Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
Punt 16 (bijlage nr. 62)
De Voorzitter: Aan de orde is Wijziging Algemene plaatse
lijke verordening Leeuwarden.
De heer Van der Wal: Ik heb begrepen dat al van diverse
kanten eerder is gepleit voor een opschoning van de APV van
allerlei reglementen, die daar in der loop der decennia
zijn ingeslopen zijn en die nu eigenlijk al hun effectivi
teit hebben verloren. Ik was dus ook een beetje verbaasd om
in de commissie dit voorstel tegen te komen, waarop ik zei
dat ik het nog even in de fractie moest bespreken. Waarop
de voorzitter, de heer Van Mourik, onmiddellijk zei: dan is
het een bespreekpunt in de raad. Vandaar dat ik hier nu
sta. Omdat het nu toch een besprekpunt is, wil ik er ook
wel wat van zeggen.
Waterwegen hebben we al sinds mensenheugenis, bruggen ook
en jeugd ook. Nu blijkt het plotseling in zomer 2001 een
probleem te zijn dat jeugd wel eens bij bruggen speelt en
moeten we nu gaan bepalen dat het aan eenieder die zich als
bader of zwemmer in het openbare water ophoudt of zich
daarin begeeft, verboden is zich zodanig te gedragen dat
net scheepvaartverkeer daarvan hinder kan ondervinden. Je
mag verder niet bij dukdalven komen en remwerken en weet ik
allemaal. Lang voordat de APV ooit werd uitgevonden waren
er al bruggen, is het nooit een probleem geweest en nu is
het plotseling wel een probleem. Ik vind het strijdig met
het streven naar opschoning van. Bovendien de handhaafbaar
heid, hoe zit het daarmee, moeten we daar straks ook came
ra's bij gaan plaatsen?
Ik vind het een beetje overbodig om nu te zeggen mijn frac
tie wil geacht worden tegen te stemmen, maar eigenlijk vind
ik dit een overbodig voorstel. Wij moeten voortaan kriti
scher zijn om dit soort zaken in de APV op te nemen.
De heer Stoelinga: Ik zou mij namens Leefbaar Leeuwarden
heel graag willen aansluiten bij wat de heer Van der Wal
zegt, mevrouw de voorzitter. Ook wij vinden dat het natuur
lijk schikbarend dat een brugwachter of een politieagent
blijkbaar tegenwoordig niet meer mag optreden tegen jeugdi
gen dan wel ouderen, die zich op enigerlei wijze enigszins
gevaarlijk begeven in het verkeer of in het water. Ons
lijkt dat wij van dit soort regelgeving af moeten en dat we
gewoon weer terug moeten naar een normale sociale samenle
ving, waarop we elkaar aanspreken en een brugwachter even
Uit het raam gaat hangen en zegt: 'he joh, pas op, doe dat
nou even niet, want je brengt daarmee jezelf en die schepen
m het gevaar'Vandaar dat wij het dus helemaal met de
neer Van der Wal eens zijn en eigenlijk zeggen: wij willen
het niet tegenhouden, maar het is eigenlijk bespottelijk
dat we dit soort zaken op moeten nemen.
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
De heer Krol (weth.): Ik ben het natuurlijk roerend met de
sprekers eens die zeggen dat dit eigenlijk niet zou moeten
hoeven, dat met enige sociale controle dit zou moeten kun
nen worden opgelost. Evenwel, als je ziet wat er vorig jaar
gebeurd is bij met name de Van Harinxmabrug en andere brug
gen ook in Wirdum, dat zich vreselijk gevaarlijke situaties
hebben voorgedaan en de politie erop aandringt om dit soort
maatregelen te treffen, dan zegt dat iets van hoe we met
elkaar omgaan, dat is waar. Wat mij betreft wordt dat te
ruggedraaid tot een normaal verhaal van waarschuwen en wel
licht even vermanend toespreken, maar dat is kennelijk niet
mogelijk, voor zover ik heb begrepen. Vandaar dat wij voor
stellen dit toch maar in te voeren, om de politie een in
strument in handen te geven om te kunnen ingrijpen, want
het is nodig gelet op het gevaar en op de veiligheid.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 17 (bijlage nr. 72)
De Voorzitter: Aan de orde is Projectplan Zorgmonitor.
De heer Van Olffen: Doel van de Zorgmonitor is onder andere
het vroegtijdig signaleren van risicoleerlingen en de ge
volgen daarvan. Er zijn teveel leerlingen die voortijdig
het voortgezet onderwijs verlaten. Een te hoog aantal leer
lingen die geen startkwalificatie behaalt in het vervolgon
derwijs. De doelen om minimaal tot halvering van dit aantal
te komen zijn duidelijk en respectabel. Maar eigenlijk zou
dit voorstel niet nodig moeten zijn. Er zijn immers zorg-
teams, er is een RMC, dus vanuit de zorgteams zouden risi
coleerlingen moeten worden aangemeld bij het RMC, die dan
voor de coördinatie van een ondersteunend traject zou moe
ten zorgen, zo heb ik het altijd begrepen tenminste. Maar
hiervoor is nu een duur projectbureau ingeschakeld, voor
drie jaar. Een dure projectleider van 69.600 euro voor de
eerste twee jaar, en dan 38.000 en 34.000 euro voor het
derde jaar, en daar komt, dat had ik over het hoofd gele
zen, voor het eerste startfase nog 31.320 euro bij en dat
voor andere halve dag per week. Voorzitter, dat is veel
geld voor iets wat nu al door bijvoorbeeld het RMC zou moe
ten of kunnen worden gedaan.
Mede gelet op de bezuinigingen die eraan komen zouden wij
dan ook niet een contract voor drie jaar willen afsluiten,
maar per jaar de stand van zaken aan de hand van een evalu
atie willen bekijken, want misschien kan het wel sneller
zonder dat het ten koste van het doel gaat.