Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 noodzakelijk om de toename, een autonome toename, van het autoverkeer te kunnen opvangen. Als de heer Roekiman zegt, maar die verdubbeling vindt voor een klein stukje ook plaats op de Julianalaan en dat betekent dus een verbreding van het asfalt en daar hebben een aantal mensen last van, dan ontken ik dat niet, dat is zo. Maar tegelijkertijd moet u zich ook realiseren dat wanneer we alleen op de Oostergoweg de verdubbeling laten plaatsvinden en daar de strook gaan verlengen en niet op de Julianalaan, vervolgens dus al net autoverkeer vast gaat zitten op dat kruispunt. Dat biedt dus geen oplossing die wij voorstaan. Dan zou je er niet aan moeten beginnen. Dus het één kan niet zonder het ander. Mevrouw Van Ulzen verwijst nog naar de subsidie. Ik weet niet precies waar zij aan refereert, maar het is wel zo dat wij voor de bekostiging van deze maatregelen voor een belangrijk deel zijn aangewezen op subsidie. Voor een deel komt het uit het stadsconve- nant, voor een deel uit het Fonds Stadsregio Leeuwarden. Die is wei gekoppeld aan dit jaar. Dus de kans is groot dat wanneer we zeggen, we willen wachten op de bespreking van het GVVP, dat is halverwege dit jaar, juni of voor of vlak na de zomervakantie, dar. is uitvoering van de maatregel dit jaar uitgesloten en daarmee komt dus ook de subsidie voor de uitvoering van de maatregel in gevaar. Ik weet niet, dat heb ik in die korte tijd niet uit kunnen zoeken, of die subsidie op enig moment weer in een ander tijdvak ingezet kan worden. Maar voor dit jaar zijn we het dan in ieder geval kwijt en kan de maatregel niet meer worden uitgevoerd. Gelet op de noodzaak daarvan zou ik u dat graag willen ontraden. Stoplichten, daar heeft mevrouw van Ulzen ook nog naar verwezen. Kijken of dat nodig is, en als dat nodig is, dan ook zo snel mogelijk plaatsen. Ik verwijs naar de toezegging, die ik zojuist heb gedaan, dat wij in overleg gaan met de bewoners aan de Julianalaan om te kijken hoe die oversteekbaarheid zo veilig mogelijk gemaakt kan worden. Huis-aan-huis is inderdaad een bekend punt, daar gaat het niet alleen om deze kwestie, de communicatie over de verdubbeling van de linksaffer, het speelt op meerder terreinen. Ik wil u namens het college toezeggen dat we daarmee aan de slag zullen gaan om inderdaad te kijken hoe dat probleem opgelost kan worden. De meest simpele is de mensen, die verantwoordelijk zijn voor de bezorging van de huis-aan-huiste houden aan de afspraak, want we betalen daar als gemeente voor. Als er problemen zijn met die bezorging moet je kijken waar ze zitten en hoe ze dan opgelost gaan worden. De vraag van de uitdrukoverall had u aan de burgemeester gesteld. De heer Plaisier gaat uiteindelijk ook akkoord, zij het met wat pijn in het hart. De CDA-fractie, de heer De Vries, verwijst ook nog een keer naar de commissievergadering. Hij verwijst ook naar de brief van het actiecomité, ben ik op in gegaan. Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 De SP-fractie heeft inderdaad een voorbehoud gemaakt in de commissie, wat onder andere te maken had met die geluidsnorm. Daar wordt overigens in de raadsbrief ook over gesproken, de laatste metingen gaan er vanuit dat dat in de toekomst gepaard gaat met de verhoging van de geluidsnormen van 1 decibel en dan valt het binnen de Wet van de geluidsnorm. Over de doorstroming. De heer Boorsma vraagt, als we dit hier gaan aanpakken krijgen we dan niet elders opstoppingen. Dat hebben wij in het kader van het GVVP, maar ook los daarvan, wei vaker gezegd, als je de doorstroming en de bereikbaarheid van Leeuwarden zou willen verbeteren dan moet je in ieder geval meestal ook beginnen met het aanpakken van de kruispunten. Dus ook als het gaat om aanpassingen op de rondweg, op de invalswegen of waar dan ook, zul je altijd moeten kijken in hoeverre er knelpunten zitten bij de kruispunten. Dit is in ieder geval een heel groot knelpunt, dat we zo snel mogelijk willen oplossen. Waarom niet een behandeling bij het GVVP? Daar ben ik op ingegaan. Daarmee heb ik ook de opmerkingen van de D66-fractie beantwoord en volgens mij ook van de NLP-fractie en ChristenUnie-fractie. Mevrouw Inberg: Er wordt door verschillende partijen gegrepen naar het argument dat er in 1999 al een knelpuntenanalyse was en dat op grond daarvan we nu dit voorstel zouden moeten accepteren. Het was inderdaad een analyse van knelpunten en de nadere analyse van wat de oplossingen ons te bieden hadden. Daaraan moeten wij natuurlijk ons ja of nee toetsen. Wij constateren dan toch dat de analyse leert dat op de Julianalaan de afwenteling komt van de overlast en dat het knelpunt iets verderop komt te liggen. Wij zouden wat dat betreft toch graag ook stemming willen hebben over uitstel van behandeling van dit knelpunt, toch in relatie met het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan. Want je ontkomt er niet aan, dit knelpunt komt nu iets verder te liggen, wil je het echt oplossen, dan zou je of moeten zeggen we laten het zo en we nemen genoegen met dat het verkeer daar iets langzamer doorstroomt of je gaat naar de verdubbeling van die rondweg toe. Dat is natuurlijk een hele principiële discussie en die zal bij de behandeling van het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan moeten plaatsvinden. De Voorzitter: U komt er nu mee aan, maar ik denk dat net verstandiger zou zijn geweest dat u of van tevoren, voordat we dit punt gingen behandelen had gevraagd om uitstel. Dan had ik dat in stemming kunnen brengen. We hebben nu met elkaar al daarover gediscussieerd, dus wat ik mij kan voorstellen is dat straks bij de stemming u zegt dat u zich van stemming onthoudt. Dat bekent ook dat misschien anderen zich daarbij aansluiten en dat betekent dus dat het op een ander moment kan terugkomen. Maar om nu te zeggen, uitstel nadat we er al bijna in twee instanties over gesproken nebben, vind ik een wat onlogische. Ik vind dus dat u dat van tevoren had moeten zeggen, voordat de behandeling begon. Dat heb ik niet gemerkt en dat vind ik toch een niet efficiënte

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13