Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 maar die liggen echter vele malen hoger dan de prijs die berekend zal gaan worden nadat deze voorziening is gerealiseerd. Daarmee creëren wij in Leeuwarden een voorziening voor ons bedrijfsleven in tegenstelling tot die andere overheden in de andere gemeenten in het noorden van het land, wat wel degelijk een aanzuigende werking zou kunnen gaan hebben. Dat is dan, helemaal ten tijde van de nulgroei in de economie waar we op dit moment ons in bevinden, een hele belangrijke keus, die je als raad maakt. Resumerend, het college houdt heel graag vast aan een eerder ingenomen standpunten, gedeeld door de raad, met betrekking tot de aanleg van de Cityring. Wij stellen ook heel graag aan u voor om de kredietaanvraag te accorderen, zoals nu wordt voorgesteld. Het is wel degelijk nuttig en dat zal in de toekomst alleen maar duidelijker worden. Ik sluit af met de opmerking dat natuurlijk, heb ik ook in de commissie gezegd, de huidige partijen, die de kabelinfrastructuur hebben liggen, er natuurlijk helemaal niet van gediend zijn als er nog meer aanbod gecreëerd wordt. Dat klopt en dat kan ik mij in die positie ook heel goed voorstellen. De heer Feenstra: We willen het er als fractie toch nog even over hebben of we voor of tegen dit voorstel zijn. Dus willen we graag de vergadering even schorsen. Ik wil ook nog even het verhaal van de heer Brok beantwoorden. De concurrentiemarktals wij te duur zijn, dan hoeft de overheid dit niet te doen. Hij is ook liberaal, dus dat zou wel helemaal tegenstrijdig moeten zijn. Maar als er veel vraag naar is, dan zal de markt zelf zich gezond maken en die zal er zelf voor zorgen dat de prijs anders komt te liggen. Is er weinig vraag, dan is het misschien iets te duur. Als een auto te duur is of mijn stoelen te duur zijn, doet de markt dat zelf. Maar als er geen vraag is, kan het duur zijn. Wij wilden graag even schorsen. Mevrouw Van Ulzen: Na dit betoog van de heer Feenstra wou ik hem erop wijzen dat hij bij ons lid kan worden. Hij is nu straks ongebonden, dus wat maakt het uit.) De Voorzitter: Ik weet niet of u de heer Brok met die opmerking helpt, maar goed dat is aan u. U wilt de schorsing in de pauze doen? Dat is een behulpzame mededeling van achter de tafel. Dan doen we het in de pauze en komt straks het stemgedrag terug bij de onderwerpen die na de pauze behandeld worden. Punt 11 (bijlage nr. 48). De Voorzitter: Aan de orde is Principebesluit tot opschaling Regionale Indicatieorganen in Fryslan. De heer Stoker: Men wilde de 31 Friese gemeente nog voor de raadsverkiezingen een besluit laten nemen hierover en dat gaat vast niet helemaal meer lukken. Maar wij constateren dat er Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 11 maart 2002 rijksmiddelen zijn voor deze opschaling en er staat nu tenminste in het voorstel dat de huidige beschikbare middelen voor indicatiestelling als taakstellend worden beschouwd. Wij als ChristenUnie-fractie, maar ik denk als raad, zullen dit toch wel kritisch moeten blijven volgen om geen GGD-toestanden te krijgen voor wat betreft de financiën. Met deze kanttekening erbij gaan wij akkoord met dit voorstel. De heer Van Olffen: In aanvulling op wat de heer Stoker stelt. De beschikbare middelen moeten toerijkend zijn. Mijn vraag is, als die niet toerijkend zijn in welke mate zijn wij als gemeente dan verantwoordelijk voor eventuele tekorten. De heer Kalsbeek: Het kan voor de vragers van hulp heel goed zijn dat indicatieorganen opgeschaald worden en ook dat de WVG er straks ondergebracht wordt, zodat de mensen voor al hun vragen op het gebied van zorg, welzijn en voorzieningen bij één organisatie terecht kunnen. Alleen dit stuk krijgen wij nu voorgelegd, omdat op korte termijn een besluit genomen moet worden, anders lopen we als provincie een subsidie mis. Is het de wethouder al bekend hoe andere gemeentes hier tegenover staan? Dan doel ik met name op de gemeentes in de zuidwesthoek van Friesland. Want ik heb gehoord dat daar een aantal gemeentes zijn die er nog wat tegenaan zitten te hikken. In dit stuk zijn een aantal kosten nog niet bekend, zoals de kosten van een sociaal plan en de frictiekosten, die je altijd hebt bij de overgang van een situatie. Ik weet niet of daar verder al iets over te zeggen is, het was mooier geweest als we hier een besluit zouden moeten nemen als we meer inzicht zouden hebben over de kosten. De kosten zijn nu in ieder geval al 98 meer per 1.000 inwoners dan in het oude bestel. Hoeveel zou er ongeveer nog bij komen? De heer Feddema: Ook wat de VVD-fractie betreft de zorg en wat dat betreft willen wij ook wijzen op datgeen wat over de GGD over ons heen is gekomen. Wij hebben in de commissie voorgesteld of het niet mogelijk is, nu het ook nog met de andere gemeenten moet worden afgerond, om Leeuwarden ais grootste partij van alle deelnemende gemeenten toch enig - we hebben dat toegezegd in de commissie - vetorecht te geven. Maar dat we niet heel erg afhankelijk zijn van al die andere kleinere gemeentes, die wellicht misschien heel makkelijk over iets heen stappen, terwijl wij misschien de grootste drager zijn in het financiële traject. Daar graag nog even een reactie op. De heer Roekiman: Wij hebben niet al te goede ervaringen met betrekking tot de GGD. Wij hopen dat de praktijken niet bij de regionale indicatie komen voor de voorziening waar het voorstel nu over gaat. Wij hebben een hele goede WVG-structuur en uitvoerings- praxtijk. We stellen er in ieder geval bijzondere waarde aan dat de huidige praktijksituatie die we kennen, waar wij dus goed uit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 6