Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 Punt 16 (bijlage nr. 62) De Voorzitter: Aan de orde is Wijziging Algemene plaatse lijke verordening Leeuwarden. De heer Van der Wal: Ik heb begrepen dat al van diverse kanten eerder is gepleit voor een opschoning van de APV van allerlei reglementen, die daar in der loop der decennia zijn ingeslopen zijn en die nu eigenlijk al hun effectivi teit hebben verloren. Ik was dus ook een beetje verbaasd om in de commissie dit voorstel tegen te komen, waarop ik zei dat ik het nog even in de fractie moest bespreken. Waarop de voorzitter, de heer Van Mourik, onmiddellijk zei: dan is het een bespreekpunt in de raad. Vandaar dat ik hier nu sta. Omdat het nu toch een besprekpunt is, wil ik er ook wel wat van zeggen. Waterwegen hebben we al sinds mensenheugenis, bruggen ook en jeugd ook. Nu blijkt het plotseling in zomer 2001 een probleem te zijn dat jeugd wel eens bij bruggen speelt en moeten we nu gaan bepalen dat het aan eenieder die zich als bader of zwemmer in het openbare water ophoudt of zich daarin begeeft, verboden is zich zodanig te gedragen dat net scheepvaartverkeer daarvan hinder kan ondervinden. Je mag verder niet bij dukdalven komen en remwerken en weet ik allemaal. Lang voordat de APV ooit werd uitgevonden waren er al bruggen, is het nooit een probleem geweest en nu is het plotseling wel een probleem. Ik vind het strijdig met het streven naar opschoning van. Bovendien de handhaafbaar heid, hoe zit het daarmee, moeten we daar straks ook came ra's bij gaan plaatsen? Ik vind het een beetje overbodig om nu te zeggen mijn frac tie wil geacht worden tegen te stemmen, maar eigenlijk vind ik dit een overbodig voorstel. Wij moeten voortaan kriti scher zijn om dit soort zaken in de APV op te nemen. De heer Stoelinga: Ik zou mij namens Leefbaar Leeuwarden heel graag willen aansluiten bij wat de heer Van der Wal zegt, mevrouw de voorzitter. Ook wij vinden dat het natuur lijk schikbarend dat een brugwachter of een politieagent blijkbaar tegenwoordig niet meer mag optreden tegen jeugdi gen dan wel ouderen, die zich op enigerlei wijze enigszins gevaarlijk begeven in het verkeer of in het water. Ons lijkt dat wij van dit soort regelgeving af moeten en dat we gewoon weer terug moeten naar een normale sociale samenle ving, waarop we elkaar aanspreken en een brugwachter even Uit het raam gaat hangen en zegt: 'he joh, pas op, doe dat nou even niet, want je brengt daarmee jezelf en die schepen m het gevaar'Vandaar dat wij het dus helemaal met de neer Van der Wal eens zijn en eigenlijk zeggen: wij willen het niet tegenhouden, maar het is eigenlijk bespottelijk dat we dit soort zaken op moeten nemen. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 De heer Krol (weth.): Ik ben het natuurlijk roerend met de sprekers eens die zeggen dat dit eigenlijk niet zou moeten hoeven, dat met enige sociale controle dit zou moeten kun nen worden opgelost. Evenwel, als je ziet wat er vorig jaar gebeurd is bij met name de Van Harinxmabrug en andere brug gen ook in Wirdum, dat zich vreselijk gevaarlijke situaties hebben voorgedaan en de politie erop aandringt om dit soort maatregelen te treffen, dan zegt dat iets van hoe we met elkaar omgaan, dat is waar. Wat mij betreft wordt dat te ruggedraaid tot een normaal verhaal van waarschuwen en wel licht even vermanend toespreken, maar dat is kennelijk niet mogelijk, voor zover ik heb begrepen. Vandaar dat wij voor stellen dit toch maar in te voeren, om de politie een in strument in handen te geven om te kunnen ingrijpen, want het is nodig gelet op het gevaar en op de veiligheid. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 17 (bijlage nr. 72) De Voorzitter: Aan de orde is Projectplan Zorgmonitor. De heer Van Olffen: Doel van de Zorgmonitor is onder andere het vroegtijdig signaleren van risicoleerlingen en de ge volgen daarvan. Er zijn teveel leerlingen die voortijdig het voortgezet onderwijs verlaten. Een te hoog aantal leer lingen die geen startkwalificatie behaalt in het vervolgon derwijs. De doelen om minimaal tot halvering van dit aantal te komen zijn duidelijk en respectabel. Maar eigenlijk zou dit voorstel niet nodig moeten zijn. Er zijn immers zorg- teams, er is een RMC, dus vanuit de zorgteams zouden risi coleerlingen moeten worden aangemeld bij het RMC, die dan voor de coördinatie van een ondersteunend traject zou moe ten zorgen, zo heb ik het altijd begrepen tenminste. Maar hiervoor is nu een duur projectbureau ingeschakeld, voor drie jaar. Een dure projectleider van 69.600 euro voor de eerste twee jaar, en dan 38.000 en 34.000 euro voor het derde jaar, en daar komt, dat had ik over het hoofd gele zen, voor het eerste startfase nog 31.320 euro bij en dat voor andere halve dag per week. Voorzitter, dat is veel geld voor iets wat nu al door bijvoorbeeld het RMC zou moe ten of kunnen worden gedaan. Mede gelet op de bezuinigingen die eraan komen zouden wij dan ook niet een contract voor drie jaar willen afsluiten, maar per jaar de stand van zaken aan de hand van een evalu atie willen bekijken, want misschien kan het wel sneller zonder dat het ten koste van het doel gaat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 20