Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
probleem zit. Misschien is het zelfs goed om dat te
overleg met de werkgroep toegankelijkheid. Ik zeg u
op hele korte termijn werk van zullen maken om deze
inderdaad, aan te pakken.
Punt 3
De verslagen van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001, 21
november 2001, 29 november 2001 en 17 december 2001 worden
ongewijzigd vastgesteld.
Punt 4
Mededelingen
Sub A, B, C, D, E, F, G, K en L.
Deze brief, dit besluit, deze fax, dit verzoek, deze kennisgeving
en deze mededelingen worden voor kennisgeving aangenomen.
Sub M.
Dit bezwaarschrift wordt in handen gesteld van de Commissie van
advies voor de bezwaar- en beroepschriften.
Sub N.
Deze brief wordt betrokken bij het advies inzake het burgerinitia
tief uitvoering Wet op de lijkbezorging.
Punt 5, 6, 7, 9, 10 en 10a (bijlage nrs45, 49, 42, 55, 40, 53 en
57)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 8 (bijlage nr. 55).
De Voorzitter: Aan de orde is Kredietaanvraag van de le fase van
de ontwikkeling en realisatie van een Cityring (hoofdinfrastruc
tuur voor tele- en datacommunicatie)
De heer Feenstra: Ik heb de vorige keer in de commissie Bestuur en
Middelen hier ook ai over gesproken en toen werd het wel
Deantwoord, in zoverre dat men niet helemaal inging op de
waarheid, die er werkelijk is. Het gaat er namelijk om dat er
concurrentie in Leeuwarden zou zijn ten opzichte van van de
Cityring. De gemeente zou moeten concurreren tussen drie partijen,
doen in
toe dat we er
kinderziektes,
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
in dit geval dus KPN, Versatel en UPC. Er werd toen gezegd dat het
er maar twee zijn, maar in werkelijkheid zijn er wel drie. Als de
markt zo groot is om te vragen dat hier behoefte is, dan zouden
deze partijen er ook wel instappen. Onlangs is het dan nog onder
andere het bedrijf Hemmen en Solar ook nog gevraagd, maar die
uiteindelijk ook niet eens een jaar te wachten. Die hadden binnen
een week die capaciteiten. De marktsituatie, als die vragen
ontwikkelt, is het dan een taak van de overheid of de gemeente om
hier in te stappen. Wij weten wat we in het verleden gedaan hebben
met bepaalde nutsbedrijven. Nou vonden we dat nog een heel andere
situatie dan het cityring, dat is toch meer de marktconcurrentie.
Ik heb zelf ook een beroep en een bedrijf, dus als dat niet
voldoende zou zijn in Leeuwarden, kan ik mij niet voorstellen dat
de gemeente Leeuwarden zich dan zelf in dit vak zou begeven.
Datzelfde zien we dus eigenlijk ook hierin. Daar komt bij dat op
een gegeven moment het ook weer geëxploiteerd moet worden. Dit is
een beroep, wij weten zelf dat ICT-beroepen, goeie vaklui en hele
hoge lonen hebben. We praten hier ook weer even over een eerste
investering van 2,4 miljoen, als aanloop. De CDA-fractie blijft
vragen of het nuttig voor ons is om hier in te stappen, of moeten
we eerst maar afwachten wat de markt doet. Bedrijven die hier heen
willen, zoveel bedrijven hebben wij de laatste 10 jaar niet
binnengehaald, maar de huidige bedrijven die kunnen alles wel
binnenkrijgen. Als de markt zo is komen ook de concurrenten. Ik
geloof niet dat wij onszelf moeten zien als concurrent. Dit is de
vraag van de CDA-fractie.
De heer Brok (weth.): Voorzitter, de heer Feenstra heeft in de
commissie ook al uitvoering stil gestaan bij dit onderwerp. Ik
wijs de raad er nog een keer op, dat heb ik ook in de commissie
gedaan, dat het hier gaat om de feitelijke kredietaanvraag en dat
de inhoudelijke discussie over het wel of niet aanleggen van een
glasvezelkabel veel eerder met de raad is gevoerd en we daar ook
inhoudelijk met elkaar over van gedachten op dat moment konden
wisselen. Blijft staan dat de CDA-fractie nu opnieuw een aantal
opmerkingen maakt, vooral in de categorieën van is het wel nuttig
als de overheid, lokale overheid, zich actief manifesteert bij de
aanleg van zo'n Cityring. Het antwoord daarop is, ja. Want als het
niet nuttig zou zijn, zou de gemeente dat niet doen.
Is het gepast dat je je als overheid niet te actief manifesteert
als het gaat om het aanleggen van dat soort voorzieningen, als dat
uw stelling is, kan ik mij daar helemaal bij aansluiten. Maar waar
het hier om gaat is dat er een aantal aanbieders zijn op dit
moment, die doordat ze toch in een positie zitten dat ze als
monopolist te kwalificeren zijn, in een positie zitten waarin zij
prezen kunnen vragen, die voor het huidige bedrijfsleven haast
niet te betalen zijn en voor toekomstige bedrijven als buitenge
woon lastig gezien worden. Daarom is het goed, ook als overheid,
om dan een voorziening te creëren die zowel positief uitwerkt voor
de zittende bedrijven als ook voor nieuwe bedrijven, zoals die
daar zijn. En houdt u mij niet helemaal aan het percentage, als we
het hebben over de prijs en aanbod van de huidige exploitanten,