Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 overeenkomst over is getekend. Ik kan mij voorstellen dat meer partijen daar zo over denken. De Hoofdwacht kan weer worden doorverkocht, er hoeft nu in ieder geval geen uitspraak te worden gedaan over het ge bruik van de Hoofdwacht, dit in tegenstelling tot de her ziene raadsbrief, die vanavond is uitgereikt. Een uitspraak over de definitieve bestemming zou ook moeilijk zijn, want dekking is problematisch, ondanks de ongebreidelde creati viteit die er de laatste weken ten aanzien van dit onder werp aan de dag is gelegd. In een gezamenlijke motie over dit onderwerp, ingediend door de heer Kruithof van de PvdA-fractie, wordt het punt van de Hoofdwacht op een goede wijze geparkeerd. De laatste twee besluitpunten van het voorstel van het college zijn voor de VVD-fractie dan ook niet aan de orde. Deze punten regelen die investering in de politiepost. De aankoop is noodzakelijk, dit wordt geregeld de rest niet, waarbij doorverkoop in beeld blijft. Met het gevraagde krediet voor het Stadhuis is de restaura tie gedekt. Die raming is volgens de VVD-fractie reëel, in die zin dat tegenvallers, die het krediet te bovengaan niet hoeven te worden verwacht. Dit houdt wel in dat we ongeveer 25 miljoen gulden investeren in het Stadhuis. De laatste tijd is gesteld dat er gekeken zal worden naar de mogelijk heden van het verkrijgen van een kanjersubsidie van de Rijksdienst Monumentenzorg. Valt hier iets over te melden? In het krediet zitten keuzes met een aantal ambitieniveaus verscholen, het gaat met name om restauratie van schilde rijen, gobelins etc. en om de inrichtingskosten. Dit komt in de laatste fase van de restauratie aan de orde. Het is een goede zaak dat de raad daarbij betrokken wordt. De ingediende motie voorziet daarin. Samenvattend, mevrouw de voorzitter, akkoord met voorstel met inachtname van het gestelde in de ingediende motie en met uitzondering van de laatste twee besluitpunten in de aangepaste raadsbrief. De hear Posthumus: Op de gearkomste fan Bestjoer en Middels hawwe wy as FNP-fraksje in stanpunt ynnommen dat sintrale hüsfesting yn it sintrum fan de measte bestjoersfunksjes fansels frij wichtich is en dêr steane wy noch hieltyd ef- ter. De oankeap fan de Hoofdwacht liket üs dêrom yn prinsi- pe in goede set. Lykwols, wy hawwe öfrüne tiisdei mei in lytse delegaasje in koarte rünlieding han fan de arsjitekt yn it Stedhüs en it hat by my yn elts gefal dochs in pear ekstra fragen en ek in pear punten fan soarch oproppen. De earste fraach is: oft der ek in fytsestalling miskien noch yn it kompleks komme sil foar it personiel en de min- sken dy't by de gemeente belutsen binne. De punten fan soarch binne de folgjende: de arsjitekt koe üs gjin düdlikheid jaan, gjin krekte düd- 1ikheid jaan, oer de planning. Miskien april 2004 klear, Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 mar miskien ek letter. It hong foaral ek öf fan hoe goed de fündearring slagje soe, dat wie it meast krityske proses. Goede öfspraken meitsje dus en bewake, want oars rint it üt en mei ütstel binne faaks wer ekstra kosten muoid. In oar punt fan soarch, wat üs oangiet, is de befeiliging. Tink goed oan de befeiliging yn de perioade fan de bou, want it aide Stedhüs skynt hiel brangefaarlik te wêzen en in twadde grutte bran lyk as mei de Ynfirmery moatte wy fansels net hawwe. Wy hawwe dus in oantal kanttekenings en dêrom stimme wy yn mei dy moasje fan de Partij van de Arbeid, VVD, CDA en GrienLinks De heer Van der Wal: De PAL/GroenLinks-fractie is er voor stander van om zo snel mogelijk het bestuurlijk centrum weer te huisvesten in het historisch Stadhuis. We willen een snelle start en eigenlijk liever nog zo snel mogelijk betrekken van het Stadhuis niet in de weg staan. Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat het gebruik van de Hoofdwacht daar een goeie bijdrage aan levert om de gemeentelijke be- stuurslocaties tot twee locaties te beperken, ook in ver band met dualisering, huisvesting griffie, eventueel later een rekenkamer en ook nog dertig werkplekken, kan tot een goeie huisvesting van het gemeentebestuur leiden. Wij zijn echter wel geschrokken van de kosten die dat met zich mee brengt. Het Stadhuis sec, het oude Stadhuis om het zomaar even te zeggen, 10 miljoen gulden of 4,6 miljoen euro, overschrijding, dat heeft ons wel aan het denken gezet. Ik was natuurlijk een beetje gehandicapt dat ik de" plannen niet heel exact kende, maar dat hebben we dinsdagmiddag ge loof ik ingehaald. Daaruit kwamen dezelfde zorgen naar vo ren, dat is ook niet verwonderlijk want we waren op dezelf de tijd daar, over de brandgevaarlijkheid van het gebouw en de zorg die daar tijdens de verbouw aan gehecht moet wor den. De fietsenstalling is ook inderdaad aan de orde geko men, maar daar heeft de FNP-fractie ook al op gewezen. De behandeling in commissie heeft bij mij nogal wat ondui delijkheden laten bestaan en dat was ook de reden waarom we op dat punt een voorbehoud hebben gemaakt. Uit het onderte kenen van de motie, die door de heer Kruithof is ingediend, blijkt ook wel dat mijn fractie wel akkoord kan gaan met de besluitpunten 1, 2, en 3, zoals de bij de nieuwe raadsbrief zitten, maar de punten 4 en 5, op z'n minst opschorten in het vervolg van deze motie. De SP-fractie heeft een motie ingediend over het zo effici ent mogelijk gebruik maken van de ruimtes. Daar kun je denk ik moeilijk tegen zijn, maar ik vermoed ook dat de wethou der daar wel een toezegging in kan doen, want het lijkt mi] uitgesloten dat we die ruimtes niet efficiënt gaan gebrui ken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13