Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
Het bereik van Huis-aan-huisdat is een beetje de bekende weg.
Wij hebben daar heel vaak over geklaagd en vrij naar Tom Poes:
wethouder verzin een list en doe het vlug en doe wat, verzin wat.
Nog even een kleinigheid, in verband met het duale stelsel willen
mevrouw Inberg en ik graag in aanmerking komen van zo uitdrukover-
all. Zou dat kunnen, burgemeester?
De Voorzitter: In het kader van duale stelsel of van emancipatie.
(Mevrouw Van Ulzen: Duale stelsel, wij zijn al geëmancipeerd.
De Voorzitter: Ik zal kijken wat ik kan doen, u kunt zich
aanmelden als vrijwilligster bij de brandweer. Dan hebt u hem
zondermeer. Zal ik u maar opgeven. Goed, dat was mevrouw Van
UI zen
De heer Plaisier: Laat ik voorop stellen dat de Partij van de
Arbeid-fractie het soms best wel een beetje moeilijk heeft met de
al maar toenemende verkeerstroken, dat steeds meer groen wordt
opgeofferd aan nieuw asfalt, dat het jammer is dat bermen vol
bloeiende narcissen en krokussen verdwijnen voor linksaffers en
rechtsaffers en voor busbanen, zodat de stad zijn gasten kan
ontvangen. Er is gekozen om die gasten te kunnen blijven
ontvangen. Er ligt een besluit om de knelpunten in de bereikbaar
heid op te lossen. Een besluit waarJ deze linksaffer deel van
uitmaakt. Er is hier sprake van een knelpunt, dat met relatief
beperkte middelen kan worden opgelost. Een besluit ook dat al in
1999 genomen is en in die zin dus geen relatie heeft met het GVVP.
Wij zien dit dan ook niet als een voorschot op dat GVVP.
Misschien dat het allemaal wel heel anders moet en misschien dat
we nog veel meer moeten opofferen aan de bereikbaarheid of
misschien juist niet en moeten we constateren dat de grenzen wel
bereikt zijn. Maar dat wordt besproken in het GVVP, dat is nu niet
aan de orde. Hier ligt een knelpunt dat opgelost moet worden en de
oplossing daarvoor lijkt ons een goeie. Door een andere afstelling
van de verkeerslichtinstallatie is de veiligheid van voetgangers
en fietsers gewaarborgd. Het lijkt ons niet dat door deze nieuwe
linksaffer er sprake zal zijn van een toename van het gemotori
seerde verkeer. Anders dan de toename, die er toch al zou zijn.
Wij kunnen dan ook instemmen met het plan, zoals het voorligt en
zoals in de commissie ook gezegd is.
Wij zijn het van harte eens met de opmerkingen van mevrouw Van
Ulzen over huis-aan-huis en de berichtgeving.
Meneer De Vries: Het is al een paar keer gezegd, maar bij de
behandeling van dit punt in de commissie Stadsontwikkeling heb ik
als voorzitter gezegd dat dit niet een stiekeme manier is om een
stukje rondweg verdubbeld te krijgen. Ik moet daar wel bij zeggen
dat ik persoonlijk ook niet een voorstander ben van de verdubbe
ling van de rondweg, maar daar hebben de mensen van de Julianalaan
niks meer aan, want na vandaag heb ik niets meer te vertellen in
deze raad, dus die moeten dat maar met de nieuwe CDA-fractie
croberen
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
Waar we het hier over hebben is eigenlijk dus niet meer, althans
voor de Julianalaan, als het verlengen van een strip, een
ritsstrip, als ik zo mag noemen. Ik weet niet of dat een goed
woord is, maar u weet wat ik bedoel. Wij hebben daar goed overleg
over gevoerd en wij vinden voor de bereikbaarheid van Leeuwarden
dat deze dubbele linksafstrook vanaf de Van Harinxmabrug er wel
moet komen en dat ook de busbaan verlengd moet worden. Op dit
moment zien wij geen reden om een ander standpunt in te nemen dan
in de commissie Stadsontwikkeling, waar ik dit punt overigens zelf
heb behandeld. Maar wij hebben een mail gekregen en als de
wethouder zegt dat dit haar aanleiding geeft om het eventjes uit
te stellen, dan heeft de CDA-fractie daar geen probleem mee.
De heer Boorsma: Wij hebben in de commissie een aantal opmerking
gemaakt over de linksaffer. De verlenging van de busstrook is wat
ons betreft akkoord, daar hoeft verder ook niet zoveel aan
toegevoegd te worden.
We hebben een aantal kritische vragen gesteld over de linksaffer
van de OverijsselsewegWe hebben toen een voorbehoud gemaakt en
dat betrof vooral de gevolgen voor de fietsers en de voetgangers.
Het comfort van deze groep deelnemers aan het verkeer gaat volgens
de wethouder inderdaad wat afnemen. We hebben ook opmerkingen
gemaakt over de mogelijke geluidsoverlast, het onderzoek daarvan
dat nog niet geheel bekend was. Waar wij het vooral ook over
hebben gehad is wat de gevolgen zouden zijn voor de verdere
doorstroom. Immers daar waar je op een bepaalde plaats de
doorstroom versoepelt door een bepaalde maatregel, is het niet
ondenkbeeldig dat het even verderop weer kan stagneren, met
mogelijke overlastgevende gevolgen van dien.
Wij hebben in een laat stadium nog een reactie gekregen van de
bewoners. Ik was in ieder geval blij dat die reactie er kwam. Deze
reactie sluit ook aardig aan bij de opmerkingen, die wij hebben
gemaakt in de commissievergadering.
Er wordt gesteld dat er geen relatie is met het GVVP, mijn fractie
ziet de relatie toch wel. Het gaat namelijk om de doorstroming
voor de gehele stad, vooral als het gaat om de rondweg. Wat mijn
fractie betreft is er geen enkel bezwaar om dat bij de behandeling
van het GVVP mee te nemen.
Wij hebben geen principiële bezwaren tegen dit voorstel, mits het
betekent dat het voor de fietsers en de voetgangers geen extra
overlast met zich meebrengt. Toch zijn wij van mening dat, wat
mijn fractie betreft, wij dit voorstel nu nog niet gaan accorde
ren, in ieder geval als het gaat om een linksaffer, en dat we dit
intergraal meenemen met het GVVP, zodat de alternatieven, die door
de bewoners worden aangedragen, ook kunnen worden bekeken en op
waarde kunnen worden ingeschat.
Mevrouw Inberg: De DD6ó-fractie neeft een voorbehoud gemaakt in de
commissie. Wij vonden dat met name voor het langzaam verkeer, de
voetgangers, er een extra probleem kwam. Wij wilden nog eens
kijken hoe nu precies in de praktijk het voorstel uitwerkt op de
lange duur. Ook na overleg in onze fractie komen wij toch tot de