Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
maar die liggen echter vele malen hoger dan de prijs die berekend
zal gaan worden nadat deze voorziening is gerealiseerd. Daarmee
creëren wij in Leeuwarden een voorziening voor ons bedrijfsleven
in tegenstelling tot die andere overheden in de andere gemeenten
in het noorden van het land, wat wel degelijk een aanzuigende
werking zou kunnen gaan hebben. Dat is dan, helemaal ten tijde van
de nulgroei in de economie waar we op dit moment ons in bevinden,
een hele belangrijke keus, die je als raad maakt.
Resumerend, het college houdt heel graag vast aan een eerder
ingenomen standpunten, gedeeld door de raad, met betrekking tot de
aanleg van de Cityring. Wij stellen ook heel graag aan u voor om
de kredietaanvraag te accorderen, zoals nu wordt voorgesteld. Het
is wel degelijk nuttig en dat zal in de toekomst alleen maar
duidelijker worden.
Ik sluit af met de opmerking dat natuurlijk, heb ik ook in de
commissie gezegd, de huidige partijen, die de kabelinfrastructuur
hebben liggen, er natuurlijk helemaal niet van gediend zijn als er
nog meer aanbod gecreëerd wordt. Dat klopt en dat kan ik mij in
die positie ook heel goed voorstellen.
De heer Feenstra: We willen het er als fractie toch nog even over
hebben of we voor of tegen dit voorstel zijn. Dus willen we graag
de vergadering even schorsen.
Ik wil ook nog even het verhaal van de heer Brok beantwoorden. De
concurrentiemarktals wij te duur zijn, dan hoeft de overheid dit
niet te doen. Hij is ook liberaal, dus dat zou wel helemaal
tegenstrijdig moeten zijn. Maar als er veel vraag naar is, dan zal
de markt zelf zich gezond maken en die zal er zelf voor zorgen dat
de prijs anders komt te liggen. Is er weinig vraag, dan is het
misschien iets te duur. Als een auto te duur is of mijn stoelen te
duur zijn, doet de markt dat zelf. Maar als er geen vraag is, kan
het duur zijn. Wij wilden graag even schorsen.
Mevrouw Van Ulzen: Na dit betoog van de heer Feenstra wou ik hem
erop wijzen dat hij bij ons lid kan worden. Hij is nu straks
ongebonden, dus wat maakt het uit.)
De Voorzitter: Ik weet niet of u de heer Brok met die opmerking
helpt, maar goed dat is aan u.
U wilt de schorsing in de pauze doen? Dat is een behulpzame
mededeling van achter de tafel. Dan doen we het in de pauze en
komt straks het stemgedrag terug bij de onderwerpen die na de
pauze behandeld worden.
Punt 11 (bijlage nr. 48).
De Voorzitter: Aan de orde is Principebesluit tot opschaling
Regionale Indicatieorganen in Fryslan.
De heer Stoker: Men wilde de 31 Friese gemeente nog voor de
raadsverkiezingen een besluit laten nemen hierover en dat gaat
vast niet helemaal meer lukken. Maar wij constateren dat er
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002
rijksmiddelen zijn voor deze opschaling en er staat nu tenminste
in het voorstel dat de huidige beschikbare middelen voor
indicatiestelling als taakstellend worden beschouwd. Wij als
ChristenUnie-fractie, maar ik denk als raad, zullen dit toch wel
kritisch moeten blijven volgen om geen GGD-toestanden te krijgen
voor wat betreft de financiën. Met deze kanttekening erbij gaan
wij akkoord met dit voorstel.
De heer Van Olffen: In aanvulling op wat de heer Stoker stelt. De
beschikbare middelen moeten toerijkend zijn. Mijn vraag is, als
die niet toerijkend zijn in welke mate zijn wij als gemeente dan
verantwoordelijk voor eventuele tekorten.
De heer Kalsbeek: Het kan voor de vragers van hulp heel goed zijn
dat indicatieorganen opgeschaald worden en ook dat de WVG er
straks ondergebracht wordt, zodat de mensen voor al hun vragen op
het gebied van zorg, welzijn en voorzieningen bij één organisatie
terecht kunnen. Alleen dit stuk krijgen wij nu voorgelegd, omdat
op korte termijn een besluit genomen moet worden, anders lopen we
als provincie een subsidie mis. Is het de wethouder al bekend hoe
andere gemeentes hier tegenover staan? Dan doel ik met name op de
gemeentes in de zuidwesthoek van Friesland. Want ik heb gehoord
dat daar een aantal gemeentes zijn die er nog wat tegenaan zitten
te hikken.
In dit stuk zijn een aantal kosten nog niet bekend, zoals de
kosten van een sociaal plan en de frictiekosten, die je altijd
hebt bij de overgang van een situatie. Ik weet niet of daar verder
al iets over te zeggen is, het was mooier geweest als we hier een
besluit zouden moeten nemen als we meer inzicht zouden hebben over
de kosten. De kosten zijn nu in ieder geval al 98 meer per 1.000
inwoners dan in het oude bestel. Hoeveel zou er ongeveer nog
bij komen?
De heer Feddema: Ook wat de VVD-fractie betreft de zorg en wat dat
betreft willen wij ook wijzen op datgeen wat over de GGD over ons
heen is gekomen. Wij hebben in de commissie voorgesteld of het
niet mogelijk is, nu het ook nog met de andere gemeenten moet
worden afgerond, om Leeuwarden ais grootste partij van alle
deelnemende gemeenten toch enig - we hebben dat toegezegd in de
commissie - vetorecht te geven. Maar dat we niet heel erg
afhankelijk zijn van al die andere kleinere gemeentes, die
wellicht misschien heel makkelijk over iets heen stappen, terwijl
wij misschien de grootste drager zijn in het financiële traject.
Daar graag nog even een reactie op.
De heer Roekiman: Wij hebben niet al te goede ervaringen met
betrekking tot de GGD. Wij hopen dat de praktijken niet bij de
regionale indicatie komen voor de voorziening waar het voorstel nu
over gaat. Wij hebben een hele goede WVG-structuur en uitvoerings-
praxtijk. We stellen er in ieder geval bijzondere waarde aan dat
de huidige praktijksituatie die we kennen, waar wij dus goed uit