat pas na een jaar bekeken wordt hoe er verder mee moet worden omgegaan. Dus het is niet zo dat iedereen rücksichtslos maar aan het werk wordt gezet, maar dat er behoor lijk rekening wordt gehouden met mensen die ziek zijn, gehandicapt zijn of iets dergelijks. Dus rücksichtslos daar is geen sprake van De functie-eisen van een casemanager, dat is in ieder geval MBO+ of HBO niveau. Dat betekent dat mensen voldoende geëquipeerd zijn om met cliënten, zoals ze hier genoemd worden, om te kunnen gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 17