Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 probleem zit. Misschien is het zelfs goed om dat te overleg met de werkgroep toegankelijkheid. Ik zeg u op hele korte termijn werk van zullen maken om deze inderdaad, aan te pakken. Punt 3 De verslagen van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001, 21 november 2001, 29 november 2001 en 17 december 2001 worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 4 Mededelingen Sub A, B, C, D, E, F, G, K en L. Deze brief, dit besluit, deze fax, dit verzoek, deze kennisgeving en deze mededelingen worden voor kennisgeving aangenomen. Sub M. Dit bezwaarschrift wordt in handen gesteld van de Commissie van advies voor de bezwaar- en beroepschriften. Sub N. Deze brief wordt betrokken bij het advies inzake het burgerinitia tief uitvoering Wet op de lijkbezorging. Punt 5, 6, 7, 9, 10 en 10a (bijlage nrs45, 49, 42, 55, 40, 53 en 57) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 55). De Voorzitter: Aan de orde is Kredietaanvraag van de le fase van de ontwikkeling en realisatie van een Cityring (hoofdinfrastruc tuur voor tele- en datacommunicatie) De heer Feenstra: Ik heb de vorige keer in de commissie Bestuur en Middelen hier ook ai over gesproken en toen werd het wel Deantwoord, in zoverre dat men niet helemaal inging op de waarheid, die er werkelijk is. Het gaat er namelijk om dat er concurrentie in Leeuwarden zou zijn ten opzichte van van de Cityring. De gemeente zou moeten concurreren tussen drie partijen, doen in toe dat we er kinderziektes, Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 in dit geval dus KPN, Versatel en UPC. Er werd toen gezegd dat het er maar twee zijn, maar in werkelijkheid zijn er wel drie. Als de markt zo groot is om te vragen dat hier behoefte is, dan zouden deze partijen er ook wel instappen. Onlangs is het dan nog onder andere het bedrijf Hemmen en Solar ook nog gevraagd, maar die uiteindelijk ook niet eens een jaar te wachten. Die hadden binnen een week die capaciteiten. De marktsituatie, als die vragen ontwikkelt, is het dan een taak van de overheid of de gemeente om hier in te stappen. Wij weten wat we in het verleden gedaan hebben met bepaalde nutsbedrijven. Nou vonden we dat nog een heel andere situatie dan het cityring, dat is toch meer de marktconcurrentie. Ik heb zelf ook een beroep en een bedrijf, dus als dat niet voldoende zou zijn in Leeuwarden, kan ik mij niet voorstellen dat de gemeente Leeuwarden zich dan zelf in dit vak zou begeven. Datzelfde zien we dus eigenlijk ook hierin. Daar komt bij dat op een gegeven moment het ook weer geëxploiteerd moet worden. Dit is een beroep, wij weten zelf dat ICT-beroepen, goeie vaklui en hele hoge lonen hebben. We praten hier ook weer even over een eerste investering van 2,4 miljoen, als aanloop. De CDA-fractie blijft vragen of het nuttig voor ons is om hier in te stappen, of moeten we eerst maar afwachten wat de markt doet. Bedrijven die hier heen willen, zoveel bedrijven hebben wij de laatste 10 jaar niet binnengehaald, maar de huidige bedrijven die kunnen alles wel binnenkrijgen. Als de markt zo is komen ook de concurrenten. Ik geloof niet dat wij onszelf moeten zien als concurrent. Dit is de vraag van de CDA-fractie. De heer Brok (weth.): Voorzitter, de heer Feenstra heeft in de commissie ook al uitvoering stil gestaan bij dit onderwerp. Ik wijs de raad er nog een keer op, dat heb ik ook in de commissie gedaan, dat het hier gaat om de feitelijke kredietaanvraag en dat de inhoudelijke discussie over het wel of niet aanleggen van een glasvezelkabel veel eerder met de raad is gevoerd en we daar ook inhoudelijk met elkaar over van gedachten op dat moment konden wisselen. Blijft staan dat de CDA-fractie nu opnieuw een aantal opmerkingen maakt, vooral in de categorieën van is het wel nuttig als de overheid, lokale overheid, zich actief manifesteert bij de aanleg van zo'n Cityring. Het antwoord daarop is, ja. Want als het niet nuttig zou zijn, zou de gemeente dat niet doen. Is het gepast dat je je als overheid niet te actief manifesteert als het gaat om het aanleggen van dat soort voorzieningen, als dat uw stelling is, kan ik mij daar helemaal bij aansluiten. Maar waar het hier om gaat is dat er een aantal aanbieders zijn op dit moment, die doordat ze toch in een positie zitten dat ze als monopolist te kwalificeren zijn, in een positie zitten waarin zij prezen kunnen vragen, die voor het huidige bedrijfsleven haast niet te betalen zijn en voor toekomstige bedrijven als buitenge woon lastig gezien worden. Daarom is het goed, ook als overheid, om dan een voorziening te creëren die zowel positief uitwerkt voor de zittende bedrijven als ook voor nieuwe bedrijven, zoals die daar zijn. En houdt u mij niet helemaal aan het percentage, als we het hebben over de prijs en aanbod van de huidige exploitanten,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 5