Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 Het bereik van Huis-aan-huisdat is een beetje de bekende weg. Wij hebben daar heel vaak over geklaagd en vrij naar Tom Poes: wethouder verzin een list en doe het vlug en doe wat, verzin wat. Nog even een kleinigheid, in verband met het duale stelsel willen mevrouw Inberg en ik graag in aanmerking komen van zo uitdrukover- all. Zou dat kunnen, burgemeester? De Voorzitter: In het kader van duale stelsel of van emancipatie. (Mevrouw Van Ulzen: Duale stelsel, wij zijn al geëmancipeerd. De Voorzitter: Ik zal kijken wat ik kan doen, u kunt zich aanmelden als vrijwilligster bij de brandweer. Dan hebt u hem zondermeer. Zal ik u maar opgeven. Goed, dat was mevrouw Van UI zen De heer Plaisier: Laat ik voorop stellen dat de Partij van de Arbeid-fractie het soms best wel een beetje moeilijk heeft met de al maar toenemende verkeerstroken, dat steeds meer groen wordt opgeofferd aan nieuw asfalt, dat het jammer is dat bermen vol bloeiende narcissen en krokussen verdwijnen voor linksaffers en rechtsaffers en voor busbanen, zodat de stad zijn gasten kan ontvangen. Er is gekozen om die gasten te kunnen blijven ontvangen. Er ligt een besluit om de knelpunten in de bereikbaar heid op te lossen. Een besluit waarJ deze linksaffer deel van uitmaakt. Er is hier sprake van een knelpunt, dat met relatief beperkte middelen kan worden opgelost. Een besluit ook dat al in 1999 genomen is en in die zin dus geen relatie heeft met het GVVP. Wij zien dit dan ook niet als een voorschot op dat GVVP. Misschien dat het allemaal wel heel anders moet en misschien dat we nog veel meer moeten opofferen aan de bereikbaarheid of misschien juist niet en moeten we constateren dat de grenzen wel bereikt zijn. Maar dat wordt besproken in het GVVP, dat is nu niet aan de orde. Hier ligt een knelpunt dat opgelost moet worden en de oplossing daarvoor lijkt ons een goeie. Door een andere afstelling van de verkeerslichtinstallatie is de veiligheid van voetgangers en fietsers gewaarborgd. Het lijkt ons niet dat door deze nieuwe linksaffer er sprake zal zijn van een toename van het gemotori seerde verkeer. Anders dan de toename, die er toch al zou zijn. Wij kunnen dan ook instemmen met het plan, zoals het voorligt en zoals in de commissie ook gezegd is. Wij zijn het van harte eens met de opmerkingen van mevrouw Van Ulzen over huis-aan-huis en de berichtgeving. Meneer De Vries: Het is al een paar keer gezegd, maar bij de behandeling van dit punt in de commissie Stadsontwikkeling heb ik als voorzitter gezegd dat dit niet een stiekeme manier is om een stukje rondweg verdubbeld te krijgen. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik persoonlijk ook niet een voorstander ben van de verdubbe ling van de rondweg, maar daar hebben de mensen van de Julianalaan niks meer aan, want na vandaag heb ik niets meer te vertellen in deze raad, dus die moeten dat maar met de nieuwe CDA-fractie croberen Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 Waar we het hier over hebben is eigenlijk dus niet meer, althans voor de Julianalaan, als het verlengen van een strip, een ritsstrip, als ik zo mag noemen. Ik weet niet of dat een goed woord is, maar u weet wat ik bedoel. Wij hebben daar goed overleg over gevoerd en wij vinden voor de bereikbaarheid van Leeuwarden dat deze dubbele linksafstrook vanaf de Van Harinxmabrug er wel moet komen en dat ook de busbaan verlengd moet worden. Op dit moment zien wij geen reden om een ander standpunt in te nemen dan in de commissie Stadsontwikkeling, waar ik dit punt overigens zelf heb behandeld. Maar wij hebben een mail gekregen en als de wethouder zegt dat dit haar aanleiding geeft om het eventjes uit te stellen, dan heeft de CDA-fractie daar geen probleem mee. De heer Boorsma: Wij hebben in de commissie een aantal opmerking gemaakt over de linksaffer. De verlenging van de busstrook is wat ons betreft akkoord, daar hoeft verder ook niet zoveel aan toegevoegd te worden. We hebben een aantal kritische vragen gesteld over de linksaffer van de OverijsselsewegWe hebben toen een voorbehoud gemaakt en dat betrof vooral de gevolgen voor de fietsers en de voetgangers. Het comfort van deze groep deelnemers aan het verkeer gaat volgens de wethouder inderdaad wat afnemen. We hebben ook opmerkingen gemaakt over de mogelijke geluidsoverlast, het onderzoek daarvan dat nog niet geheel bekend was. Waar wij het vooral ook over hebben gehad is wat de gevolgen zouden zijn voor de verdere doorstroom. Immers daar waar je op een bepaalde plaats de doorstroom versoepelt door een bepaalde maatregel, is het niet ondenkbeeldig dat het even verderop weer kan stagneren, met mogelijke overlastgevende gevolgen van dien. Wij hebben in een laat stadium nog een reactie gekregen van de bewoners. Ik was in ieder geval blij dat die reactie er kwam. Deze reactie sluit ook aardig aan bij de opmerkingen, die wij hebben gemaakt in de commissievergadering. Er wordt gesteld dat er geen relatie is met het GVVP, mijn fractie ziet de relatie toch wel. Het gaat namelijk om de doorstroming voor de gehele stad, vooral als het gaat om de rondweg. Wat mijn fractie betreft is er geen enkel bezwaar om dat bij de behandeling van het GVVP mee te nemen. Wij hebben geen principiële bezwaren tegen dit voorstel, mits het betekent dat het voor de fietsers en de voetgangers geen extra overlast met zich meebrengt. Toch zijn wij van mening dat, wat mijn fractie betreft, wij dit voorstel nu nog niet gaan accorde ren, in ieder geval als het gaat om een linksaffer, en dat we dit intergraal meenemen met het GVVP, zodat de alternatieven, die door de bewoners worden aangedragen, ook kunnen worden bekeken en op waarde kunnen worden ingeschat. Mevrouw Inberg: De DD6ó-fractie neeft een voorbehoud gemaakt in de commissie. Wij vonden dat met name voor het langzaam verkeer, de voetgangers, er een extra probleem kwam. Wij wilden nog eens kijken hoe nu precies in de praktijk het voorstel uitwerkt op de lange duur. Ook na overleg in onze fractie komen wij toch tot de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 11